Forfatter |
|
Szafranski Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 08 September 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har monteret 4 lofthøjtalere i mit køkken.
Lyder skal ha mulighed for at komme fra to forskellige steder.
1. Tv i køkken
2. Anlæg i stue
I først omgang sagde elektrikeren, at jeg kunne bruge min ihc fjernbetjening til at skifte mellem lydkilderne. Men han troede så at jeg havde B&O. Men dette er ikke tilfælge, nu skal jeg så finde en løsning på at kunne skifte. Jeg har alle mine kabler til at løbe ud i et teknik rum.
Findes der en form for omskifter og helst med fjernbetjening, så jeg ikke skal åbne en dør og trykke på en knap, for at skifte lyd.
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 08 September 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan forbinde lydudgangen på tv'et med anlæget i stuen. Så skal du bare skifte indgang på anlægget for at skifte mellem tv og musik...
eller er det små aktive ht?
|
Til top |
|
|
Szafranski Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den løsning er ikke mulig.
Går der nu en i køkkenet og ser en musikkanal på tvet, hvor lyden så skal komme gennem højtalerne.
og en anden sidder og ser tv i stuen, så vil højtalerne i stuen også spille, hvilket vil være til irritation for den der ser tv.
Ved ikke hvad aktive højtalere er :D, det er runde B&W fra Hifi Klubben,
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 September 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilken forstærker skal trække dem? (aktiv vil sige med indbygget forstærker) og hvor er den placeret?
|
Til top |
|
|
Szafranski Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen... Hvis jeg slutter dem direkte til mit Samsung HT-C6930W, er der jo forstærker i den. og vil slutte dem til fjernsynet uden forstærker.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 September 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror ikke der er ekstra ht-udgange på Samsung HT-C6930W. Prøv at se bagpå.
...og hvis der er, skal du også kunne skifte mellem A og B udgang, for at det kan lade sig gøre. Ellers vil ht i stuen spille med, som du nævner.
Hvis du skal slutte ht direkte til tv'et, kræver det at der er forstærker til det i tv'et (kig efter ht-terminaler bagpå)
under alle omstændigheder må du ikke slutte dine ht til både tv og Samsung HT-C6930W samtidig!
Havde det været aktive ht, kunne du tilslutte signal fra tv og signal fra Samsung HT-C6930W, og skifte mellem dem på ht. Svært med 4 ht da det normalt er stereosæt. Så skal du skifte om 2 steder...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 September 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
alternativt kan du købe en stereoforstærker med 4 ht-udgange og tilslutte både tv og signal fra Samsung HT-C6930W...
|
Til top |
|
|
Szafranski Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt høre jeg er kommet til et sted, hvor andre har lidt mere forstand, end jeg selv :)
På mit gamle hjemmebioanlæg, havde jeg en funktion hvor jeg kunne vælge stereo, også var det kun sub, samt front højtalerne som spillede, samme funktion regner jeg med mit nye anlæg har, også ville jeg da bare smide flere ledninger i samme udgang. Det vil sige 2 køkken ht, sammen med fx. højre front i stue og de 2 andre, sammen med venstre front i stue. Vil dette blive noget møg?
Her er linket til køkken tvet
http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-home-theatre/tv/led-tv /UE22C4015PWXXE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=spec&a mp;fullspec=F
Kan du foreslå en stereoforstærker
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 September 2010 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du sætter mere end 1 ht til et sæt terminaler, sænker du impedansen og tager sikkert livet af forstærkeren i dit surroundsæt! Og sådan vil ht i stuen jo også spille med, samtidig med dem i køkkenet...
Der er ikke forstærker til eksterne ht i dit tv.
Hvis jeg skal komme med et bud på en passende forstærker, vil det være godt at vide, hvilke B&W ht der er tale om...
|
Til top |
|
|
Szafranski Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 September 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er du nødt til at have en forstærker, hvis anlægget i stuen ikke skal spille lyd fra tv'et. Og anlægget kan altså nok ikke tåle at trække de 4 ekstra også!
Det billigste Denon kan klare jobbet. Der er 2 sæt terminaler på, hvilket vel er det største krav!
Så skal du koble analog stereosignal (typisk rød og hvid RCA-stik) fra hhv. tv og anlæg til, så kan du skifte mellem dem på fjernbetjeningen...
|
Til top |
|
|
Szafranski Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok den løsning som er den bedste.
Men anlægget i stuen skal bruges til tv også.
Vil lige prøve at forklare mig bedre. Anlægget i stuen skal bruges til at spille musik samt til tv, når man ser film. Går jeg fx i køkken og hører musik på anlægget, skal musikken også komme gennem køkken ht.
Det kan også være jeg en dag sidder i stuen og så tv og konen går i køkkenet og laver mad, så kan hun fx. tænde for en musikkanal på tvet også få lyden ud gennem køkken ht i den sammenhæng. Håber du forstår mig bedre.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 September 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror jeg er med!
Men det skal vel være muligt at se tv i køkkenet med lyd fra B&W, UDEN at ht i stuen spiller lyd fra køkken-tv også. Det kan jo være der ses eller høres noget andet i stuen.
OG surroundanlægget KAN altså ikke trække de ekstra 4 ht... Det er dimensioneret til lige med nød og næppe at kunne trække de små ht i sættet...
|
Til top |
|
|
Szafranski Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er lige præcis det jeg mener.
Har du nogen forslag til havd jeg skal gøre i min stue, for at de kan trække de ekstra ht i køkkenet.
Skal jeg vælge at købe et 7.1 surround anlæg, så kun bruge de 5.1 på stue højtalerne, og de 2 sidste på køkkenet, eller er det også en dumt ide?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 September 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
det nemmeste er nok bare at købe en lille forstærker til køkkenet.
hvis du slår dit surroundanlæg om på stereo, vil det være fronterne der spiller. Så det er fronterne der i så fald skal i køkkenet (altså signalet). Dem vil du nok savne i stuen...
|
Til top |
|
|
Szafranski Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2010 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 September 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
arrrrh øøh... det er nok begrænset hvor mange kræfter der er i det, da det er en sub med egen forstærker der spiller al det dybe bas. Anlægget skal derfor ikke kunne ret meget.
Måske kan det gå til dit behov. ved det ikke. Prøv!
Men jeg vil nu anbefale dig at sætte det gamle samsung til salg her og investere i en decideret stereoforstærker - eller eventuelt en receiver så du også har radio i køkkenet.
|
Til top |
|
|
Szafranski Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Jeg prøver mig lidt frem, ellers er der ikke andet for, end at købe lidt ekstra. Mange tak for din tålmodighed og hjælp :D God weekend
|
Til top |
|
|