Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: quad esl kortslutter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har nogen 13 år gamle quad esl 63 som for nylig er begyndt at lyde som de kortslutter i korte intervaller; også uden højttalerkablerne er monteret. Det begynder, så snart der er sat støm til. Hvis jeg påvirker jeg dem, ved at skubbe til dem, bliver det værre.Jeg har ikke så meget indsigt i det, men tænker om det er er en rensning der skal til, eller det der er værre. På forhånd tak
Til top Vis warrior's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af warrior

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Hvis det betyder du kan høre 'knitren' fra dem er membranen revnet i et eller flere elementer og det er dyrt...jeg har repareret mange af dem. Hvis jeg ikke husker forkert kostede hvert element (der er fire) 1500 engros, men har ingen anelse om hvad prisen er idag. De er heller ikke helt lette at udskifte.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Det var godt nok ærgerligt, hvis det er så dyrt. Og jeg har endda ikke spillet så meget på dem de sidste 10 år p.g.a. flytning og dermed pladsmangel.
Skal de sendes til et specialværksted(jeg bor i Vejle) eller kan man godt satse på indlevering til det lokale hifiværksted?

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er netop ved at høre dem, og af en eller anden grund er der næsten ikke noget at høre i dag. Et enkelt kort sprut fra den ene højttaler en gang imellem lader sig høre ved de lave passager. I går var det betydeligt værre. Jeg håber det ikke er så galt alligevel, men vil gerne vide hvad det så kan være, da det jo helst bare skal være i orden. Men der er som sagt stadigvæk lidt.
Hvis det går an alligevel, har jeg tænkt på, om en subwoofer vil højne musikkvaliteten. Jeg har aldrig hørt med en sådan, og jeg vil gerne høre om nogen kan anbefale en til quad, eller om der helst skal to til. Også hvis nogen kan råde mig til den optimale afstand til væg og hjørner, vil jeg blive glad. Tak for svar.     

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

warrior skrev:
Jeg er netop ved at høre dem, og af en eller anden grund er der næsten ikke noget at høre i dag. Et enkelt kort sprut fra den ene højttaler en gang imellem lader sig høre ved de lave passager. I går var det betydeligt værre. Jeg håber det ikke er så galt alligevel, men vil gerne vide hvad det så kan være, da det jo helst bare skal være i orden. Men der er som sagt stadigvæk lidt.
Hvis det går an alligevel, har jeg tænkt på, om en subwoofer vil højne musikkvaliteten. Jeg har aldrig hørt med en sådan, og jeg vil gerne høre om nogen kan anbefale en til quad, eller om der helst skal to til. Også hvis nogen kan råde mig til den optimale afstand til væg og hjørner, vil jeg blive glad. Tak for svar.     

Disse højttalere kan godt stå og småknitre...især i høj luftfugtighed. Ret almindeligt for de fleste elektrostathøjttalere.
Hvis du har haft opbevaret dem på et lidt for 'fugtigt' sted i årevis, skal du nok påregne adskillige dage inden de har akklimatiseret sig i de 'nye' omgivelser.

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hmm...luftfugtighed kan kun påvirke dem hvis de mangler støv-beskyttelses folien bag stoffet...den er nemlig luft-tæt...æhh burde være...

BTW; Luftfugtigheden er 60% i mit hus i øjeblikket og det hjælper ikke at lufte ud...om vinteren er den ofte nede på 45% og så får jeg stød af alt hvad jeg rører ved...selv hunden støder, men altså de 60% ifald du osse har det kan være rigeligt hvis støv-folien mangler eller er utæt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

warrior skrev:
[snip] . . . har jeg tænkt på, om en subwoofer vil højne musikkvaliteten. Jeg har aldrig hørt med en sådan, og jeg vil gerne høre om nogen kan anbefale en til quad, eller om der helst skal to til. Også hvis nogen kan råde mig til den optimale afstand til væg og hjørner, vil jeg blive glad.

IMHO:

Ja, der skal subs til. Og nej, jeg kan ikke anbefale nogen, da jeg selv har bygget mine. Dog vil jeg sige, at delingen mellem sub og elektrostat - uanset om det er aktivt eller passivt - er kritisk. For mig at se går det på typen af filter. Og der skal være focus på fasen.

Og jo, det er en god ide, hvis de kan få lov til at komme lidt væk fra bag- og sidevægge.

Og til sidst et link til et site med en masse oplysninger: http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/ - vælg øverste knap til venstre: "Quad ESL".

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

warrior
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har konstateret, at plasticfilmen bag gitteret, øverst oppe bliver påvirket hver gang det omtalte knitren lader sig høre,så det ser også ud til at at det sidder lidt løst her. Jeg mener at det kan strammes med en hårtørrer? Kan dette være den egentlige årsag til den ustandselige knitren?
Jeg er blevet fortalt, at der ikke ydes support på disse højttalere i Danmark. Er der ingen kvalificeret hjælp at få til reparation af disse højttalere?
Mvh.  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes