Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtaler kig igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HbecH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kigger lidt på højtaler, men har svært ved og finde ud af om jeg skal kigge efter små gulv højtaler eller reol højtaler, nogle der kan give mig fordele og ulemper ved de forskellige.

Har kigget på  Ikon 5 mk2 men med dens 2x5" enheder er man så så langt nede i størrelse at man kan få det sammen ud af en reol højtaler med f.eks. en 6"ish enhed i? Har også kigget lidt på Monitor audio RX6, lidt større men kan lige gå.

Rummet er 25kvm men det er i en lejlighed så er begrænset hvad jeg kan tillade mig.

Da jeg er bange for at lyden rimelig nemt vandre ned til underboen, hvor stor er forskellen så på en lille gulv højtaler og en reol højtaler på stander?

Henrik B. Jensen
Til top Vis HbecH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HbecH Besøg HbecH's Websted

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

MHT underboen, så fik jeg for et halvt års tid siden en AHA-oplevelse.

Jeg har altid døjet med rungende bas i min stue - mit fyrplankegulv slår tilsyneladende de fleste kontrabasser som klangbund.

Anyways, jeg byggede for noget siden et par 2-vejs højttalere på 13-14 kg, som efterfølger til mine gulvhøjttalere (i håb om mindre rungende bas). De står på en sandfyldt sokkel der vejer >30 kg. Ikke desto mindre rungede bassen lisså meget som ved mine tidligere gulvhøjttalere, men jeg troede nu ikke det havde noget at gøre med direkte forplantning af svingninger i gulvet.

MEN rungeriet mindskedes markant ved at jeg afkoblede højttalerne fra soklen med SD fødder (har siden fundet ud af at en bildørs-gummiliste gør et endnu bedre arbejde :-)

Øhm, ja det jeg ville frem til er, at det i højere grad drejer sig om at få højttaleren afkoblet fra gulvet, end om hvorvidt det er en stander eller gulv højttaler.

\KOF
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Halløj

Jeg bruger også SD feets på mine BKS'er, da vi også har trægulv. Dog gynger vores gulv ikke, men med sd feets er der kommet styr på bassen. Så på med dem, hvis du vælger en gulv ht.

Thor

HbecH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2010
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Jeg kan høre når overboen's børn leger/løber/hopper kan dog ikke høre det ved alm, gang der oppe.

Men jeg vil nødigt at min højtaler skal være træls for ham ved de står og bulre.

Hvor kan disse føder købes?

Henrik B. Jensen
Til top Vis HbecH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HbecH Besøg HbecH's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes