Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilke højtalere til klassisk musik ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg er på udkik efter nogle nye front gulvhøjtalere som primært skal bruges til klassisk musik.

Da jeg overvejer at købe en SACD/DVDA afspiller, skal højtalerne senere kunne udbygges med en center & nogle baghøjtalere.

Max. pris for front højtalere 12.000 Kr. (sæt)    

Højtalerne skal kunne trækkes af en Yamaha RXV1400 receiver.

Størrelse og udseende på højtalerne er underordnet.

Har i nogle gode forslag til hvilke højtalere som er gode til klassisk musik ?

På forhånd tak !

/TRJ

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Et par Sonus Faber Grand Piano er fremragende til klassisk. Kan fås brugt til din pris - MEN det store spørgsmål er, om din Yamaha Receiver er specielt god til klassisk musik. Trække højttalerne kan den sikkert, men det er jo kun en uendelig lille del af kunststykket at kunne reproducere klassisk musik troværdigt.

Klassisk musik over surround anlæg giver næppe en særlig troværdig lyd, medmindre du vil føle dig som et medlem af orkestret i stedet for at sidde som tilhører, men det ved andre medlemmer mere om, jeg hører helst ikke musik over surround anlæg, højst film - helst spil. 

Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Min erfaring er at klassisk musik er noget af det sværeste at gengive korrekt og overbevisende, med den storslåede oplevelse der hører sig til! Frem for alt krøver det et MEGET bredt frekvensområde - især hvis du har planer om SACD oa.

Gå derefter efter nogle store højtalere med en god diskant der går op omkring 25kHz, og et godt volumen så den spiller rent fra omkring 30Hz. Desuden nogle gode kraftige enheder så du får detaljer og hurtighed med.

Umiddelbart ville jeg anbefale Dali Grand eller lignende, men de er i den tunge ende prismæssigt. Den har en lillebror der hedder Grand Diva som kan erhverves for omkring 10.000,- brugt. Ellers har jeg fornyligt hørt en Avance Magnum 18 som efter min mening var overbevisende på flere vigtige områder (hørte dog ikke klassisk på dem). Det påståes herinde at de skulle kunne fåes for 12.000,-. Alternativt har de en forgænger der hedder Signature 8MKII, men den kender jeg ikke - har blot hørt meget godt om den.

En hel anden mulighed kunne være at gå efter en rigtig gammel kæmper. Der findes klassikere på markedet med 10-15 år på bagen som gør det fabelagtigt selv målt med nytidens målestok. Hvad med en gammel Hi-End transmissionsliniehøjtaler? Skal der lidt patrotisme under huden kune Dali 40 være et bud - den har mange fortalere. Der er sikkert flere herinde der kan fortælle en masse om dens fortræffeligheder.

De højtalere du lægger op til fortjener en mere kompetent strømkilde. Brug hellere det varme lommeuld på 2 rigtig gode kanaler end på et middelmådigt flerkanals system.

Held og lykke!

MVH Thomas

Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Eyris serien fra Tannoy er et godt bud for dit behøv vil jeg mene (SACD/DVDA). Jeg vil går efter Eyris2 , da den har samme enheder som Eyris Rear og Eyris Center.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

For at ikke glemme er prisen for et sæt Eyris 2 er lidt under 12.000 Kr.
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Der er utroligt mange højtalere der kan spille andet end Rock/POP i din prisklasse.

Jeg villle nok give Von Scheikert VR-1 til 9.000 parret et lyt. Meget naturlig og detailjeret lyd.

Se evt: http://www.vonschweikert.com

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Du kan også købe mine brugte Audio Vector M3 signature for 8000,-

De kan spille alle typer musik. Jeg har hørt meget opera med glæde på dem. Drop mig en privat besked hvis du er interesseret.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes