| Forfatter |
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til teknik, eller andre freaks der måtte vide noget om følgende. Kan jeg på nogen måde udskifte den 2406 diskant der sidder i 5eren, med en anden diskant, bare den har de samme data? Hos F3/Lyd kan de kun - som den bedste opgradering - tilbyde den samme diskant som sidder i deres M3 Super model. Jeg har en ven der har DAT´s små Icon højttalere og de har en dejlig VIFA (den med duppen) Kan det passe den har det sjove navn RINGRADIATOR?? Er der nogen måde at kringle den på?
Ellers nogen der har erfaring med opgradereing af Audiovector 5? Det kunne måske være bedre kabler inde i højttaleren. "kortslutte" tri-wire systemet til single-wire. Andet??
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan ikke ske noget ved at prøve evt. med en ringradiator - ret morsomt navn.!
Din Audiovector 5 må være ældre end min - jeg har lige fået et sæt ind ad døren og der sidder samme diskant i som i M3 super mk. 1, nemlig 2407. Resten skulle dog være det samme! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 06:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Come on, der må være flere end Ronin der kan sige noget klogt vedrørende mit ?
Ronin 
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en modificeret Vifa D27TG-35-06 der sidder i AV5
http://www.d-s-t.com/vifa/data/d27tg-35-06a.htm
Ved ikke hvad der er ændret ud over det stører bag kammer, men det er nok det nærmeste du kommer org. hvis F3 ikke har dem.
Jeg er ret sikker på at www.datpro.dk har nogle sæt vifa D27 liggende. Så ring og snak med poul hvis det haster.
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du en milliard % sikker på at det er en Vifa D27TG-35-06? Hvordan sikre jeg mig at enheden passer i mål og data?
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå jow der er jo også filt på fronten af 2406 men det kan du måske flytte over med lidt held. eller måske kan hele forpladen flyttes med over så den ser helt org. ud med text osv.
Hold dig fra ringradiatoren, den vil kræve kraftig ombygning af delfilter. En mulig opgradering kunne måske istedet være en scanspeak 9300 http://www.d-s-t.com/scs/data/d2905_930000a.htm
Den har næsten samme frekvensgang, følsomhed, impedans og den burde lyde bedre.
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er med 100% sikkerhed en modificeret udgave af D27 de bruger. Den passer helt sikkert i hullet men jeg ved som sagt ikke hvor mange forbedringer F3 har fået lavet ved den. Jeg ved bagkammeret er størrer og at der er filt på fronten. Tvivler på der er lavet andet. Har selv haft et sæt AV5 hvor jeg bla. har skiftet mellemtoner i. D27 koster ikke meget mere end 250-300kr stk. så det er jo ikke noget vildt sats. Ellers ring og snak med F3 hvad forskellen er, det må de vel kunne afslører hvis den er udgået.
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bare bange for at F3/Lyd ikke ville være helt "frisindet" nok til "bare" forslå en eller anden enhed som de ikke selv har prøvet i denne konstruktion, eller de bare har en generel mangel på anden form for "lyd-kunstnerinsk udfoldelse" som mange "alm." hifi folk har. Der er solgt forholdsvis mange AV 5 modeller som kit og mon ikke der skulle være ekspermenteret lidt rundt omkring. Jeg ønsker ikke kun at udskifte diskanten, men også opgradere med en mere detaljeret og luftig enhed.
Men jeg vil da ringe til datpro.dk i morgen og høre hvordan byen ligger 
Tak for dine swar darkwing.
P.S Kan du ikke berette lidt om dit mellemtone eksperiment?
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt tænkes at de ikke er særligt frisindede ved F3/AV, det har der vist før været kommentare om herinde, jeg ville nu kalde det god service når de nu ikke kan levere den org. enhed, men det er sikkert bare mig. Ellers bare prøv med D27, det kan ikke gå helt galt.
Er det begge diskanter der er brændt af?
Min mellem tone udskiftning var pga mørnet skum ophæng, jeg skiftede bare til samme model med gummi ophæng. http://www.d-s-t.com/peerless/data/833599.htm
Det gav da nyt liv men stadig med "polypropylen?" lyd. Skal det være rigtig godt skal man nok skifte til vifa mellemtonen der bruges i AV5X men det kræver udfræsning af hullet og ombygning af delfilter. Jeg overvejede at modificere mine, men valgte at sælge dem i stedet og gå over til ren hjemmebyg. Udskiftning af elektrolytter i delfilter til folie kondesatorer og nye kabler ville dog helt sikket være en god ide.
Skriv endelig hvis du laver nogle forbedringer, mine gamle står ved en af mine venner og han vil da sikkert være glad for nogle fif. 
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine diskanter er ikke brændt af, de kommer bare med nogen mislyde ved meget høje lydtryk. Hvis jeg med en finger banker ved siden af selve domen, kommer der en lille bøjn-bøjn lyd, som om enheden er samlet dårligt fra starten, men det er kun et gæt. Der er lange udsigter til køb af nye højttalere, så hvad stiller man op i mellemtiden? Hvad med udskiftning af de interne kabler? Har du/nogen af i andre nogen idé om hvilke kabler F3/Lyd brugte i 5eren og hvad man eventuelt med fordel kunne udskifte med. Nu tænker jeg ikke på ren sølv til 5 milliarder meteren, nærmere noget nærmere meget mindre meteren
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 17 Marts 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den AV5, hvilken årgang er den?
Jeg tænker på, om det er samme diskant, der sad i Trapez M, X og Xi, nemlig den som F3 kaldte 2406? Diskanterne i mine Trapez M er ikke de originale, for jeg købte dem brugte uden de 2406-diskanter. Jeg satte efter Dansk Audio Teknik's anbefaling Peerless 811830 i dem, og de spiller da godt med dem i. http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm Ingen delefilter-modikation nødvendig. De Peerless er ikke helt dumme, og de sidder fx i den forrige model af den roste Meadowlark Kestrel: http://2bak.homepage.dk/kestrel.gif
Har dog selv gået på det seneste og tænkt på, at sætte noget bedre i dem end de Peerless. F3 foreslog mig for nylig de samme nye enheder, som du er blevet foreslået, til M3 Super, dog modificeret, så kammeret lukkes. Minsandten om ikke DAT foreslog Scan-Speak 9800 metaldomer, hvis det skulle være rigtig godt, men de 9800'ere kræver til gengæld, at delefilteret modificeres.
mvh Jan
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2004 kl. 03:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
Mine diskanter er ikke brændt af, de kommer bare med nogen mislyde ved meget høje lydtryk. Hvis jeg med en finger banker ved siden af selve domen, kommer der en lille bøjn-bøjn lyd, som om enheden er samlet dårligt fra starten, men det er kun et gæt. Der er lange udsigter til køb af nye højttalere, så hvad stiller man op i mellemtiden? Hvad med udskiftning af de interne kabler? Har du/nogen af i andre nogen idé om hvilke kabler F3/Lyd brugte i 5eren og hvad man eventuelt med fordel kunne udskifte med. Nu tænker jeg ikke på ren sølv til 5 milliarder meteren, nærmere noget nærmere meget mindre meteren  |
|
|
Lyder jo ikke så godt, men hvis de stadig kan spille er der jo mulighed for at lave a/b test med de nye diskanter du køber.
De org. kabler er 2½ kvadrat std. NKT til focal basserne, monster xp til mellemtonen og noget tyndt fortindet af ukendt fabrikat til diskant. Så der burde være rig mulighed for forbedring. 
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 18 Marts 2004 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
God morgen. Gaaab. Mine AV 5 har en 2406 og jeg mener den er fra 1997. Peerless, er det ikke kendt for noget der "kun" er middelklassen? Jeg ved godt at mellemtone enheden er peerless, men der er jo ingen grund til at overdrive  Er Peerless ikke mere eller mindre kendt på netop deres billige - men gode - mellemtone enheder? Ligesom ScanSpeak groft sagt, er mest kendt for deres super diskanter. Havde jeg råd, ville jeg gerne have Bertrams sølv kabler i højttaleren, men det bliver nok en kende for dyrt? De kabler der løber inde i en højttaler, er det ikke noget helt specielt kabel og hvad koster noget sådanne i god/super kvalitet?
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 18 Marts 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, igen kom
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High skrev:
"Ja, igen kom "
Øh, hvad betyder det ......? 
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror han mener kom igen 
Ja peerless er middelklassen, men god pris/ydelse. Kender ikke den 811830 men tror ikke den er nogen forbedring hvis du bare kaster den i unden at ændre på delfilter. Hvis det skal være rigtig godt så gå efter scanspeak, men de koster også.
Fik du snakket med poul?
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 18 Marts 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige forgæves prøvet at få fat på ham. Jeg prøver igen senere. Hvor meget skal ændres i delefilteret og hvad tror du der ville koste?
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roland fra D-A-T oplyste mig, at han vidste, hvilke delefilter-ændringer, der skulle til, hvis jeg ville sætte en SS 9800 i mine Trapez M. Jeg har ikke hørt ham om pris og detaljer. Ring og spørg dem, når du har besluttet dig for diskant-enheden.
DAT vil vel under alle omstændigheder gerne tjene pengene på delefilterdelene, selvom du ikke køber diskanten hos dem...regner jeg med.
/Jan
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 18 Marts 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|