| Forfatter |
|
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peelo Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal de placeres fysisk eller lydmæssigt?
Lydmæssigt er Dynaudioen langt mere imponerende, men noget ældre. Det er jo også en meget større højttaler, en 3-vejs med to stk. 6½" basser, mod SA'en der er en 2-vejs med to stk. 4" basser. De er lidt svære at definere i forhold til hinanden, for der er enorm forskel på dem.
__________________ Hvorfor vælge enten eller, når man kan vælge både og?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som skrevet er Dynaudioen en bedere højtaler en SA'en, men også en del ældere. En anden tig du lige skal være opmærksom på er at dynaudioen har en følsomhed på 84 db hvilket antyder at en kraftig forstærker er påkrævet.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
| Som skrevet er Dynaudioen en bedere højtaler en SA'en, men også en del ældere. En anden tig du lige skal være opmærksom på er at dynaudioen har en følsomhed på 84 db hvilket antyder at en kraftig forstærker er påkrævet. |
|
|
faktisk er det meningen, at den skal havne på datterens værelse, hvor den skal drives af en BeoMaster 6000 (http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=358) - den er angivet til 2x75w og jeg har fået indikationer om, at såfremt jeg nøjes med kun at sætte det ene sæt højttalere på, skal det nok gå på trods af Dynaudioen's lave impedans.
|
| Til top |
|
| |
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har haft et sæt dynaudio contour 2
really borring __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
dan a. skrev:
Som skrevet er Dynaudioen en bedere højtaler en SA'en, men også en del ældere.
En anden tig du lige skal være opmærksom på er at dynaudioen har en følsomhed på 84 db hvilket antyder at en kraftig
forstærker er påkrævet. |
|
|
faktisk er det meningen, at den skal havne på datterens værelse, hvor den skal drives af en BeoMaster 6000
(http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=358) - den er
angivet til 2x75w og jeg har fået indikationer om, at såfremt jeg nøjes med kun at sætte det ene sæt højttalere på, skal det nok
gå på trods af Dynaudioen's lave impedans. |
|
|
Dynaudio Contour 2 er tydeligvis, og som de fleste af Dynaudios højttalere, ret sulten på strøm, så jeg tvivler stærkt på, at
2x75 watt vil være nok... på det punkt er SA'eren nok noget mere medgørlig. __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg havde min linn effektblok på dem, den yder 5*125watt i 8 oghm og 5*250 i 4 ohm, og jeg må sige, der skete godt nok ikke ret meget, andet end at min forstærker blev rimelig varm, samtidig det kom til at lyde presset
mit råd
find evt noget helt 3 __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth_P skrev:
Lux550 Freak skrev:
dan a. skrev:
Som skrevet er Dynaudioen en bedere højtaler en SA'en, men også en del ældere. En anden tig du lige skal være opmærksom på er at dynaudioen har en følsomhed på 84 db hvilket antyder at en kraftig forstærker er påkrævet. |
|
|
faktisk er det meningen, at den skal havne på datterens værelse, hvor den skal drives af en BeoMaster 6000 (http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=358) - den er angivet til 2x75w og jeg har fået indikationer om, at såfremt jeg nøjes med kun at sætte det ene sæt højttalere på, skal det nok gå på trods af Dynaudioen's lave impedans. |
|
|
Dynaudio Contour 2 er tydeligvis, og som de fleste af Dynaudios højttalere, ret sulten på strøm, så jeg tvivler stærkt på, at 2x75 watt vil være nok... på det punkt er SA'eren nok noget mere medgørlig. |
|
|
Enig, kan ikke forstille mig at B&O'en kan lever det strøm der skal til. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie linn skrev:
|
jeg havde min linn effektblok på dem, den yder 5*125watt i 8 oghm og 5*250 i 4 ohm, og jeg må sige, der skete godt nok ikke ret meget, andet end at min forstærker blev rimelig varm, samtidig det kom til at lyde presset
mit råd
find evt noget helt 3 |
|
|
Nu er jeg selv gammel linn ejer og de er ikke berømte for at lave forstærkere der levere store mængder strøm, så det kommer ikke bag på mig at der ikke er nok saft i den 5125'er. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg hører hvad der bliver sagt mht. strømmen.. men.. vi køber vel højttalere, der løfter loftet lidt på vores system. Godt nok er det til datterens Beomaster 6000, men der er vel mere potentiale i Dynaudioerne?
Børnenes anlæg er 30% deres, 70% mit så på et tidspunkt kommer "hendes" højttaler måske ned til min L-550 eller Krell'en og bo et stykke tid. Og på længere sigt kommer der måske noget mere strømstærkt på hendes værelse (hun er dog kun 13 år, og det er mest mig, der "presser" hifi ind hos hende ).
Ville I købe højttalere der holdt sig indenfor rammerne af jeres nuværende anlæg?
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie linn skrev:
|
mit råd
find evt noget helt 3
|
|
|
Jeg har også ejet Dynaudio Contour 2 og de var alt andet end kedelige! Nu havde jeg så fornøjelse af et par Sirius 7C monoblokke på det tidspunkt... Tror mere det var dine Linn effektrin der var kedelige at lytte til med et par Dynaudio. Nogen gange er man bare uheldig med matchningen...
__________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
|
jeg hører hvad der bliver sagt mht. strømmen.. men.. vi køber vel højttalere, der løfter loftet lidt på vores system. Godt nok er det til datterens Beomaster 6000, men der er vel mere potentiale i Dynaudioerne?
Børnenes anlæg er 30% deres, 70% mit så på et tidspunkt kommer "hendes" højttaler måske ned til min L-550 eller Krell'en og bo et stykke tid. Og på længere sigt kommer der måske noget mere strømstærkt på hendes værelse (hun er dog kun 13 år, og det er mest mig, der "presser" hifi ind hos hende ).
Ville I købe højttalere der holdt sig indenfor rammerne af jeres nuværende anlæg?
|
|
|
Contour 2'erne er ganske rigtigt glade for watt, som de fleste af Dynaudio's højtalere, men til gengæld er belastningen i sig selv meget nem, da Dynaudio udjævner impedansen i delefilteret. Umiddelbart tror jeg at de passer fint til din B&O 6000 forstærker i et børneværelse.
Jeg kan det tilføje, at min datter har en 5 watt rørforstærker med et par Tannoy højtalere i et 10 m værelse, og hun kan uden problemer genere resten af huset  __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
Lux550 Freak skrev:
|
|
|
|
Contour 2'erne er ganske rigtigt glade for watt, som de fleste af Dynaudio's højtalere, men til gengæld er belastningen i sig selv meget nem, da Dynaudio udjævner impedansen i delefilteret. Umiddelbart tror jeg at de passer fint til din B&O 6000 forstærker i et børneværelse.
Jeg kan det tilføje, at min datter har en 5 watt rørforstærker med et par Tannoy højtalere i et 10 m værelse, og hun kan uden problemer genere resten af huset 
|
|
|
børn med rør-forstærkere.. kan kun siger at hifi-foie gras er en fin ting..
Herhjemme har sønnen på 11 fået et par ny-renoverede JBL 4408 til hans B&O 7000-system - brugervenlighed i højsædet for børnene..
Måske skulle vi lave en tråd om børn og hi-fi.. 
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
mbull skrev:
Lux550 Freak skrev:
|
|
|
|
Jeg kan det tilføje, at min datter har en 5 watt rørforstærker med et par Tannoy højtalere i et 10 m værelse, og hun kan uden problemer genere resten af huset 
|
|
|
børn med rør-forstærkere.. kan kun siger at hifi-foie gras er en fin ting..
Herhjemme har sønnen på 11 fået et par ny-renoverede JBL 4408 til hans B&O 7000-system - brugervenlighed i højsædet for børnene..
Måske skulle vi lave en tråd om børn og hi-fi.. 
|
|
|
Ja, det var måske en ide. Rør gør sig iøvrigt rigtig godt til Ipod og MP3. Og de glødende lamper er et rent hit hos datteren. Alt skal jo se godt ud... __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
..nå - opdatering til dem der har interesse 
Dynaudio'erne stod til kr. 3000,- og han "var til at handle med" ifølge annoncen, da de bare skulle afsted. Desværre viste det sig, at den ene mellemtone ikke spillede, og han havde fået en pris på 1495 på en ny. Hans tilbud var kr. 2000 for dem med den defekte mellemtone. Rigtigt ærgeligt for alle parter, for hvem skal bære omkostningen/risikoen for den manglende lyd i en mellemtone på en aldrende højttaler!??
I stedet blev det en Audiovector Mi3 Super i pigefarve og et par år på bagen - lidt flere penge på bordet, men til gengæld en lækker højttaler, som far osse kan få glæde af at spille på.. 
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
3500 for et sæt Dynaudio Contour 2 er sgu' ellers billigt! __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
..nå - opdatering til dem der har interesse 
Dynaudio'erne stod til kr. 3000,- og han "var til at handle med" ifølge annoncen, da de bare skulle afsted. Desværre viste det sig, at den ene mellemtone ikke spillede, og han havde fået en pris på 1495 på en ny. Hans tilbud var kr. 2000 for dem med den defekte mellemtone. Rigtigt ærgeligt for alle parter, for hvem skal bære omkostningen/risikoen for den manglende lyd i en mellemtone på en aldrende højttaler!??
I stedet blev det en Audiovector Mi3 Super i pigefarve og et par år på bagen - lidt flere penge på bordet, men til gengæld en lækker højttaler, som far osse kan få glæde af at spille på.. 
|
|
|
Ja, der er ikke meget mening i defekte højttalere, medmindre man specifikt er ude efter dem. Tillykke med AV'eren, den bliver/er du sikkert meget glad for. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
| 3500 for et sæt Dynaudio Contour 2 er sgu' ellers billigt! |
|
|
det er det muligvis - andre kan få glæden nu - de er stadig på markedet, og hvis vi kan skabe interesse for dem, kan vi jo hjælpe både sælger og den ny ejer.
Min tanker går på, at der "mangler lyd" i mellemtonen - hvad skyldes det mon? At en ny mellemtone koster 1495 hjælper mig ikke så meget - måske skal den osse monteres - det koster nok mindst en timeløn oveni. Måske er det ikke mellemtonen, så skal jeg enten selv fejlsøge ved at skifte mellemtone i dem, eller osse skal en reparatør fejlsøge - hvilket betyder udgifter og tid, hvor jeg ikke kan spille på dem.
derudover ved jeg ikke, om en ny mellemtone i den ene, og en gammel i den anden er en go' ide - jeg ved, at jeg ikke ville bryde mig om det med bas-enheder.
Men nu blev det de hvide højttalere, der er et par år gamle, så slidtage er ikke et issue. Og med modellen Mi3 Super er der nok heller ikke et problem med hverken kvalitet eller strømstyrke i datterens forstærker. Jeg er nu godt tilfreds med at smide flere penge efter den, må jeg indrømme - og datteren er ikke til at skyde igennem - alene hendes glæde over hifi og den gode lyd er det hele værd.. 
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
mbull skrev:
| 3500 for et sæt Dynaudio Contour 2 er sgu' ellers billigt! |
|
|
det er det muligvis - andre kan få glæden nu - de er stadig på markedet, og hvis vi kan skabe interesse for dem, kan vi jo hjælpe både sælger og den ny ejer.
Min tanker går på, at der "mangler lyd" i mellemtonen - hvad skyldes det mon? At en ny mellemtone koster 1495 hjælper mig ikke så meget - måske skal den osse monteres - det koster nok mindst en timeløn oveni. Måske er det ikke mellemtonen, så skal jeg enten selv fejlsøge ved at skifte mellemtone i dem, eller osse skal en reparatør fejlsøge - hvilket betyder udgifter og tid, hvor jeg ikke kan spille på dem.
derudover ved jeg ikke, om en ny mellemtone i den ene, og en gammel i den anden er en go' ide - jeg ved, at jeg ikke ville bryde mig om det med bas-enheder.
Men nu blev det de hvide højttalere, der er et par år gamle, så slidtage er ikke et issue. Og med modellen Mi3 Super er der nok heller ikke et problem med hverken kvalitet eller strømstyrke i datterens forstærker. Jeg er nu godt tilfreds med at smide flere penge efter den, må jeg indrømme - og datteren er ikke til at skyde igennem - alene hendes glæde over hifi og den gode lyd er det hele værd.. 
|
|
|
Hvis du har mistanke om flere problemer så forstår jeg godt du sagde nej tak til tilbuddet. Især hvis den er brændt af, der skal noget til for at brænde Dynaudio enhed, så det kan måske være andre defekter... Og ny enhed vil næppe lyde identisk med en gammel som du selv nævner.Bortset fra det så er Mi3 Super også en fortrinlig højtaler, så tilllykke med dem Altid rart at høre når medlemmer at den kommende generation vil have ordentlig lyd! __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |