| Forfatter |
|
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har lige købt et par gamle B&O S45-2 højttalere (1978-1982), hvor kondensatoren til diskanten i den ene højttaler er eksploderet. Folien (med papir mellem viklingerne) er simpelthen blevet skudt ud. Værdien på alle kondensatorerne er 15 MFD 40V. Jeg går ud fra at det er mikroFarad og ikke milliFarad? Den type kondensator med papir/folie viklinger er den noget værd lydmæssigt, eller kan det betale sig at skifte til noget bedre?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb et par 15 uF plast kondensatorer i stedet for - f.eks. polypropylen typer. Der findes mange at vælge imellem. Kig evt. hos Frequenze eller Dansk Audioteknik.
Når nu du er igang, kan du passende udskifte de andre kondensatorer i filteret. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som et godt råd. Det gør jeg. Tak for svaret  .
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totoronto skrev:
SNIP
Den type kondensator med papir/folie viklinger er den noget værd lydmæssigt
SNIP
|
|
|
I den grad. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja..det var så 2 modsat rettede meninger..hmm...  . Jeg har kigget lidt på priser for polypropylen, og de koster da lidt penge. Jantzen Cross Cap kan fåes fra 40,-/stk. , og derfra bliver de små polydimser bare dyrere og dyrere. Forhåbentlig er de pengene værd. Hvis de eksisterende kondensatorer ikke er så ringe som først antaget, var det da også en mulighed. Men at få fat i en erstatning for den der sprang i luften, det bliver nok ikke nemt.
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den billigste Clarity cap i 15 microFarad koster 90,50. Højttaleren er 30 år gl. og jeg gav 400,- for parret. Kan de virkelig bære en så kostbar komponentopgradering? Jeg skal jo bruge 6 af dem (3 til hver højttaler).
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var også bare om du kunne bruge det til noget, jeg har hørt ældre højttaler få mere liv med nyre kondensatore, som jeg kan se er det da en ok model du har der så hvorfor ikke give den noget mere liv, det kan jo være du bliver over asket over vor god den kan blive med noget nyt
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totoronto skrev:
Tja..det var så 2 modsat rettede meninger..hmm... .Jeg har kigget lidt på
priser for polypropylen, og de koster da lidt penge. Jantzen Cross Cap kan fåes fra 40,-/stk.<font size="4"
face="Arial"><font size="3" face="Arial"><span style="font-family: Verdana;"><span style="font-family:
Verdana;"><span style="font-weight: bold;"><span style="font-weight:
bold;"></span></span></span></span>, og derfra bliver de små
polydimser bare dyrere og dyrere. Forhåbentlig er de pengene værd.Hvis de eksisterende kondensatorer ikke er så ringe
som først antaget, var det da også en mulighed. Men at få fat i en erstatning for den der sprang i luften, det bliver nok ikke
nemt. |
|
|
Jeg svarede blot på, om papir/metalfolie typer lyder godt... Dine kan sagtens være blevet for gamle, og jeg kan heller ikke
med det blotte øje konstatere deres opbygning.
Fra tid til anden har jeg rodet lidt med sådan noget kondensatorværk og finder klart, at de gamle typer lyder bedre end nye
metaliserede polypropylen typer, de har så til gengæld praktiske fordele.
:) __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totoronto skrev:
Den billigste Clarity cap i 15 microFarad koster 90,50. Højttaleren er 30 år gl. og jeg gav 400,- for parret. Kan den virkelig bære en så kostbar komponentopgradering? Jeg skal jo bruge 6 af dem (3 til hver højttaler).
|
|
|
Du kan få nogle på: http://www.pc-elektronik.dk/shop/ Vælg kondensatorer - MKT til HT delefilter i menuen. Der kan du få 15uF 250V for 40,38 kr stykket.
15uF 100V kan fåes hos - http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=10 2704 76,78 kr stk. 10 stk pris 60,33 kr.
De er da noget billigere og ganske ok til denne højttaler.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da det er en højtaler med en tyk og varm lyd (hvis den får lidt bass fra forstærkeren) ville jeg godt ofre 700,-på dem,hvis man skulle bruge dem i en spisestue eller i sommerhuset.De er jo rigtig flotte at have stående.
Evt.kan du lige give kabineterne en gang olie,så spiller det .
carsten
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tilbagemeldingerne. Det er sørme rart at få lidt hjælp  . Lige i øjeblikket hælder jeg mest til Jantzen Cross Cap MKP 5%/400V pga. rimelig pris og data. Alternativt er der også Frequenze PCA Cap 2%/400V. Lidt dyrere men stadigvæk til at betale. Den er godt nok ret stor, men det er ikke noget problem.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb nogle ganske almindelige Rifa eller lign. MKP/MKT klods-kondensatorer. De bør koste max. 25 kr. stykket under KSB. Monarcor har dem også.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Køb nogle ganske almindelige Rifa eller lign. MKP/MKT klods-kondensatorer. De bør koste max. 25 kr. stykket under KSB. Monarcor har dem også.
|
|
|
Lige i øjet... Selvom nogle sikkert mener det er blasfemi...
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt dette fine MKP og MKT har en metalliseret plasticfolie som hovedingrediens.
Den oprindelige kondensator er af elektrolyt/ætset anode-type , begge kondensatortyper har fordele og ulemper.
Hvis man kan leve med det meget plastic, en selvreparerende tendens, lang levetid og den lidt specielle lyd er plasticproppen en løsning.
Hvis man vil slippe for plastic, vælges i stedet en nyere bipolar elektrolytkondensator af typen"ætset anode"eller af glatfolie-typen og stripper dem for krympeplasten.
At"opgradere" en ældre B&O-højttaler for 700,- ser jeg lidt som at skyde insekter med kanoner..
Fx. Wicon's 35. år gamle ECI - glatfolie, i B&O's M75 og M100, holder både capaciteten oppe og elektrolytten inde, endnu idag..
Mvh. Jens/Modifix - der er lagerførende i Wicons til mange formål..
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er underligt, men det forekommer mig at det er alm. polariserede elektrolyt kondensatorer jeg kan se på billedet....et + og en ring for minus...det kan da vel ikke passe? Står der nogen steder 'BP' for bipolar...eller 'NP' for nonpolar' på dem...det skal der gøre. Hvis ikke kan jeg dælme godt forstå den er eksploderet.
Man kan lave sine egne bipolar elektrolyt kondensatorer vha 2 ryg mod ryg vendte kondensatorer (- til - eller + til +). De skal self være ens og vil have den halve værdi ef en kondensator, men det er vist ikke det der er lavet i denne højtaler.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bipolare kondensatorer havde i de gode gl. dage en streg i den en ende. Ikke at forveksle med minus på en ægte polariseret elektrolyt - stregen angav viklingsstart på kondensatoren - Men lidt pudsigt at plus også er markeret... hmm.
Hvis man er til bipolare kan de også fås hos bl.a Monacor i ok kvalitet til næsten ingen penge.
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|