Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: højtalere og m2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Er der en gylden regel for hvornår man skal tage gulvhøjtallere frem for kompakt i et rum med x antal m2?
Er der en grænse hvor kompakten ikke kan følge med, og hvor gulvhøjtalleren vil dominere for meget?

Til top Vis Lars Clausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Clausen

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke svare direkte på dit spørgsmål, men jeg har da hørt små standerhøjttalere spille store rum op.

Men selvfølgelig, små rum og store basenheder giver meget bulderbas.

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Det er nemlig det jeg er inde på, hvornår bliver rummet for småt til en gulvhøjtaler?
Nu ved jeg godt der er forskel på højtalere og bla bla bla...
Jeg har gulvhøjtalere nu, og tænkte på om man kunne hente bedre lyd i kompakte? Når der bliver spillet højt, enten musik eller film, syntes jeg at rummet nærmest bliver for lille til at rumme al lyden. Eller er det bare prisen man må betale for ikke at have en større stue?
Til top Vis Lars Clausen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Clausen

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Hvor stor er din stue? Og hvilke højttalere har du?

Det kan også have stor betydning, hvordan højttalerne er placeret. En højttaler, der står i et hjørne, kan øge lyden med måske 12 dB i basområdet (6 dB pr væg den står op ad), ift. hvis den står ½-1 m fra væggene. Og så har rummets indretning også betydning, for den lyd man hører.

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Min stue er vel en 15-20m2 sådan skudt. Jeg har jamo e770 som fronter og de står ca 30cm fra bagvæggen og ca 40cm til sidevæggen.
Hvordan vil en kompakt gøre sig i et rum af den størrelse kontra mine jamo´er?

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke voldsomt store højttalere, du har dér. De burde passe ok til din stue. Står basmembranen og vibrerer meget frem og tilbage når du skruer op. For så kan det være et spørgsmål om at forstærkeren ikke kan kontrolere højttaleren godt nok, eller at højttalerkablet ikke er stort nok i kvadratet/godt nok.

Men det er selvfølgelig langt væk fra dit spørgsmål. En 2 vejs højttaler er generelt nemmere at drive, giver generelt flere detaljer og mere renhed i lyden. Men det koster selvfølgelig i bassen.

Måske kan du låne et par kompakte hjem fra en butik og høre, om det er værd at skifte.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Og så lige et par ting mere:

Sørg for at højttalerne står fast på gulvet. Altså at de ikke vipper.

Afkobling fra gulvet med spikes/gummifødder.

Og den ting, jeg klarest vil anbefale er at spænde skruerne i enhedene, så enhederne sidder helt stramt på kabinettet. (Det betyder rigtig meget for lyden. Det bør gøres fra tid til anden).

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Det er ikke de største højtalere i verden. Men jeg tror problemet er at bassen sidder på bagsiden nede i bunden af højtaleren. Jeg kunne godt forestille mig at de derfor kræver meget luft omkring sig. Bassen står og spiller ind i væggen, og hvis der ikke er luft nok ryger trykket bare tilbage i membranen. Det er i hvert fald min teori, lyder det helt skørt?
De står på spikes, så de står rigtig godt fast på gulvet.
Kabler kunne måske forbedre situationen lidt.
Højtalerne bliver trukket af en NAD t747, så her burde ikke være problemet.

Den med at stramme skruerne har jeg sgu aldrig hørt før, det skal lige prøves.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har set lidt på billeder af e770, og det ser da ud til, at bassen sidder foran øverst? Eller tager jeg fejl? Og så med en mellemtone nedenunder, med en diskant i midten.

Det med at spænde skruerne overraskede også mig meget første gang, jeg gjorde det. En teknisk detalje, jeg har hørt, er at man skal stramme dem så diagonalt som muligt. Altså først f.eks. øverste venstre, så nederste højre så øverste højre og så nederste venstre skrue. (Men hvordan, det er bedst, med dine 6 skruer omkring de 2 enheder, kan jeg ikke gennemskue).

Men det giver egentlig meget god mening, at det virker. For hvis enheden sidder bare lidt løst, så er det ikke kun membranen, der bevæger sig, men også ringen omkring membranen, hvilket resultere i en mere mudret bas og en mellemtone med færre detaljer.

Held og lykke med det.

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Nej den øverste er en mellemtone, den nederste er kun en enhed. En 1" soft dome der sidder i noget jamo kalder dtt ophæng, ved ikke præcis hvad det gør udover at få diskanten til at fylde så meget som en 5" enhed:D

Bassen sidder på bagsiden nede i bunden, lige over terminalerne, med en reflex lige over.

Jeg har lige luret, og jeg kan ikke komme til at stramme skruerne uden at skulle skille hele højtaleren ad. Men har stået og rykket lidt i de forskellige dele, og det sidder FINT fast:D

Det er nu også konen der gerne vil af med jamo´erne. Jeg syntes de spiller rigtig godt, så længe man ikke giver den for meget power, så kommer der for meget lyd i rummet. Så det jeg var ude efter var en sexet kompakt på stativ. Og hvis du mener en kompakt bedre kan styres og får flere toner med, ja så skal det da overvejes. Jeg har en Dali concept 12 sub til det nederste i spektreret hvis det kommer på tale.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Meget interessant med det der ddt ophæng. Og nej, man ønsker ikke at skille en højttaler ad. :) Og stander + sub virker for det meste også meget fint sammen.

Du kan jo altid foreslå konen et sæt B&W 805 Diamond til godt 17.000 stykket + fod. Så kan det være, hun synes meget godt om dine Jamoer! :D

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Sendt: 17 Juni 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

En hidsig bashøjttaler kan tæmmes ved hjælp af et meget simpelt trick. Det er reversibelt, hvis du en dag flytter til en større stue, så der er alt at vinde ved at forsøge. Kig engang på denne tegning:

Har selv haft basserne i mine gamle JBL-L96 behandlet på denne måde, og mage til velkontrolleret bas skulle man lede længe efter. Den sad lige i øjet! Tætheden i lærredet bestemmer hvor meget/lidt luft der slipper igennem ved hver basvandring, så vælg noget der er tyndere end denim, men meget kraftigere end gaze. God fornøjelse!

P.S. Jeg kan ikke se billedet, så her er et link: http://picasaweb.google.com/saintkelo/HiFi?authkey=Gv1sRgCJX N8NnAtL65DA#5445536595930947186

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Dit problem er ikke højttaleren, men ganske enkelt dit rum. FORDI du åbenbart har nogle meget generende rumresonanser. Altså hjælper det ikke en dyt at sætte på spiks etc.

Hvad kan man så gøre ved det?

Ja - som du selv er inde på kunne du nøjes med en lille reol højttaler, som nærmest ingen basformåen har og dermed anslår du ikke rumresonanserne. Ikke optimalt i mine øjne/øre, men det er vel smag og behag.
Du kunne i stedet dæmpe resonanserne passivt via Helmholtz Resonator men det optager en del plads og det vil konen/kærsten normalt absolut heller ikke have.
Eller du kunne investere i en elektronisk rumtilpasning, som dæmper i signalet til højttaleren ved de 1, 2 eller 3 dominerende rumresonanser under 100Hz. Hver resonans kan dæmpes med en parameterisk EQ på resonasfrekvensen med et Q på ml. 8-15 og en dæmpning ml. 3-8 dB. Værdierne er selvfølgelig afhængig af rummet.
Her er et eksempel på at man godt kan have meget store basser i et 15-20m2 uden at det går galt:
Kim's hjemme bio
Der er ikke mindre end 6 stk. 12" Peerless XXLS basser

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hej Forum,

Ja, jeg kan kun give  Robert GS ret!!.

En anden ubetinget fordel, ved stort membran areal, er den lavere forvrængning der giver sig udslag i et uanstrengt lydbillede selv ved musik med godt med gang i og ikke mindst volumen

Hilsen Flemming

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode forslag, men det er nok lige overkill i mit tilfælde.
Ved sgu ikke lige hvad hun siger til jeg begynder på de eksperimenter i har foreslået. Hun blev rigeligt underlig den anden da hun kom hjem og jeg måtte vise hende min nye DALI IKON VOCAL 2, det var ikke populært.
"mor er ikke sur, mor er skuffet" rammer vist meget præcist her

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt en kompakt nok aldrig får samme bas som en gulvmodel. Men en kompakt af god kvall samt en sub, vil det ikke kunne lyde fint og flot?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Juni 2010 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

@ Lars

Undskyld - men du løser intet ved at have to reol og sub kontra et gulv sæt, med mindre sub kassen tager hånd om dit rumresonans problem

Da, det er kvinden, der styrer hjemme hos jer skal du bare se at få købt dig et par bitte små højttalere og indse at når du skal høre ordentligt lyd må du tage ud til din kammerat som er single og som kan gøre som han vil ellers må du tage til live koncert

Sådan er livet og nogen gange må man prioritere 

Jeg undskylder lige en gang til for det er der vist behov

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

hmm øv, havde ellers håbe at en kompakt sammen med en sub kunne løse problemet. Men så må jeg sgu beholde mine elskede jamo´er og leve med at vores stue er for lille til dem. Det lyder jo stadig skidegodt bare man ikke giver den for meget gas.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvor meget, du har lyst til at investere for forbedringer. Men du kunne evt. investere i noget rumkorrektion. Lyngdorf laver f.eks. rumkorrektionsprocessorer og forstærkere med indbygget rumkorrektion:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/lyngdo rf_audio_rp-1_roomperfect_processor_forforstaerker_sort.htm

http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/lyngdo rf_tdai_2200_roomperfect_forstaerker_soelv_dd.htm

Jeg vil nu forslå dig, at prøve at lytte til en god kompakt højttaler. For det kan være, du synes rigtigt godt om lyden i den. Og måske vil du heller ikke føle, du mangler noget bas.

Forresten, du kan måske dæmpe bassen, ved at stoppe flowport-hullet til. F.eks. med et par sammenrullede sokker.

Lars Clausen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Nu er problemet altså ikke så stort at jeg skal ud og købe alt muligt avanceret lydgrej for at rette op på lyden. Tror tråden er kørt lidt af sporet

Jeg startede med spørgsmålet, er det en gylden regel for hvornår man skal vælge kompakt fremfor gulvhøjtaler i hehold til rummets størrelse.

Jeg har rigtig god lyd i mit anlæg, jamo´erne vandt EISA da de kom frem, problemet er bare at lyden bliver lidt for voldsom når man giver forstærkeren noget at leve af. Det er uden tvivl rummet der er skyld i det, stuen er ikke den største og når der så også står møbler mange steder, kan jeg godt forstå lyden resonere uheldigt.

HVIS jamo´erne skal skiftes ud havde jeg forestillet mig noget B&W cm1 eller Dali ikon 2 på stativ. Bassen kommer nok til at mangle, men så kan min dali concept 12 sub forhåbenlig lægge bunden.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes