Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tweak til B&W Nautilus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 August 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg ville lige dele et tweak, som jeg netop har afprøvet (på anbefaling) med stor glæde.

Tweaket er i to dele, en meget nem, og en lidt mere kompleks del.

Uanset tilgang er målet at forbedre diskantgengivelsen, uden at ødelægge den centrale voiceing i højttaleren.

Inspirationen kommer fra B&Ws egen opgradering fra nautilus til signature. Bevares enhederne er forbedrede en smule (faktisk er der dog ikke udelukkende tale om forbedringer - kommer an på modellen), men den største reelle og dyreste del af opgraderingerne ligger i delefilteret. B&W har udskiftet de billige gule kondensatorer fra ICW, til bedre Mundorf M-cap Supreme og Silver/oil.

Grunden til inspirationen nævnes, er netop at fremhæve at jeg ikke mener at man bør ændre blindt i velkonstruerede højttalere - men netop følger B&Ws egen tilgang.

Eksemplerne herunder retter sig primært til B&W N802 - men gælder fsv. hele serien.

Tweak 1 - Bypass af Kondensator c2 i diskant delefilteret med en 0,1 uf kondensator i bedst mulige kvalitet. 

Dette er en kendt DIY tilgang for at forbedre diskantgengivelse generelt, og virker (er ej fagmand) ca. ved at den "lille" kondensator kan aflade hurtigere - således at kondensatorene arbejder sammen og enheden nu ser hastighden i den lille - men med kapaciteten fra den store.

Det medfører i sig selv en forbedring i diskantens evne til start/stop og acceleration, og gør diskanten langt mindre hård og mere finkornet.  Er det ikke en succes hos dig kan man blot lodde den lille kondensator af igen - intet er ødelagt.

Tweak 2 - Er mere komplekst, idet det (kan) omfatter bygning af nyt diskant filter. (Du kan blot lodde nye dele i det eksisterende - men det vil påvirke gensalgsværdien)

Der kan gøres langt mere end der her anbefales, men igen, jeg er ikke fagmand, og det her handler udelukkende om signature opgraderingen - hvis effekt er kendt i disse konstruktioner.

I denne mere omfattende opgradering, udskiftes kondensatorerne i diskant filteret ud med hhv. en 4,7 uf og en 0,33 uf Mundorf Supreme / silver/oil. (den ekstra 0,1 uf kan stadig anvendes hvis den er i høj nok kvalitet - evt. en af de russiske teflontyper)

Værdien 5,03 uf skal rammes, præcis som i det originale filter.

Dernæst kan de 3 x 3,3 uf Wima kondesatorer i mellemtone filteret udskiftes til 1 mundorf supreme, og endvidere den 47uf der deler til bassen. (til eksempel sidder der en 10 uf i og 2x 22uf mundorf i 802D)

Jeg har selv konstrureret et filter efter ovenstående opskrift ( det nemmeste er at bestille et originalt som reservedel og pille i det) og det har givet en kæmpe opgradering i opløsning, detaljeringsgrad, "luft" og ikke mindst i frigjorthed i diskanten.

Præcis den samme effekt som forskellen mellem mine N805 og mine 805S (da disse blev A/B testet herhjemme)

Der findes en række forums hvor forsøget er prøvet med stor succes - bland andet en græsk gut der har gjort det i N802. skal se om jeg kan finde linket....

Al risiko, økonomi m.v. er for egen regning hvis I prøver dette tweak - den billige/nemme løsning bør i dog ikke snyde jer selv for at prøve - den gør meget i sig selv.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2010 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

har du billeder af opgraderingen?

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 August 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hej,

Desværre har jeg ikke fotos. Men det er der i den tidligere omtalte tråd - jeg finder lige linket - så i kan se fotos.

Jeg glemte også at nævne at især opgraderingen i mellemtonen kræver omtanke, da de nye kondensatorer er noget større end de billige der sad i.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes