| Forfatter |
|
vandflaske Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har lige købt mit allerførste receiver(mit allerførst "hi-fi" produkt), en B&O beomaster 5000 med master control panel. Spects: Power output 20 - 20000 Hz IHF: 2 x 50 W / 8 ohms
Total harmonic distortion IHF: < 0.09 %
Intermodulation IHF: < 0.1 %
Response frequency 20 - 20000 Hz: +/- 1.5 dB
og mit spørgsmål er om jeg kan bruge en Beovox 2600 koblet til spects: Connections: Input DIN socket - 4 ohms Music load 40 watts
Continuous load 25 watts RMS (DIN 45,573)
Frequency response 35 - 20,000 Hz (DIN 45,570)
Distortion Max. 2% (DIN 45,403)
Sensitivity 4 watts (DIN 45,500)
Crossover frequency 2 kHz/10 kHz
Capacity 25 litres
Resonance of woofer 30 Hz
Læst lidt på nettet at 8ohm receiver og 4ohm speaker forbindelse kan skade både receiveren og højtalerne, ved ikke helt præcis hvordan det fungere.
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen problemer, men du skal ikke regne med at kunne spille Odd Fellow Palæet op __________________ /dreamz
|
| Til top |
|
| |
vandflaske Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
spille Odd Fellow Palæet op? :P Er det sådan noget hi-fi udtryk`?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er normalt kun underdimensionerede plastikanlæg der har problemer med 4 ohm højttalere (så længe du nøjes med et sæt), så brug du bare 4 ohms højttalerne.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
vandflaske skrev:
Hej Jeg har lige købt mit allerførste receiver(mit allerførst "hi-fi" produkt), en B&O beomaster 5000 med master control panel. Spects: Power output 20 - 20000 Hz IHF: 2 x 50 W / 8 ohms Total harmonic distortion IHF: < 0.09 % Intermodulation IHF: < 0.1 % Response frequency 20 - 20000 Hz: +/- 1.5 dB
og mit spørgsmål er om jeg kan bruge en Beovox 2600 koblet til spects: Connections: Input DIN socket - 4 ohms Music load 40 watts Continuous load 25 watts RMS (DIN 45,573) Frequency response 35 - 20,000 Hz (DIN 45,570) Distortion Max. 2% (DIN 45,403) Sensitivity 4 watts (DIN 45,500) Crossover frequency 2 kHz/10 kHz Capacity 25 litres Resonance of woofer 30 Hz
Læst lidt på nettet at 8ohm receiver og 4ohm speaker forbindelse kan skade både receiveren og højtalerne, ved ikke helt præcis hvordan det fungere.
|
|
|
Der står så meget på nettet - lad være med at stole på det hele
Du kan sagtens spille på de højttalere med den radio - men lad være med at spille for højt, så går de gamle højttalere nok udu
(Du vil kunne få meget mere ud af radioen med nogle bedre højttalere) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt kan ødelægges, hvis man skruer så højt op, at det forvrænger (spiller uklart).
Hvis ikke du skruer højere op end, at det stadigt spiller rent, så skulle der ingen problemer være.
Det skader hverken forstærker eller højtalere, så længe det hele spiller rent. Dem der udtaler sig anderledes ved ikke så meget om det teoretiske bag HiFi elektronikken.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
vandflaske skrev:
spille Odd Fellow Palæet op? :P Er det sådan noget hi-fi udtryk`?
|
|
|
Næh, det er det vist ikke; det er et københavnerudtryk for et anlæg, der kan spille rigtig højt. Jeg mente såmænd bare, hvad
andre også er inde på, at dit nyerhvervede anlæg næppe kan ryste pudset af væggene, men det lever du sikkert også fint med. __________________ /dreamz
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
Alt kan ødelægges, hvis man skruer så højt op, at det forvrænger (spiller uklart).
Hvis ikke du skruer højere op end, at det stadigt spiller rent, så skulle der ingen problemer være.
Det skader hverken forstærker eller højtalere, så længe det hele spiller rent. Dem der udtaler sig anderledes ved ikke så
meget om det teoretiske bag HiFi elektronikken. |
|
|
En god indspilning med masser af dynamik og heftige transienter kan nu sagtens brænde en diskant af i ny og næ, selv om
lydstyrken kun er moderat høj. __________________ /dreamz
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
dreamz skrev:
Niels_arl skrev:
|
Det skader hverken forstærker eller højtalere, så længe det hele spiller rent. Dem der udtaler sig anderledes ved ikke så meget om det teoretiske bag HiFi elektronikken.
|
|
|
En god indspilning med masser af dynamik og heftige transienter kan nu sagtens brænde en diskant af i ny og næ, selv om lydstyrken kun er moderat høj. |
|
|
hvis det sker ved moderat høj lydstyrke - vil jeg nok ikke kalde det en god højttaler, men noget skrammel ......
På mine gamle JAMO CBR1302 kan man f.eks spille 45 versionen af KOTO's "jabdah" så pivende højt at ørevokset splintrede - det holder diskanterne fint til ..... men man får sgisme liv avs i hovedet
http://www.youtube.com/watch?v=a5crsJIOvrM&feature=relat ed __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
dreamz skrev:
| En god indspilning med masser af dynamik og heftige transienter |
|
|
Men sådan nogen er der jo ikke blevet udgivet de sidste 10 år  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
hvis det sker ved moderat høj lydstyrke - vil jeg nok ikke kalde det en god højttaler, men noget skrammel ...... |
|
|
Nu snakker vi også om et sæt Beovox 2600 __________________ /dreamz
|
| Til top |
|
| |
vandflaske Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen 1000 tak for hjælpen :) og hvis jeg skal bruge 200kr på et sæt højtaler, hvad vil i anbefale i stedet for beovox 2600?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 07 Maj 2010 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kun vil bruge 200 kr., skal du da på loppemarked eller i en genbrugsbutik. Hvis du snakker om nye højttalere ville jeg nok gange budgettet med 10, eller beholde de gamle  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |