| Forfatter |
|
dexco Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har brug for lidt hjælp af hifi eksperterne her på siden
Jeg har gjort mig et brugt købt af noget Holfi og et sæt BKS højtalere
Holfi kender jeg meget godt men BKS?
Det er vist et lille dansk firma men uden den store aktivitet
Deres hjemmeside er i hvert fald ikke opdateret de seneste 5 år  http://www.bksaudio.dk/
Se billeder her: http://bks.dxco.dk/#0.0
Nogen der kender den model?
De spiller fint men jeg kender intet til den Bestykket med en bånddiskant og en Vifa PL18WO09 7" Størrelse, ca 25 x 30 x 100cm
Mvh Jonas / dexco
|
| Til top |
|
| |
AUDIOcompagniet Udelukket fra forum

Dobb.profil Radiomanden
Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg kender både firma og højttaleren på billedet:
BKS AUDIO er et mindre firma beliggende i Strib ved Middelfart. Her håndbygger Bent Sørensen sine fremragende højttalere og kabler. Men i øjeblikket arbejdes der på nye modeller, så den udadvendte aktivitet er ikke så stor.
Det specielle ved BKS-højttalerne er den håndbyggede mellemtone-diskant-enhed, der som regel er integreret i fronten af højttaleren. Den spiller super-godt, ikke mindst fordi den ikke har den sædvanlige kompression mange andre lukkede enheder har. BKS-enheden spiller helt frit uden bagkammer.
Der findes en del modeller på markedet, de mest kendte er model 107, 128, 175, 5.7 og de nyere D'Artagnan, Athos og Porthos, som kan se på hjemmesiden. Derudover findes en del næsten-færdige-prototype-modeller på brugtmarkedet, primært solgt fra min butik, her i blandt den du har købt. Den blev ikke videreudviklet til en egentlig selvstændig model, men ligner en 107 med en nyere type diskant og en lidt større bas-enhed.
AUDIOcompagniet har i øjeblikket forskellige prototype modeller på lager til demonstration, hvis nogen skulle være interesseret. Alle ældre typer kan i øvrigt repareres - og evt. opdateres - hos BKS eller undertegnede.
Søren Vittrup www.audiocompagniet.dk __________________ Distributør og forhandler af kvalitets hi-fi udstyr. Aften- og weekend åbent efter aftale.
|
| Til top |
|
| |
dexco Forum Bruger

|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for info, Søren!
Ved du mere om "mit" sæt?
Hvornår det fra og hvad kostede det dengang?
Mvh Jonas / dexco
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, undskyld min påtrængen, men er BKS også velegnede til mere rytmisk/rock-musik?
De ser nemlig spændende ud...
Mvh.
Michael
|
| Til top |
|
| |
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er skam ikke påtrængende, men blot lækkert at se opmærksomhed på disse højttalere.
Jeg har udelukkende kørt med BKS de sidste 12-13år. Synes helt klart, at de nye udviklingsmodeller behandler rock musik ganske pænt. Jeg tror mange måske bliver skræmt lidt af enhedstørrelserne, men de kan virkelig imponere. Men som så meget andet, er det jo smag og behag, og eftersom jeg har brugt samme mærke i 13år, er jeg nok lidt farvet. Men Bents måde at lave bånd på, den lyd han har fået ud af det, bliver man sku afhængig af.
Mvh
Thor __________________ Mit stereo rør gear
|
| Til top |
|
| |
Radiomanden Branchemedlem

AUDIOcompagniet
Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 30 August 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afhængigt af forstærker, lytterum og BKS-model kan de sagtens spille rock & rul - men da de fleste modeller har en
forholdsvis lille bas-enhed, er der naturligvis grænser for, hvor meget luft de kan flytte. Men som Thor skriver, bliver man
ofte noget overrasket over deres basformåen.
Men størrelsen på bas-enheden handler jo også om, at den skal kunne følge med den ekstremt hurtige diskant, så det hele
ikke bare bliver bas-bulder. Skræk-eksemplet er jo en 15" bas og en 1" diskant, der vel aldrig kommer til at spille "i takt"...
Nåh, men Bent ved nøjagtigt hvilke enheder der er hurtige nok, og så kan forhandlerne nok så meget bede om store bas-
enheder for at imponere kunderne...
Hvis nogen er interesseret, kan vi godt lave en demo en aften ved lejlighed - mon ikke Bent Sørensen også har lyst til at
komme og fortælle lidt...
Jonas, så vidt jeg husker, kostede dit sæt i omegnen af 9-10.000 sættet. Jeg vil tro du skal have strammet diskantbåndene
en smule.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En demoaften kunne være en god ide synes jeg, også selvom jeg kommer fra "hovedøen"
|
| Til top |
|
| |
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så var det jo ligefør, at jeg skulle proppe mine i øsen, så du også kunne høre et sæt med carbon enheder!
Thor __________________ Mit stereo rør gear
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Radiomanden skrev:
Skræk-eksemplet er jo en 15" bas og en 1" diskant, der vel aldrig kommer til at spille "i takt"...
Nåh, men Bent ved nøjagtigt hvilke enheder der er hurtige nok, og så kan forhandlerne nok så meget bede om store bas-enheder for at imponere kunderne...
|
|
|
Det er edderma'me en sandhed med modifikationer.... __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Radiomanden skrev:
Skræk-eksemplet er jo en 15" bas og en 1" diskant, der vel aldrig kommer til at spille "i takt"...
Nåh, men Bent ved nøjagtigt hvilke enheder der er hurtige nok, og så kan forhandlerne nok så meget bede om store bas-enheder for at imponere kunderne...
|
|
|
Det er edderma'me en sandhed med modifikationer....
|
|
|
ja tannoy har sikkert bare været heldige med kunderne...
|
| Til top |
|
| |
Radiomanden Branchemedlem

AUDIOcompagniet
Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 01 September 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK da - eksempelvis Tannoy har da haft en heldig hånd, må jeg indrømme...!
|
| Til top |
|
| |
dexco Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|