Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 15:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Brugt alternativ til dali IKON 6 MK2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BBak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 24 August 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et par spørgsmål angående anskaffelse af nye højtalere som jeg vil være meget taknemmelig for at få nogle svar på

Jeg har været inde i Hifiklubben at lytte til et par
Dali ikon 6 MK2 højtalere:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/dali _ikon-6-mk2_hojttaler_hojglans-hvid.htm

på en NAD C375BEE forstærker
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c3 75bee_forstaerker_grafit.htm

Jeg synes de lyder rigtigt godt, men jeg overvejer om der findes bedre value-for-money højtallere der ude til samme pris (10k) eller meget gerne billigere ved at købe brugt. Højtalerne skal stå i en stue der er lidt over 20m^2.

Mit anlæg består af en NAD 720BEE med 2x50W og en NAD C542 CD-afspiller og jeg er lidt i tvivl om denne forstærker er stærk nok til højtalere i den klasse eller om jeg skal opgradere forstærkeren. I den forbindelse vil det så give mening at anvende forforstærkeren i den nuværende til at trække en anden effektforstærker?

På forhånd tak

Til top Vis BBak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BBak

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 August 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Min stue er på omkring 20kvm og har desværre meget dårlig akustik. Jeg har haft en del forskellige højtaler i den de sidste 2 år, og det der har givet bedste lyd indtil nu er DLS R 55 til trods for de koster en del mindre end hvad jeg ellers har haft i stuen. Jeg har haft en Lyngdorf SDAI 2175 sat på og der manglede måske lidt bund, men ellers en rigtig god lyd. Jeg leder stadig efter et bedre anlæg, og jeg er kommet frem til at det ikke kun er et spørgsmål om pris, men det vigtigeste er at rummets akustik er god, og at systemet er matchet. Stol mere på dine ører end anmeldelser. Hvis du føler at du glider ind i musikken uden at bide mærke i en buldrende bas eller skarp diskant, så er du du på rette vej. Jeg overvejer selv Dali Icon 6 MK2. Jeg har hørt den op imod B&W CM7 og 683. Når de spillede på NAD C375Bee ville jeg fortrække Icon 6 MK2 - Noget der er specielt ved Dalierne er at de har en ret holografisk gengivelse. Jeg hørte senere Icon 6 MK2 i en anden butik, og nu spillede den med Cambridge Audio 840A og 840C. Jeg følte den lød endnu bedre, og overvejer derfor at købe dem. Jeg fik at vide at der kommer nyt katalog søndag d. 5 september, og jeg tænkte om der kunne være nye forstærker på vej. Sølgerne sagde i øvrigt at der kommer MK2er i hele Dali serien. 840A er en god forstærker hvis ikke man skal spille på enheder der er svære at drive, men jeg mener der ofte opstår problemer med ustabilitet i Cambridge Audios produkter. og 840A har i øvrigt nogle år på bagen. Et alternativ kunne måske være Peachtree Audio Nova hvor du får en hi-end dac med i prisen. Audio Novaen har ikke bas diskant regulator som Cambridgen, men du kan ændre en del på lyden ved at skifte med rør og transistor forstærkning. Hvis ikke du har en DAC eller supergod afspiller ville jeg helt klart anbefale at prøve Peachtree Audio Novaen med Dali Icon 6 MK2. Jeg har i øvrigt forsøgt mig med Denon CX3 stereoanlæget på ovennævnte højtalere og det lød meget skingert. Til gengæld lød CX3 rigtig godt med forskellige mindre reol højtalere. Ingen har sagt at det skulle være nemt. Hvis du vil spare penge, så er der et sæt B&W 604 S2 tilsalg til ca. 3000kr brugt, og den højtaler har givet mig mange gode timer. Ellers ville jeg prøve at låne Icon 6 MK2 hjem i stuen om Cambridge Audio 840 A og 840C. Du skal have 5-10 musik numre af forskellig art som du kender og hvis det lydder super i din stue kan du købe højtalerene, og evt. vente med at købe forstærker. Så ved du at du har nogle gode højtalere og du kan slå koldt vand i blodet og gå på jagt efter et hjerte til dit setup. Husk ikke at undervurdere signalkilden. Det er ikke optimalt at afspille fra en PS3 eller noget i den reting - Jeg går selv med overvejelser om at prøve pladespiller. Jeg har haft en rigtig unik oplevelse med Dynaudio Xcite X12 på en Marantz forstærker - Det var fløde i mine øre, men det var et rigtigt godt lokale. Mellemtone og diskant var perfekt og bassen var ikke tilstede. De behøver klart en subwoffer, men hvis du har mulighed for at høre dem bør du prøve - Jeg fik i øvrigt tilbud om et godt afsalg i prisen. Der er i øvrigt lavet ret billige og smukke standere til dem. Husk at det er bedre at købe en god ting ad gangen fremfor 2 eller 3 her og nu - På den måde får du klart det bedste anlæg. Og jeg nævner det lige igen - glem ikke rummets akustik. Du hører ikke sælgerne tale ret meget om det - De spørger måske hvor stort et rum de skal spille i, men du ser ikke ret mange gardiner og tæpper tilsalg i hifibutikkerne. Hvorfor? Fordi der tjenes kassen på at sælge kasser ikke hifigardiner. De nævner det ikke - derfor nævner jeg det igen. Jeg hørte om én her i DK som brugte 600.000kr på et godt anlæg, og det var alligevel ikke helt optimalt. Han talte med en musiker som foreslog at en rumakustiker kom forbi. Rumakustikeren forklarede at han kunne få et anlæg til 30.000kr til at lyde langt bedre hvis han brugte 7000kr på at få rumakustikeren til at ændre rummets akustik. Here it is: Dali Icon MK2 8.000kr + Peachtre Audio 8.500kr Nova +et gardin 1000kr + gammel brugt CD afspiller 300kr + optisk kabel 40kr + CD med Tim Christensen 160kr + 2000kr for min service - 20.000kr og så spiller det max. Er det ikke halv godt klaret ;-)
Til top Vis 440Hz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 440Hz

BBak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 September 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej 440Hz

Tak for svaret. Jeg synes din pointe med også at tænke på de akustiske egenskaber af rummet er god. Jeg er begyndt at læse nærmere på emnet for at se hvad jeg i første omgang kan få ud af det jeg har.
Til top Vis BBak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BBak

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 September 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hej BBak.

Det lydder godt. Den tid du bruger med akustikbøgerne skal nok komme tilbage. Jeg har I øvrigt bestilt Dynaudio 3/7 så dem glæder jeg mig til at modtage ;-)

Til top Vis 440Hz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 440Hz

Kevin_Mn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 September 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Ikon 6 MK2 er en virkelig lækker højttaler :) til prisen tror jeg ikke du finder nogen med en mere velopløst diskant end dem :) var også selv meget
tæt på at købe dem, men jeg synes der manglede lidt bund, så jeg valgte Mentor 6 i stedet for :)
Til top Vis Kevin_Mn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kevin_Mn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes