Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye kab’s til Tannoy SRM 12X (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gboe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Super Red Monitor

Håber der er nogle i panelet, der kan hjælpe mig med forslag til nye kabinetter til mine dejlige Tannoy SRM 12X "Super Red" Monitor:

Jeg vil gerne bygge nye kabinetter til et par trætte originale af slagsen. Samtidig vil jeg gerne forsøge at rette et par ting uden at skulle det helt vilde, da jeg er en god (amatør)snedker men ingenen akustisk ingeniør.

Kabinetterne (basrefleks) måler 80X44X26 (HXBXD) og ser meget 80'er agtige ud med finer, gardin-agtigt frontstof og en stor synlig metal-plade med diskant-reguleringer på fronten.

Jeg ønsker at lave nogle kabinetter, der er lidt højere men slankere både af æstetiske og akustiske grunde. Center af dualconcentric enheden er 65 cm over gulv og det punkt vil jeg gerne have løftet, da jeg aldrig lytter i "lige-over-knæ-højde". Hvilke dimensioner kunne erstatte de gamle kabinetter med f.eks. en højde omkring 100 cm og knapt så brede?

Jeg har læst forskellige sites om ombygninger af klassiske Tannoys, og nogle nævner at man med fordel kan køre uden om denne Tannoys diskant-reguleringer. Der er støj, når jeg piller ved dem, og de står alligevel i neutral. Nogle meninger om det?

Højtalerne er fantastiske til rumgengivelse og har en fatastisk dynamik og åbenhed i mellemtonen. Bassen er der også, men den er ikke så fast som jeg kan lide den. Hvordan kan jeg evt. optimere det i kabinettet - altså uden at skulle i gang med loddekolbe?