Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye kab’s til Tannoy SRM 12X (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gboe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Super Red Monitor

Håber der er nogle i panelet, der kan hjælpe mig med forslag til nye kabinetter til mine dejlige Tannoy SRM 12X "Super Red" Monitor:

Jeg vil gerne bygge nye kabinetter til et par trætte originale af slagsen. Samtidig vil jeg gerne forsøge at rette et par ting uden at skulle det helt vilde, da jeg er en god (amatør)snedker men ingenen akustisk ingeniør.

Kabinetterne (basrefleks) måler 80X44X26 (HXBXD) og ser meget 80'er agtige ud med finer, gardin-agtigt frontstof og en stor synlig metal-plade med diskant-reguleringer på fronten.

Jeg ønsker at lave nogle kabinetter, der er lidt højere men slankere både af æstetiske og akustiske grunde. Center af dualconcentric enheden er 65 cm over gulv og det punkt vil jeg gerne have løftet, da jeg aldrig lytter i "lige-over-knæ-højde". Hvilke dimensioner kunne erstatte de gamle kabinetter med f.eks. en højde omkring 100 cm og knapt så brede?

Jeg har læst forskellige sites om ombygninger af klassiske Tannoys, og nogle nævner at man med fordel kan køre uden om denne Tannoys diskant-reguleringer. Der er støj, når jeg piller ved dem, og de står alligevel i neutral. Nogle meninger om det?

Højtalerne er fantastiske til rumgengivelse og har en fatastisk dynamik og åbenhed i mellemtonen. Bassen er der også, men den er ikke så fast som jeg kan lide den. Hvordan kan jeg evt. optimere det i kabinettet - altså uden at skulle i gang med loddekolbe?

Mest af alt vil jeg gerne i kontakt med et højtaler-bygge-netværk i Københavns-området. Nogle, der kender til sådan et?

mvh, GBOE

Til top Vis gboe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gboe

chief.thiesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Juni 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej gboe

Tager mig lige den frihed at koble mig på din tråd.Ved ikke om du kender hilberlink.nl der er meget Tannoy,ligesom 44bx (såvidt jeg kan huske-gi´den en google)også er et godt site.Endvidere er der Tannoy gruppen på Ayhoo!,der er også mange timers læsning.

Nu grunden til min påkobling:har fornylig anskaffet et par DC6000 ligeledes med trætte kabinetter og l----brunt gardinstof.Planen var nye kabinetter+opgradering/fornyelse af delefiltre.

Har kigget på Phil Short´s filtre på hilberlink og det ser ikke tosset ud,mit problem er at mine enheder er 3808/3809,mens Phils er 3828´ere.Mit spørgsmål er om man ikke kunne erstatte modstandende i spændingsdeleren på diskant-kredsen med en L-pad til man "fik skudt kanonen ind",da 3808´eren er 2dB følsommere end 3828´eren?

Da DC-serien fra starten er "cheap charlie"er der heller ikke ofret mange £ på dele filteret.2.nd order på bas og 1.ordens med R-L-C led og et L-pad på diskant.Altså ingen autotrafo eller fancy reguleringer.

Kan et filter som Phils i det hele taget anvendes?Jeg går ud fra,at RLC-leddet jeg har nu er circa det samme som det Phil anvender.Da værdierne på de to andre spoler er opgivet burde dette vel kunne klares med alm. handelsvare,selvom Phil viklede sine egne - eller hva?

Med hensyn til kabinet havde jeg tænkt mig noget a´la Tannoys type IV - altså 230ltrs. basreflex. (jow jeg er single)De opgives til -4dB ved 50hz - kan det passe?Har ikke noget imod et par køleskabe,men vil også godt have lidt til gengæld!

R-L-B hvon gik det med dit byggeri?Blev de Duelundske principper til noget - eller OB´erne?

Det blev en længere smøre,men jeg tænkte at jeg lige så godt kunne koble mig på her,når nu oraklerne alligevel skulle startes op.

OBS:Læs altid det der står med småt!(indvendigt i mit ene kabinet:PARTNER ALREADY FINISHED)så jeg er åbenbart allerede halvgående!

Mvh. Mikael.

Til top Vis chief.thiesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chief.thiesen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes