Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 11:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Valg mellem brugte gulvhøjttalere. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AbuRaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Goddag.

Jeg står og skal købe nogle gulvhøjttalere, og har kigget på et par forskellige modeller:

Dali 850 (2000 kr)

Dali 450/470 (~3000-3500 kr)

Dali 18 mkII (ikke fundet)

Dali AXS 10K (3500 kr)

Det behøver selvfølgelig ikke være en Dali, men disse er blot hvad jeg har lagt mærke til. De kommer til at køre på en NAD
C725 receiver, og rummet er et ikke helt kvadratisk på ~40-45 kvm vil jeg tro.

Af musik kommer de til at spille lidt af hver, dog mest rock/elektronisk. Skal lige siges at jeg ikke har de bedste ører,så vil
bare gerne have noget der ikke ligefrem skriger (har læst lidt om 850'erens diskant). Mit maks-budget må være 4k, dog
gerne mindre, hvorfor jeg synes de 850'ere til 2k er fristende.

Hvad ville i vælge ?

På forhånd tak for interessen ..
Til top Vis AbuRaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AbuRaz

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv ejet Dali 450, 850 og 18 mkII (samt 104 og 400). 450 og 850 synes jeg var superskingre og slet ikke til at høre

i mere end 5 minutter ad gangen. Mange taler dog rigtig godt om disse to højttalere? Dali 470 Har dog ry for at have en
bedre diskant end sin forgænger og skulle efter sigende ikke være skinger...

Dali 18 mkII derimod er væsentlig mere interessant i mine ører.. En af de absolut bedste højttalere jeg har ejet, især
brugtprisen taget i betragtning (gav selv kun 1000kr for mit sæt). De kræver dog en del strøm for at spille rigtig godt, men
får
de noget føde spiller de også så englene synger.

Savner dem stadigvæk, og finder jeg et sæt til en rimelig pris i nærheden af mit bosted køber jeg mig uden tvivl et sæt igen.

Edit:
brugtpriser som følger

Dali 18 mkII: 1000-1500
Dali 850: 2000-2500
Dali 450: 1000-1500
Dali 470: 2250-3000

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

AbuRaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input. Jeg kan dog desværre ikke finde nogen, der sælger 18 mkII lige i øjeblikket.

Jeg synes selv at AXS 10K ser rigtig interessant ud. Som den amatør og nybegynder indenfor hi-fi jeg er, kan jeg ikke lade
være med at forelske mig i de fire 10" basser man får i et sæt. Jeg har ingen forventning om at de besidder samme dynamik
eller klarhed som fx 470 eller 18 mkII, men jeg er ikke kræsen, og går ud fra at AXS 10K-højttalerne vil kunne levere en
tilfredsstillende bund.

AXS'erne er dog meget store, både rummelige og med store enheder, og jeg går ud fra at min receiver nok ville komme til at
tabe pusten. Er det muligt at brokoble en anden forstærker (effekt- eller forforstærker?) for at give den lidt flere kræfter? Er lidt
på bar bund, men mener man skal have en Pre-out for at kunne gøre dette ?

AbuRaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2010 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Ingen der har yderligere kommentarer eller forslag?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej AbuRaz.
Jeg ville holde mig fra AXS-serien. Den er langt billigere konstrueret end de andre du nævner.
Dali 18 kender jeg ikke, men tager gerne rskrivers ord for gode varer. Der er et sæt til salg her: http://www.dba.dk/dali-18-
sort-3-vejs-h-100/id-65626843/

Mht 450/850, så synes jeg at 450'eren er en mere harmonisk højttaler, men når dit rum er så stort, vil en 18 eller 850 sikkert
begå sig fint.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Der er også Dali Evidence 870 her.

http://www.dba.dk/dali-evidence-870-kirsebaer/id-65923853/

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

AbuRaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Tak for links. De Dali 18 ser jo mægtig fine ud, og 1000 kroner er helt klart til at overkomme. Har eller set på nogle AXS 10K til
2500, Men når du siger billigere konstrueret, mener du så kun lydmæssigt, eller også større risiko for at enhederne går i
stykker og lignende ?

Vil se om jeg kan komme ud og høre både Dali 18 og AXS'erne, så må jeg se hvad jeg synes.

Ang. effektforstærker, vil jeg helst holde mig til NAD, både for udseendets skyld, men vil også tro det passer bedst sammen. Så
vidt jeg kan se er mine muligheder C270, C272 eller C275. Sidstnævnte ser jo rigtig lækker ud, men 5k fra ny er også en
smule penge. Nogen der har erfaring med disse forstærkere ?

Tak for jeres hjælp ..

sjeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jeg havde læst om, at Dali 850 var skingre, før jeg købte et sæt. Det er jeg ikke enig i, men mon det kan afhænge af forstærker mm?

For mig lyder de godt, de sammenlagt omkring 10 timer jeg har nået at høre dem.

Og den skingre diskant kan jeg ikke genkende.

Jeg havde Dali 505 før, faktisk forbløffende fine højttalere til prisen...

Til top Vis sjeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjeffe

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

sjeffe skrev:
Jeg havde læst om, at Dali 850 var skingre, før jeg købte et sæt. Det er jeg ikke enig i, men mon det kan
afhænge af forstærker mm?For mig lyder de godt, de sammenlagt omkring 10 timer jeg har nået at høre dem.Og den
skingre
diskant kan jeg ikke genkende.Jeg havde Dali 505 før, faktisk forbløffende fine højttalere til prisen...

Jeg forsøgte mange ting, heriblandt 2 forskellige rør-løsninger, og rør-lyd var ikke engang nok til at tæmme den skingre
diskant.. Mange skifter diskanten ud med en Scanspeak D2905/9700 da den er bedre og ikke så skinger som originalen..
sikker
på du ikke har haft et sæt med denne modifikation?

Havde det Dali 18 sæt til 1000kr stået i nordjylland havde jeg snuppet dem ;) tror det bliver meget meget svært at finde en
anden højttaler på brugtmarkedet til 1000kr der kan hamle op med et sæt Dali 18 mkII

God jagt..

AbuRaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg er stødt på en smule forhindringer. Først blev de Dali 18, som præsten så venligt linkede til, solgt, og det går derefter
op for mig, at jeg nok ikke kan fragte noget på størrelse med AXS 10K'erne. Jeg har kigget salgsforummet her igennem, samt
dba, qxl og guloggratis, uden at noget faldt mig i øjnene ..

Ikke rigtig et spørgsmål i har god mulighed for at svare på, men bliver jeg så bare nødt til at vente til jeg finder nogle af
forslagene her i tråden?

sjeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Sendt: 07 Maj 2010 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
sjeffe skrev:
Jeg havde læst om, at Dali 850 var skingre, før jeg købte et sæt. Det er jeg ikke enig i, men mon det kan
afhænge af forstærker mm?For mig lyder de godt, de sammenlagt omkring 10 timer jeg har nået at høre dem.Og den
skingre
diskant kan jeg ikke genkende.Jeg havde Dali 505 før, faktisk forbløffende fine højttalere til prisen...

Jeg forsøgte mange ting, heriblandt 2 forskellige rør-løsninger, og rør-lyd var ikke engang nok til at tæmme den skingre
diskant.. Mange skifter diskanten ud med en Scanspeak D2905/9700 da den er bedre og ikke så skinger som originalen..
sikker

Pas, må jeg sige..;) Det er naturligvis en mulighed...
Men jeg købte dem af en, der ikke mente de kunne alverden. Han havde kun koblet diskanterne til (havde glemt at kortslutte stikkene bagpå, når han ikke kørte biwire).

Nu kører de biwire inde i stuen med masser af bas...hehe. Så jeg tvivler på, han har haft indsigt til at skifte diskanter. Men omvendt, jeg har sikkert bare slidt mine øre til, så de passer efterhånden..
Til top Vis sjeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjeffe

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2010 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

sjeffe skrev:

rskriver skrev:
sjeffe skrev:
Jeg havde læst om, at Dali 850 var skingre, før jeg købte et sæt. Det er jeg ikke enig i,
men mon det kan
skingre

sikker

Pas, må jeg sige..;) Det er naturligvis en mulighed...Men jeg købte dem af en, der ikke mente de kunne alverden.
Han havde kun koblet diskanterne til (havde glemt at kortslutte stikkene bagpå, når han ikke kørte biwire).Nu kører de
biwire inde i stuen med masser af bas...hehe. Så jeg tvivler på, han har haft indsigt til at skifte diskanter. Men omvendt, jeg
har sikkert bare slidt mine øre til, så de passer efterhånden..

Der er også mange som synes de spiller fantastisk, og dette kan måske også hænge sammen med rummets akustik da dette
har utroligt meget at sige for lyden. Og så selvfølgelig det faktum at vi alle har forskellige ører og forskellig smag.. Dejlig
hobby

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Maj 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

nu har jeg selv et sæt dali 850 med scan speak 2905/9700 diskanter

har haft dalierne på min rørforstærker - ikke noget hit..

men på en rotel rb990 (2x200watt) der livede de godt nok op og spiller rigtig godt på.

så min erfaring er at de er meget forstærker følsomme.
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 07 Maj 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Dali´erne er jeg ikke tosset med. Jeg har haft et sæt Dali 18 mkII, og det var sku ikke imponerende. Jeg havde forventet noget mere.....monster gardin-effekt. Man får en tung højttalere med mange enheder, men hul igennem er der ikke meget af. Der er brugt meget filter og penge kabinet og enheder, jeg fatter ikke de er så ringe. Dali 40 er faktisk ikke meget bedre. De opleves begge to "skingre" og uden sammenhænd. Så ville jeg hellere købe et sæt JBL XPL 160...eller lignende. Evt. et sæt ældre audiovector (model 4 eller 5)...eller en trapez XI. Så er der god lyd, og ret små penge.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes