Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 11:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 2 bas højtalere spiller omvendt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 August 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har sat min bror's 2 mission højtalere med aktiv bas op for at se om de stadig virker efter at have stået i hans kælder i mange år.

De spiller egentlig godt nok stadig væk, men jeg har lige haft skruet godt op, og kunne så pludsligt tydeligt se at de 2 bas enheder i den ene højtaler de vibrerede modsat hindanden.

Jeg har så sat et multimeter på for at finde ud af hvad der var plus og minus og de sidder rigtigt nok, jeg prøvede så for sjov skyld alligevel at bytte om på stikne, og de spiller squ stadig modsat hindanden.

Hvordan kan 2 højtalere der kommer fra samme aktive enhed i højtalere spille modsat hindanden, selv når man bytter ledningerne til den ene enhed?

Hvad skal jeg gøre for at få den til at holde op?

Hilsen Lars

Til top Vis nOrphf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nOrphf

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 23 August 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Prøv at vende den ene ledning til bas højttaleren i det kabinet hvor den går indad.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 August 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Er begge basenheder sluttet til, eller er den ene monstro en slaveenhed?

Hvorfor vil du have dem til at holde op?

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Ikke helt med på hvad du mener, men kan lige specificere ledningsnettet lidt mere.

Fra forstærker, går der 1+PlusMinus til højtaleren inde i højtaleren/den aktive del, deler den signalet ud til de 2 bas enheder.

Jeg har som skrevet prøvet at vende Plus Minus på den ene enhed, inde i selve højtaleren, hvor den dog så stadig spiller modsat.

Men ellers tak for response.

Og hvis det hjælper så er det Mission 705a højtalere

@Brok:
Pas :)

Have dem til at holde op? ik forstået, jeg vil have begge højtalere til at "gå ud" samtidig, det gør den anden højtaler, der kan jeg se at begge bas enheder, og mellemtone "går ud" samtidigt. Er det ikke også normalt? eller er der nogle gange at den ene går den ene vej og den anden den anden vej? 

/Lars

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hmm.

For mig lyder det også som om det er en slave,men hvis den anden ikke gør det så må du få styr på fasen på den bas der bevæger sig indad.

carsten

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

[EDIT]Billedet er ikke helt korrekt, da mine højtalere ikke har RCA stik men almindelige skrue dimser til kabler, stik 4, 5 og 6[/EDIT]

Har lige fundet dette hvis det kan hjælpe nogen.

Jeg kan jo ikke få styr på fasen når jeg har prøvet at vende plus og minus hver sin vej, eller?

kan se på billedet at de 2 basenheder er seriel forbundet, hvordan finder jeg nemmest ud af hvilken ledning der er plus, minus og "Mellem ledning"?

/Lars

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Prøv evt at se her: http://www.youtube.com/watch?v=YOB5XAbWW2I, der kan man se at der er forskel på hvordan de 2 højtaleres 2 enheder "Vibrer" forskelligt, den første (Venstre) der vibrer de hver sin vej, og nummer 2 (højre) der vibrer de ens.

Det kan være en god ide at skrue lidt ned for højtalere, da musikken var høj da jeg optog :)

ten-four
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2010
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 August 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

For mig at se er det den nederste til venstre.

Det kunne tyde på en fase fejl.

Min gamle læredom siger mig, at du skal bytte om på + og - på denne bas enhed.

Men tjek lige "ledningsnettet" i den højre højttaler og sammenlign dette med den venstre.

(+ på den ene bas, og minus til den anden bas, og en "lus" imellem som diagrammet viser).

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

ten-four skrev:

Hejsa.

For mig at se er det den nederste til venstre.

Det kunne tyde på en fase fejl.

Min gamle læredom siger mig, at du skal bytte om på + og - på denne bas enhed.

Men tjek lige "ledningsnettet" i den højre højttaler og sammenlign dette med den venstre.

(+ på den ene bas, og minus til den anden bas, og en "lus" imellem som diagrammet viser).

Hej,

Jeg har haft begge bas enheder ude, og målt med et multimeter, hvilke 2 ender der er "Lus", og så målt volt på de 2 andre ledninger, hvilke der er plus og minus, og så sat dem på igen ud fra det, så de sidder rigtig mht. plus og minus.

Men jeg kunne self prøve at tage enhederne ud af den højre og kontrollere hvordan de ledninger de sidder.

Men tænker mere på, kan det være den ene enhed der er gået i stykker i stedet?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 August 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at enheden er i stykker! Den bevæger sig jo ligeså meget som de andre. Bare omvendt!

Prøv at tage enhderne ud af højre ht og se, hvor på filteret de forskellige ledninger sidder, som du selv skriver. Og er der overensstemmelse der, så kig om de forskellige komponenter på filteret er forbundet på samme måde.

Det virker mærkeligt. Enhederne skal selvfølgelig følges ad.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Meget mystisk.

Men noget er byttet rundt i signal vejen. (fed video).

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 August 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Det kan også være at en ene bas er i stykker, og den bas der virker får den til at rykke ud af, bla. luft trykket i kabinettet???
Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 August 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

prøv at spild med en højttaler af gangen.. du høre ganske tydeligt hvis den ene enhed spilder i modfase så vil der ganske simpelt ikke være meget bund i den højttaler der har en fejl sammenlignet med den der spilder korrekt... hvis den højttaler spilder laver i bunden men stadig med en god fylde vil meget tyde på at enheden kunne være brandt af men dette måler du ganske let med dit multimeter... de to enheder skal måle ens..  forudsat de er ens..

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 August 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Vincent har en pointe. Hvis to basenheder virkelig spiller i modfase (især når de sidder tæt), vil der så at sige ikke være bas at høre. De vil udfase hinanden. Selv i et stereosæt er det nemt at høre, hvis højtalerne ikke er faset rigtigt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 27 August 2010 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

cyclops skrev:
Det kan også være at en ene bas er i stykker, og den bas der virker får den til at rykke ud af, bla. luft trykket i kabinettet???

Det tænkte jeg også på. Men hvis enhederne er serieforbundet som diagrammet viser, så vil ingen af de to enheder spille, hvis den ene er brændt af.

Jeg tror løsningen er så enkel som at bytte rundt på tilledningerne til den enhed der spiller "bagvendt"
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 27 August 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl - byt om på plus og minus bagpå den ene enhed (den der opfører sig modsat af den højre højttaler, når du sætter et 1.5volt batteri til terminalerne)
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Det mener jeg at han har prøvet.

nOrphf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Jep, har prøvet at skifte rundt på kablerne.

Men hvis jeg sætter et batteri på som omtalt, skal højtaleren så "Gå ud" når plus er til plus og minus er til minus?

Er det rigtigt det jeg gør, at når mit multimeter måler Volt, så når mit multi meter viser et positiv tal, så er plus på multimeteret tilsluttet plus ledningen fra forstærkeren?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 28 August 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

nOrphf skrev:
Jeg har som skrevet prøvet at vende Plus Minus på den ene enhed, inde i selve højtaleren, hvor den dog så stadig spiller modsat.

Hvis du har gjort det rigtigt og ikke ved en fejl er kommet til at sætte kablerne tilbage hvor de kom fra lyder det meget underligt. Når du vender polariteten skal den simpelthen spille modsat af før. Mon der overhovedet kommer signal frem til den enhed eller mon den er i stykker.

Har du prøvet at afmontere en af tilledningerne til den samme enhed og set om den anden spiller videre - bare for at sikre dig om de er serie- eller parallelforbundne?

Hvis det skulle vise dig at de er parallelforbundne kan det godt være at den ene slet ikke spiller med fordi den er i stykker og kun bevæger sig i takt med trykket i kabinettet som antydet ovenfor.

Hvis du skruer enheden ud af kabinettet kan du nemt afgøre om den spiller selv eller kun bevæger sig pga. trykket i kabinettet.

nOrphf skrev:

Men hvis jeg sætter et batteri på som omtalt, skal højtaleren så "Gå ud" når plus er til plus og minus er til minus?

Er det rigtigt det jeg gør, at når mit multimeter måler Volt, så når mit multi meter viser et positiv tal, så er plus på multimeteret tilsluttet plus ledningen fra forstærkeren?

Begge dele er rigtige.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 28 August 2010 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

nOrphf skrev:

Jep, har prøvet at skifte rundt på kablerne.

Tag nu bare for pokker og byt om på plus og minus på den højtalerenhed som opfører sig forkert, så er dit problem løst!
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes