| Forfatter |
|
patrick4640 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej alle hvis man har en 100 watt's forstærker til et par
400 watt's højtalere kan man så godt skrue helt op for forstærkeren uden at skade
højtalerne :D?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
patrick4640 skrev:
|
400 watt's højtalere kan man så godt skrue helt op for forstærkeren uden at skade
højtalerne :D?
|
|
|
*det* kan du ikke forvente. Hvis du når det punkt hvor det lyder grimt, og fortsætter med at skrue op, er du selv ude efter problemer __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok mere sikkert at gøre omvendt. Det er ikke effekten der brænder dine højtalere af, det er forvrængning og andre grimme ting der kommer igennem når du skruer op.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
|
Det er nok mere sikkert at gøre omvendt. Det er ikke effekten der brænder dine højtalere af, det er forvrængning og andre grimme ting der kommer igennem når du skruer op.
|
|
|
Det skal man nu også passe på med. For meget effekt kan også sagtens ødelægge højttalerne. Og her bliver man ikke advaret først ( med dårlig lyd ) som man gør hvis man skruer op så forstærkeren forvrænger.
|
| Til top |
|
| |
sennheiser Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 369
|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kommer også an på om vi snakker om rigtige watt eller discount watt. hvis det er en strømstærk forstærker, med rigtige watt er det intet problem. men alle forsærker har deres grænse, samt højtaler. men som de andre skriver, hvis det lyder forrænget så skrue ned.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg husker en gang fra 70´erne, jeg tror det var ny elektronik der havde fået fat i et par reol højtalere der var lovet uanet effekt så længe det var " rigtige " watt og ren effekt. Såvidt jeg husker nåede de to små stakler op på op over 1000 watt i flere timer før de begynte at brænde.
1000 watt leveret af nogle lånte forstærkere på vistnok omkring 2000 watt. Så jow de kan tåle lidt mere end det de er opgivet til bare det er rene sager der bliver puttet i dem.
|
| Til top |
|
| |
sennheiser Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Regel nr 1: Brug ørerne. Selvom det kan være svært at høre, når en forstærker begynder at forvrænge svagt, så er ørerne mere fintfølende end man tror. Lyder musikken "grimt" eller bliver det anstrengende at høre på, så er du allerede over maks, og skal skrue lidt ned for at komme på den sikre side af anlæggets grænse.
Regel nr 2: Hvis højttaleren leverer deciderede mærkelige lyd (en af dem er "klonk" fra basdelen), så er det med at få skruet ned i en fart.
Regel nr 3: Køb en STOR forstærker. Jo større jo bedre. Ja, du læste rigtigt. For stik modsat den fejlagtige myte fra spørgsmål nr 1, så er den vigtigste regel i denne sammenhæng nemlig:
De fleste kvalitetshøjttalere kan tåle uanede mængder af effekt – så længe det er RENT og uforvrænget!
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
|
Jeg husker en gang fra 70´erne, jeg tror det var ny elektronik der havde fået fat i et par reol højtalere der var lovet uanet effekt så længe det var " rigtige " watt og ren effekt. Såvidt jeg husker nåede de to små stakler op på op over 1000 watt i flere timer før de begynte at brænde.
1000 watt leveret af nogle lånte forstærkere på vistnok omkring 2000 watt. Så jow de kan tåle lidt mere end det de er opgivet til bare det er rene sager der bliver puttet i dem.
|
|
|
Tænker du ikke på bladet, der ikke kunne skrive en eneste sætning uden ordet entusiast indgik , nemlig Hifi og Elektronik
De forsøgte at brænde et par DALI7 af - uden større held, bevares delefiltret fik svedne modstande og spoler, men den overlevede __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja Jan det er vist rigtigt.
Min kammerat og jeg havde købt et par 100 watt cervin Vega højtalere ( rolig nu vi var ret unge )
Han havde en Kenwood forstærker på 90 Watt og jeg en Pioneer på 250 watt, gæt hven der konstant brændte sine diskanter af.
|
| Til top |
|
| |
patrick4640 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
sennheiser skrev:
|
Regel nr 3: Køb en STOR forstærker. Jo større jo bedre. Ja, du læste rigtigt. For stik modsat den fejlagtige myte fra spørgsmål nr 1, så er den vigtigste regel i denne sammenhæng nemlig:
De fleste kvalitetshøjttalere kan tåle uanede mængder af effekt – så længe det er RENT og uforvrænget!
|
|
|
vil det sige jeg godt kan sætte en 500 watt's forstærker til og så bare holde volumen lidt nede?
|
| Til top |
|
| |
kasper_j Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
patrick4640 skrev:
|
vil det sige jeg godt kan sætte en 500 watt's forstærker til og så bare holde volumen lidt nede?
|
|
|
Det kommer helt an på forstærkeren og højttalerne. Tallene alene kan du, groft sagt, ikke bruge til noget som helst.
|
| Til top |
|
| |
patrick4640 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan er man så på den sikre side?
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
patrick4640 skrev:
| hvordan er man så på den sikre side? |
|
|
Lej noget PA udstyr, hvis det bare er til en enkelt studenterfest der skal holdes... Det burde fra udlejers side være matchet sammen... __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
patrick4640 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er det ikke :D
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
patrick4640 skrev:
højtalerne :D? |
|
|
Er det noget specielt udstyr du har i tankerne? Hvis det har noget med dit eget udstyr at gøre, og du gerne vil høre om det går an, ja så skriv endelig hvilket udstyr der er tale om.  __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er aldrig på den sikre side - så enkelt kan det siges, men lyt til de råd du her har fået. De er ikke så ringe :)
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
sennheiser Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis det er en 500 watt forstærker skal du ikke regne med det er ægte watt. tag f.eks et kig ind på hifiklubben og kig ligt på nad. så tor jeg 10øren falder.
|
| Til top |
|
| |