Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin Vega al-1000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hej Lyd-entusiaster

Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke er specielt hifi-interesseret og ikke har i sinde at stræbe efter den bedst muligt lyd.
Dog tror jeg, at dette er det rigtige sted at spørge, da mit intryk er, at hifi-folk har styr på hvad de snakker om.

Jeg ville hører hvordan jeg nemmest / mest effektivt driver et sæt af ovenstående model. Det er jo et sæt ret kraftige
højttalere, så nok skal bruge en del watt (primært fordi jeg vil kunne spille ret højt).

Det jeg umiddelbart tænkte på var at skaffe en brugt Nad-forstærker med pre-out og derefter sende signalet i en
effektforstærker og videre i højttalerne.

Er dette en fornuftig løsning?

Hvilken effektforstærker skal jeg have fingrene i ? - hvor kraftig skal den være ? hifi el. noget ala. Cerwin Vegas
effektforstærkere ? (hav i mente at jeg "bare" skal have et anlæg der kan spille højt med en almindelig god lyd)

På forhånd tak
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juli 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Der er så vidt jeg ved mange som bruger NAD sammen med CV, men om der er noget andet som matcher dem bedre skal jeg
ikke kunne sige. Som du selv nævner er CV primært bygget til at spille højt, og jeg vil også mene at løsningen med en
forforstærker og en effektblok vil være en god løsningsmodel for dig. Du kan evt. tage et kig på Emotiva. De laver nogle gode
effektblokke efter min mening. Prisen er overkommelig for de fleste og kvaliteten fejler ikke noget. Jeg vil dog lige tilføje at de
kun sælger produkterne fra deres website (kan også bestilles via mail), men det vil sige at du skal betale moms, told osv.

Jeg ville gå efter deres XPA-2, den smider omkring 250-300 watt rms i 8 ohm.

Philip L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juli 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Du kunne fx bruge : 2stk NAD216, 1-2stk NAD218, 1-2stk Acurus A250, nogle af de ældre Carver effektblokke..

Dog kan Al-serien, godt snyde lidt med bassen iforhold til mange andre CV'ere.. Så evt. en equalizer kunne være en god idé.

Til top Vis Philip L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Philip L

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har selv haft drevet et sæt AL-1000 med en NAD216 effektblok og det var ikke et specielt godt match grundet at 216'eren alene er for lille til højttalerne. Mit bud inden for NAD vil være en NAD 218 effekt blok (måske 2 stk's hvis pengene er til det.).
NAD 218 kan typisk erhverves brugt omkring 4000 kr.

Som forforstærker kan du også bruge en NAD, men jeg er sikker på at der er mange andre der har bedre bud her.

Måske et kig på Crown's effektforstærkere?

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Tak for de hurtige og ikke mindst gode svar ;)

Jeg har umiddelbart ikke i tankerne at smide penge efter diverse hifi effektblokke, primært fordi de er dyre per watt.
Dermed
ikke sagt at jeg skal have fingre i noget møg.

Ville det gå meget udover lyd-kvaliteten hvis jeg brugte "diskoteks" effektforstærker istedet, selvfølgelig en rimelig fornuftig
en.
Fx. Cerwin Vega, Crown, QSC, Lab el. den nævnte Crown.

Og har i evt. erfaringer med effektforstærkere af ovenstående mærker ?

Tilføjelse:
Jeg har fundet en Nad 314 til salg brugt for lidt under et kilo. Den har pre-out.
Er den fornuftig til opgaven? Er prisen okay? Er der noget jeg skal være opmærksom på for forforstærkere udover at de har
pre-out?

tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Juli 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Hej det er noget af det rigtige du er inde på hvis du vil have mange watt per krone, dog syns jeg ikke du skal kigge på de billige modeler fra nogle af de oven stående, da det "bare" er kina forstærkere med et fx crown mærke på. Jeg ville kigge efter noget ældre, og enda også billigere forstærkere, fra PA sektionen, jeg kan nævne to som lyder "hi-fi" men har kræfter der for de fleste hi-fi forstærkere til at gemme sig, prøv at led efter en "studio master mosfet 1000 (2x300w/8ohm)" eller en "citronic PPX 1600(2x540w/8ohm, stabil med 2x1200w/2ohm) eller en PPX 900" de er opbygget godt og gedingt så de holder næsten for evigt, og så burde de begge kunne findes til 1000-2000kr, prøv at lede lidt på djz.dk og indsæt evt en anoce om hvad du søger :)

Vh Tobias
Til top Vis tobiazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiazz

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Juli 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Crown micro- og macro tech er et rigtigt godt match til AL 1000

Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

tobiazz skrev:
Hej det er noget af det rigtige du er inde på hvis du vil have mange watt per krone, dog syns jeg ikke du skal
kigge på de billige modeler fra nogle af de oven stående, da det "bare" er kina forstærkere med et fx crown mærke på. Jeg
ville kigge efter noget ældre, og enda også billigere forstærkere, fra PA sektionen, jeg kan nævne to som lyder "hi-fi" men har
kræfter der for de fleste hi-fi forstærkere til at gemme sig, prøv at led efter en "studio master mosfet 1000 (2x300w/8ohm)"
eller en "citronic PPX 1600(2x540w/8ohm, stabil med 2x1200w/2ohm) eller en PPX 900" de er opbygget godt og gedingt så de
holder næsten for evigt, og så burde de begge kunne findes til 1000-2000kr, prøv at lede lidt på djz.dk og indsæt evt en anoce
om hvad du søger :)Vh Tobias

Tak for svaret, jeg kan desværre ikke finde en eneste af de nævnte modeller på hverken dba, djz el. noget andet dansk via
google.

Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet denne sag på brugt-markedet; QSC HCA 1622

Ville den være fornuftig?

tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Den ser fin ud :)

MEd hensyn til de to jeg henviste til var jeg måske ikke helt præsis. Jeg mener at du nok bliver nød til at lave en "købes" anoce :)
Til top Vis tobiazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiazz

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes