Emne: Det lyder bar ikk optimalt... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
sjellest Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Nu er det noget tid siden jeg har brugt dette forum. Mest fordi jeg har været ganske tilfreds med mit setup i lang tid.
Jeg var lidt i tvivl om den her tråd hører hjemme under højttalere, for det er måske nok mere en generel lyd-ting.
Nå, men i hvert fald er mit problem at jeg ikke rigtigt synes jeg har den optimale lyd. I har vel sikkert prøvet at have tryk i ørene og dermed også den
fantastiske fornemmelse når det går væk. Det er lidt som at have tryk i ørene når man hører på anlægget lige nu
Mit setup består lige nu af et sæt dali 104 og en sony-forstærker (af den ikke så gode slags desværre, DG700). Min primære kilde til lyd er en computer (jeg
er klar over det ikke er så optimalt, men jeg vil nu engang hellere have et stort udvalg af musik i lidt ringere kvalitet end lidt musik i bedre).
Har også haft et eksternt lydkort, Terratec Phase 24, på uden det rigtigt gjorde en forskel og heller ikke fra cd bliver det markant bedre.
Jeg tror lidt det jeg mangler er en lys, tør top. Er fint nok tilfreds med den lyse ende af mellemtonen, men den lidt dybere ende er delvist fraværende.
Bassen tager ikke særligt jævnt fat, men det er selvfølgeligt et akustisk problem, så det er det nok ikke så meget at gøre ved.
Hvis der er nogle brugt-grejs mennesker der har et godt bud på noget man kunne anskaffe sig uden at hive penge frem (altså med værdien på mit
nuværende grej), ville jeg blive ovenud lykkelig :)
Er i øvrigt bestemt ikke bange for 80'er udstyr, kan faktisk godt lide der er lidt knas og rustik lyd. Det er vist den slags man bliver skudt for at sige på hifi-
fora ikk?
I øvrigt så er det generelle indtryk primært bedømt på relativt dårligt indspillet regga, dubstep og en snes hip hop. Er godt klar over at det ikke lige er de 3
mest hifi-fokuserede genrer, men unholly black-metal indspillet med én mikrofon lyder vel sådan set stadigt så meget desto bedre på et ordentligt sæt...
Mvh. Jens __________________
Sundhed: koffein, nikotin, alkohol
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jeg er overhovedet ikke med... Du spiller MP3-versioner (eller? Sådan får du det til at lyde i hvert fald), af dårligt indspillet musik, afspillet på en måde du ved er mindre optimalt, via en forstærker du ved ikke er særligt god, på et sæt gamle, billige højttalere, og så undrer du dig over at det lyder dårligt? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Lossless formater 2. DAC (Digital-Analog konverter) 3. Mere seriøs forstærker
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Okay, jeg er overhovedet ikke med... Du spiller MP3-versioner (eller? Sådan får du det til at lyde i
hvert fald), af dårligt indspillet musik, afspillet på en måde du ved er mindre optimalt, via en forstærker du ved ikke er særligt
god, på et sæt gamle, billige højttalere, og så undrer du dig over at det lyder dårligt? |
|
|
Ja tænkte jo nok det var sådan en hifi-fanatiker ville gribe det an...
Jeg tror til gengæld du har misforstået noget. Jeg har ikke oprettet denne tråd for at konkludere at mit setup ikke er optimalt -
det ved jeg godt. Men jeg takker for at du kan hjælpe mig med at slå det fast. Jeg har oprettet denne tråd for hive lidt info ud
af nogle inkarnerede hifi-entusiaster der med langt større erfaring og viden end mig kan fortælle mig hvad jeg kan forbedre.
Hvis du synes jeg er latterlig er det fint. Sådan er det jo bare.
Men for at svare på dit spørgsmål. Nej jeg undrer mig ikke over det ikke lyder optimalt (synes dog ikke det lyder decideret
dårligt). __________________
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjellest skrev:
AV Precision skrev:
Okay, jeg er overhovedet ikke med... Du spiller MP3-versioner (eller? Sådan får du det til at lyde i
hvert fald), af dårligt indspillet musik, afspillet på en måde du ved er mindre optimalt, via en forstærker du ved ikke er særligt
god, på et sæt gamle, billige højttalere, og så undrer du dig over at det lyder dårligt? |
|
|
Jeg tror til gengæld du har misforstået noget. Jeg har ikke oprettet denne tråd for at konkludere at mit setup ikke er optimalt -
det ved jeg godt. Men jeg takker for at du kan hjælpe mig med at slå det fast. Jeg har oprettet denne tråd for hive lidt info ud
af nogle inkarnerede hifi-entusiaster der med langt større erfaring og viden end mig kan fortælle mig hvad jeg kan forbedre.
Men for at svare på dit spørgsmål. Nej jeg undrer mig ikke over det ikke lyder optimalt (synes dog ikke det lyder decideret
dårligt). |
|
|
Jamen hvad er det så du forventer svar på? Du remser endda selv en række ting op der kan være årsag til at dit anlæg spiller skidt? 1. Lossless filer 2. DAC 3. Ny forstærker 4. Bedre akustik? 5. Nye højttalere __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
1. Lossless formater2. DAC (Digital-Analog konverter)3. Mere seriøs forstærker
|
|
|
Den første prøver jeg på. Der er 2 problemer dog. De fleste gamle tunes er spillet over fra gamle lp'er og det er for det meste
her det største kvalitetstab sker. Det andet problem er at min primære måde at skaffe disse sange på, og jeg siger det stolt og
ærligt, er gennem torrents og her varierer kvaliteten meget.
Har du evt. nogle bud på en forstærker? Gerne én der ikke er ekstremt meget dyrere end den jeg har nu. Tænker at der vel er
noget at hente når man går fra en forstærker med latterligt mange funktioner til en simpel stereoforstærker. Behøver i
princippet ikke andet end en indgang og volume  __________________
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjellest skrev:
AV Precision skrev:
|
Okay, jeg er overhovedet ikke med... Du spiller MP3-versioner (eller? Sådan får du det til at lyde i hvert fald), af dårligt indspillet musik, afspillet på en måde du ved er mindre optimalt, via en forstærker du ved ikke er særligt god, på et sæt gamle, billige højttalere, og så undrer du dig over at det lyder dårligt?
|
|
|
Ja tænkte jo nok det var sådan en hifi-fanatiker ville gribe det an... Jeg tror til gengæld du har misforstået noget. Jeg har ikke oprettet denne tråd for at konkludere at mit setup ikke er optimalt - det ved jeg godt. Men jeg takker for at du kan hjælpe mig med at slå det fast. Jeg har oprettet denne tråd for hive lidt info ud af nogle inkarnerede hifi-entusiaster der med langt større erfaring og viden end mig kan fortælle mig hvad jeg kan forbedre. Hvis du synes jeg er latterlig er det fint. Sådan er det jo bare. Men for at svare på dit spørgsmål. Nej jeg undrer mig ikke over det ikke lyder optimalt (synes dog ikke det lyder decideret dårligt). |
|
|
De ting "AV Precision" er jo nok netop grunden til at det ikke lyder særligt godt.
Hvad forventer du af svar?
Det er jo som at sige: Jeg har et gammelt sort og hvid TV, jeg kan ikke forstå at det ikke kan viser farver? Og problemstillingen er den samme for dig. Skal det lyde bedre så må du jo igang med at skifte ud.
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
sjellest skrev:
AV Precision skrev:
Okay, jeg er overhovedet ikke med... Du spiller MP3-versioner (eller? Sådan får
du det til at lyde i
hvert fald), af dårligt indspillet musik, afspillet på en måde du ved er mindre optimalt, via en forstærker du ved ikke er
særligt
|
|
Jeg tror til gengæld du har misforstået noget. Jeg har ikke oprettet denne tråd for at konkludere at mit setup ikke er optimalt
-
det ved jeg godt. Men jeg takker for at du kan hjælpe mig med at slå det fast. Jeg har oprettet denne tråd for hive lidt info
ud
dårligt). |
|
|
Jamen hvad er det så du forventer svar på? Du remser endda selv en række ting op der kan være årsag til
at dit anlæg spiller skidt?1. Lossless filer2. DAC3. Ny forstærker4. Bedre akustik?5. Nye højttalere |
|
|
f.eks. et bud på en forstærker, et sæt nye højttalere. Et eller andet. Det er da let nok at finde problemer ved sit anlæg - det
kunne jeg også som 10-årig. Det er at løse dem der er skide svært.
Nu ville jeg ikke spille smart hvis jeg ikke har ret, men det hjalp ikke synderligt med det eksterne lydkort og det er vel en
god DAC der formålet med et eksternt lydkort? (og ja så selvfølgelig lavere latency i studiesammenhæng). __________________
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
hi-sonny-fi skrev:
Det er jo som at sige: Jeg har et gammelt sort og hvid TV, jeg kan ikke forstå at det ikke kan viser farver?Og
problemstillingen er den samme for dig. Skal det lyde bedre så må du jo igang med at skifte ud. |
|
|
Ja på sin vis har du ret. Hvis nu du ændrede det til "jeg har et gammelt farvefjernsyn hvor farverne ligner l**t. Jeg tror det her,
bla bla bla, er grundene til farverne ligner l**t. Er det nogle tv-kyndige der kan fortælle mig hvad der kunne hjælpe?" __________________
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
|
|
|
sjellest skrev:
| Det andet problem er at min primære måde at skaffe disse sange på, og jeg siger det stolt og
|
|
|
Aha, en stolt tyv  Jamen så må du jo nok leve med den elendige kvalitet, nu hvor du ikke vil betale for din musik  Hvad angår eventuelle nye højttalere, så er det svært at anbefale noget konkret, når du hverken nævner budget, eller lydmæssige præferencer. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
|
|
|
søren N skrev:
En masse rødvin.
|
|
|
Bestemt heller ikke et dårligt bud __________________
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
sjellest skrev:
Det andet problem er at min primære måde at skaffe disse sange på, og jeg siger det stolt og
|
|
|
Aha, en stolt tyv Jamen så må du jo nok leve med den elendige kvalitet, nu hvor du ikke vil betale for din musik
 |
|
|
Hæhæ... ja jeg vil godt kalde mig stolt. Ellers havde jeg aldrig fået kendskab til musikken og om afdankede, halv- og helvdøde
reggaehoveder får 1 krone af mig i ny og næ gør nok ikke nogen forskel for dem. Tilgengæld tror jeg da de bliver glade for at
se mig på Raggapak i år - også økonomisk.
Så du vil altså påstå at mit setup spændt for en pladespiller ville lyde himmelsk? __________________
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
sjellest skrev:
floe skrev:
sjellest skrev:
Det andet problem er at min primære måde at skaffe disse sange på, og jeg siger det stolt og
|
|
|
Aha, en stolt tyv Jamen så må du jo nok leve med den elendige kvalitet, nu hvor du ikke vil betale for din musik
 |
|
|
Hæhæ... ja jeg vil godt kalde mig stolt. Ellers havde jeg aldrig fået kendskab til musikken og om afdankede, halv- og
helvdøde
reggaehoveder får 1 krone af mig i ny og næ gør nok ikke nogen forskel for dem. Tilgengæld tror jeg da de bliver glade for
at
Så du vil altså påstå at mit setup spændt for en pladespiller ville lyde himmelsk?  |
|
|
Nej, ikke nødvendigvis, men
et godt
sted at starte er kilden. Crap ind = crap ud. |
|
|
Jo jo, men ærlig talt kan man altså sagtens få god lyd ud af en computer. Måske hvis man er så fanatisk at man betaler
tusindevis af
kroner for et strømkabel og påstår at lyden bliver meget bedre så nej, men ellers er computeren fin nok :)
I øvrigt så en bizar ting ved reggae er at det helst ikke skal lyde for godt. Bob Marleys musik er jo hæsligt på trods af det
pga. engelske studier er indspillet langt bedre end så meget andet fra den tid. __________________
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjellest skrev:
hi-sonny-fi skrev:
Det er jo som at sige: Jeg har et gammelt sort og hvid TV, jeg kan ikke forstå at det ikke kan viser farver?Og problemstillingen er den samme for dig. Skal det lyde bedre så må du jo igang med at skifte ud.
|
|
|
Ja på sin vis har du ret. Hvis nu du ændrede det til "jeg har et gammelt farvefjernsyn hvor farverne ligner l**t. Jeg tror det her, bla bla bla, er grundene til farverne ligner l**t. Er det nogle tv-kyndige der kan fortælle mig hvad der kunne hjælpe?" |
|
|
Helt korrekt er pointen jo at du vil have et dårligt anlæg til at lyde bedre end det er. Og det kan man ikke.
Det er jo hele ideen med at købe dyre og bedre produkter, netop for at få det til at lyde bedre.
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til at starte på ville jeg nok gå efter en god solid NAD, Rotel, Rega, Denon til dine 104'ere. Altså en forstærker i god kvalitet. Denne kan du sagtens prøve dig frem til hos din nærmeste hifi-pusher. Dali 104 er ikke en dårlig højttaler...den kræver bare en god forstærker for at skinne igennem. Jeg vil sige at hvis du skulle have en god billig forstærker til dine 104, ville jeg nok kigge efter en NAD 320BEE eller en Rega Brio. Alt efter hvor højt du gerne vil spille selvf. Rega'en er ikke den kraftigste forstærker...men den lyder super godt. Evt. kunne du også kigge efter et sæt dali 450...de er billige brugt og fylder ca det samme som 104'eren. - De lyder bare meget bedre :-)
Hvis du vil fortsætte med at afspille fra computeren, så ville jeg kigge på Cambridge DACmagic. den koster ca 2000 men så kommer din PC også til at lyde som en højkvalitets cd afspiller, givet at musikken er i god kvalitet. Og så kan du bruge den direkte gennem USB som eksternt lydkort. Den lyder fantastisk! Og når du blankt indrømmer at du suger din musik gennem torrents, så prøv da i det mindste at kigge efter musikken i FLAC format, eller som minimum 320kbps, hvis du vil have god kvalitet. Jeg bakker bestemt ikke op om at hente musik på nettet, (jeg kan nu bedst lide at eje musikken selv) men det ved jeg der er mange der gør, så derfor skal du selvf. have de bedste råd jeg kan give alligevel.
Alternativt, køb dig en god pladespiller og find ud af hvor dejligt det kan være både at lytte til og samle på vinyl. Det fås ikke bedre i min bog.
Held og lykke... Håber du kan bruge det til noget.
__________________ Pass Labs
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
sjellest Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hi-sonny-fi skrev:
sjellest skrev:
hi-sonny-fi skrev:
Det er jo som at sige: Jeg har et gammelt sort og hvid TV, jeg kan ikke forstå at det ikke kan viser farver?Og
problemstillingen er den samme for dig. Skal det lyde bedre så må du jo igang med at skifte ud.
|
|
|
Ja på sin vis har du ret. Hvis nu du ændrede det til "jeg har et gammelt farvefjernsyn hvor farverne ligner l**t.
Jeg tror det her, bla bla bla, er grundene til farverne ligner l**t. Er det nogle tv-kyndige der kan fortælle mig hvad der kunne
hjælpe?" |
|
|
Helt korrekt er pointen jo at du vil have et dårligt anlæg til at lyde bedre end det er. Og det kan man ikke.
Det er jo hele ideen med at købe dyre og bedre produkter, netop for at få det til at lyde bedre. |
|
|
Ja det kan man sige, men lige nu har jeg en surroundforstærker (6.1) med hdmi og jeg skal komme efter dig med stik  .
Det er selvfølgeligt stadigt en dårlig forstærker, men for dens værdi burde man vel kunne få en bedre stereo forstærker? Det
er vel også, selvom det er gået lidt af mode i den moderne pap-hifi-branche (som min forstærker), en kendsgerning at jo
færre knapper, stik, funktioner osv. et apparat har, jo bedre virker de funktioner det nu engang har. __________________
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjellest skrev:
floe skrev:
sjellest skrev:
floe skrev:
sjellest skrev:
|
|
|
 |
|
|
Hæhæ... ja jeg vil godt kalde mig stolt. Ellers havde jeg aldrig fået kendskab til musikken og om afdankede, halv- og
helvdøde
reggaehoveder får 1 krone af mig i ny og næ gør nok ikke nogen forskel for dem. Tilgengæld tror jeg da de bliver glade for
at
Så du vil altså påstå at mit setup spændt for en pladespiller ville lyde himmelsk?  |
|
|
Nej, ikke nødvendigvis, men
et godt
sted at starte er kilden. Crap ind = crap ud. |
|
|
Jo jo, men ærlig talt kan man altså sagtens få god lyd ud af en computer. Måske hvis man er så fanatisk at man betaler
tusindevis af
kroner for et strømkabel og påstår at lyden bliver meget bedre så nej, men ellers er computeren fin nok :)
I øvrigt så en bizar ting ved reggae er at det helst ikke skal lyde for godt. Bob Marleys musik er jo hæsligt på trods af det
pga. engelske studier er indspillet langt bedre end så meget andet fra den tid. |
|
|
Nej. Man kan IKKE få ordentlig lyd ud af en standart computer med mindre man tilslutter en ordentlig DAC ! Og jeg bruger ikke flere tusinder af kroner på strømkabler, men lytter mig frem i stedet. Hvis du hører en god cd-spiller eller pladespiller direkte op imod en pc på et ordentligt anlæg forstår du hvad jeg mener. Hvis du vil have ordentlig lyd må du starte fra kilden. En standart computer = kedelig, flad og følelsesforladt lyd. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
"I øvrigt så en bizar ting ved reggae er at det helst ikke skal lyde for godt. Bob Marleys musik er jo hæsligt på trods af det
pga. engelske studier er indspillet langt bedre end så meget andet fra den tid."
- Jeg tror ikke du har hørt Bob på et godt anlæg, siden du kommer med den udtalelse :-) Så skulle du kigge forbi en dag så jeg kunne spille "Is this Love" for dig på mit system, så ville du æde dine ord, hehe. Jeg synes absolut ikke Bob M. lyder hæsligt...Det er sgu da ren fryd at lytte til. Og kvaliteten af det fejler intet.
__________________ Pass Labs
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|