| Forfatter |
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal snart ommøblere huset, og vil i den forbindelse tage mere hensyn til højtalerpladseringen. Spørgsmålet er: Vil det være dumt at pladsere dem i en døråbning ind til den tilstødende stue (der er ingen dør i mellem).
Her vil jeg gerne ha dem stående

__________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, måske ikke så dumt endda - placeringen v. døråbningen vil nok kunne kompensere for, at højtalerne er ret tæt på hjørnerne (med henblik på basgengivelsen). Det er bestemt forsøget værd. Måske skulle du osse overveje en vinkling ind mod lyttepositionen, for at undgå de værste reflektioner fra sidevæggene .
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - bagtanken med ideen havde også noget med bassen at gøre.
Jeg har læst et sted, at det er en god ide at spænde et tæppe op mellem højtalerne, og så placere anlægget bag dette tæppe. Jeg tænkte så at "ingenting" mellem højtalerne, må være noget nær perfekt. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti skrev:
|
Ja - bagtanken med ideen havde også noget med bassen at gøre.
Jeg har læst et sted, at det er en god ide at spænde et tæppe op mellem højtalerne, og så placere anlægget bag dette tæppe. Jeg tænkte så at "ingenting" mellem højtalerne, må være noget nær perfekt.
|
|
|
Det lyder interresant med døråbningen. Lad os lige høre hvordan det virker, når du har fået det sat op. Tag og mål afstanden til side- og bagvæg, så du får ens reflektioner i lydbilledet.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
rasmus Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart ser det fint ud.
Hvilket højttalere har du ?
Jeg vil tro at det spiller bedst på den korte led.
Altså over ved væggen på 370 cm.
Så har højttalerne mest luft til siden.
Hilsen
Rasmus Mortensen
SKSOUND __________________ Drik rødvin, lyt til musik, lev lykkeligt
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo heldigt med den døråbning. Placeringen af højttaler er fin, dog ville jeg vælge lídt mere luft rundt om dem.
Hvis åbningen havde været ud til et køkken, kunne det nok være godt med et gardin i åbningen; men er det til en stue, må det nok være det nærmeste i forhold til en åbning til en koncertsal være perfekt. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 05:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som skrevet; spil på den korte led!!!
|
| Til top |
|
| |
LarsLP Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 06:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti skrev:
|
Spørgsmålet er: Vil det være dumt at pladsere dem i en døråbning ind til den tilstødende stue (der er ingen dør i mellem).
|
|
|
Tværtimod, det er en stor fordel med denne åbning, og jeg er dybt misundelig over at du har muligheden for denne opstilling.
Åbningen fungerer som den perfekte absorber/diffusor kombination, og giver (alt andet lige) en overlegen perspektiv & rum gengivelse man ellers sjældent kommer i nærheden af. Fordelene ved dette mere end opvejer i dette tilfælde ulemperne ved den kortere afstand til sidevæggene.
Afhængig af højttalerne, kan det dog stadig blive nødvendigt at flytte dem lidt længere ud fra bagvæggen. Eksperimenter som nævnt også med vinkling mod lyttepositionen, og placer, hvis det ikke går for meget ud over indretningen, en absorber eller diffusor (afhængig af hvor meget dæmpning du har i form af møbler, tæpper osv.) på første reflektionspunkt på sidevæggene. Det burde gi' et rigtig godt resultat.
|
| Til top |
|
| |
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hva for nogle højttaler har du?
Der er nogen der kræver min. 50 cm til bagvæggen og 50 cm til siden. så, ja, det er vel det der tæller, bare la dem stå sådan som de står nu, også gi ht'erne lidt plads.
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv dig frem ;O)
|
| Til top |
|
| |
perhorn Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle lige til at skrive: "Prøv dig frem" - men så så Jonas' svar.
Den eneste måde du kan være sikker på at få den bedste højtaler placering, er ved at teste de enkelte psitioner. Husk på at selv små justeringer, har (kan have) stor betydning. __________________ Per Horn
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEg ville også helst ha' dem stående på den anden led, men ak - det kan ikke lade sig gøre.
De højtalere der skal stå der, er endu kun på designstadiet (regner med at begynde at bygge om 14 dage - sorry Jonas )
MEn det bliver et D'apollito system på ca. 184 x 26 x 40 cm. De er godt nok høje, men med de forholdsvis små mål på bredde og dybde, er der god plads til eksperimenter.
Jeg vil løbende lægge billeder af projektet, og lover på spejderære at fortælle hvordan det lyder når det er færdigt og på plads. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville helt klart spille på den lange led i rummet. Ellers får du meget vanskeligt ved at få afstand nok bag speakers og lytteposition.
Hvis dine speakers går ned under 40hz og kan levere bas, så vil du næsten med garanti få problemer, hvis du spiller på tværs.
Jeg ville starte med at sætte dem 50 cm fra side og bagvæg - der hvor du har beskrevet det ... og så eventuelt flytte dem længere ind på gulvet ... hvis dte er nødvendigt.
Du skal huske ... at med så store speakers, så skal du have en ret så pæn lytteafstand før lydbilledet falder på plads. Mit bud er mellem 2,5 og 3 m. afstand mellem lytteposition og højttalere (lige linie til unkt mellem højtalere).
Så alt andet lige kan du få et problem .... husk du skal selv sidde mindst 50 cm fra bagvæggen meget gerne mere....
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Du skal huske ... at med så store speakers, så skal du have en ret så pæn lytteafstand før lydbilledet falder på plads. Mit bud er mellem 2,5 og 3 m. afstand mellem lytteposition og højttalere (lige linie til unkt mellem højtalere).
SATMIT
|
|
|
Jeg havde godt nok en ide om afstand kontra størrelse ville kunne give problemer.
Jeg har derfor tegnet dem med den øverste mellemtone og bas vinklet svagt nedad, så lydbilledet samles ca. 2½ - 3 m. fra højtaleren.
Det giver selvfølgelig et problem på længere afstand. Men pyt med det - det er mig der skal sidde omkring 2½m. fra dem, og det er ikke partyhøjtalere  __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dytti ...
Husk afstanden til bagvæggen. Jeg ahr før haft en opstilling, hvor jeg sad ca. 30 cm. fra bagvæggen. Det påvirker lyden helt utroligt meget, idet lyden jo reflekteres fra bagvæggen. Denne kan selvfølgelig dæmpes ... men du får alligevel ikke samme rumfornemmelse. Det er ihverfald min erfaring.
Mine højtalere er 130 høje, og har diskant øverst og 2 stk. 7" basmellemtone enheder. De skal have 2,5 m. mindst. Ellers får man ikke et helt sammenhængende lydbillede.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT->> Min bagvæg kommer til at bestå af et stort vindue (2 x 240) med tunge gardiner, og jeg regner med at den "gode" stol skal stå ca. 40 cm fra vinduet. så det kan vel ikke blive bedre?
__________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
LarsLP Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT's pointe er vigtig. Sidder du for tæt på bagvæggen vil det ikke bare ødelægge perspektivet, det vil højst sandsynligt også være dræbende for basgengivelsen. Det behøver dog ikke nødvendigvis være et problem, da det slet ikke er sikkert, at du behøver rykke HT'erne så langt ud som foreslået.
Når man rykker dem meget langt ud fra....øh...ja ok, lad os så kalde den frontvæggen , er det mere for perspektivets skyld, end det er for at forhindre bulderbas, og den del er som tidligere nævnt klaret pga. af åbningen til det andet rum. Når du kommer længere end 20-30cm ud, gælder "tættere på frontvæg=mere bas" forholdet ikke længere, da rummets resonanser spiller en større rolle her. Det kan sagtens være at de buldrer mere ved 50cm end ved 40cm.
Men som andre så rigtigt har skrevet, er der nok ikke nogen vej udenom at forberede dig på en masse tunge løft, og eksperimentere dig frem, da akustik teori tit er en temmelig uberegnelig størrelse i den virkelige verdens rum. Den med ikke at sidde for tæt på bagvæggen er dog rimelig sikker.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville prøve mig frem ... mit bud ... jo det kan godt blive bedre.
Fornemmelsen af rum og oplevelsen af musikken (som om du var tilstede selv) bliver større, hvis du har god plads bagved lyttepositionen. Jeg må indrømme jeg selv blev overrasket over effekten ... men prøv selv!
|
| Til top |
|
| |
LarsLP Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
ups, var lige så længe om at hente kaffe midt i mit indlæg, at du fik det afklaret i mellemtiden .
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for tips , og vender tilbage resultatet når det hele er "på plads" __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |