| Forfatter |
|
BrAvO Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa folkens
Min viden omkring det tekniske af højtalere er ikke så stor, jeg hører på en højtaler og så vurderer jeg om jeg kan lide den eller ej.
Men mit spørgsmål, er der sket noget nyt indenfor højtalere indenfor de sidste fx. 10 år?
Jeg talte nemlig med en vedr. Jamo THX D6, da jeg havde overvejet at købe dem, da jeg sagde at det var en ældre model og han skulle længere ned i pris, svarer sælger så, at de er "ligesom" nye, og da der ikke er sket noget revolutionerende indefor højtalerbranchen indenfor de sidste par år, så syntes han prisen var fair nok.
Jeg tænker så her, hvorfor skyder div. producenter så nye højtalerserier ud fra fabrikkerne som skidt fra en spædekalv, udover selvfølgelig at tjene penge, prøver de vel også at lave noget nyt, til evt. billigere penge for så at få større fortjeneste.
Bare en lille tanke jeg havde, det er måske helt ude i skoven...!?
Det endte med at jeg ikke købte de HT´er...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bravo
Nej, der er ikke sket særligt meget inden for de sidste 10 år. Det er stærkt begrændset hvad man kan finde på da lyd jo opfører sig som den altid har gjort og vil gøre. Men kvaliteten er dog blevet bedre på meget billige højttalere. Materialer til membraner, er dog blevet meget højteknologisk. At købe en ældre 10 år gammel og velholdt højttaler, er ikke det værste du kan gøre. og så sparer du penge og kan få en tidligere dyr højttaler til lav pris. Slå lyttebøfferne ud og kom igang.
Allanowich
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
folks præferencer skifter med tiden. både mht design, stil og lydkarakter. mht om kvaliteten har udviklet sig, må man nok først definere kvalitet lidt nøjere. snakker vi selve lydoplevelsen, holdbarhed, materialer, opbygning eller noget helt andet.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan eventuelt læse min "Indsigtsartikel" "Digital DIY korrektion af højtalere", der står en hel del om højttalergengivelse, især hvordan man kan opnå en hidtil ukendt naturlighed i gengivelsen.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udviklingen indenfor højtalerteknologi foregår i små skridt, ofte meget små. Som et andet indlæg nævner, er hovedtendensen, at dyrere (og forhåbentlig bedre) teknik 'siver' ned gennem prisklasserne, således at den gode lyd bliver lettere tilgængelig rent prismæssigt. Er 10 år gamle højtalere ellers i orden, osse m.h.t. prisen, er alderen ikke i sig selv nogen hindring for at få glæde af dem.
Og ja, penge betyder meget for, at der hele tiden laves nye modeller - sådan er kapitalismen og alt det... 
|
| Til top |
|
| |
BrAvO Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der bliver sagt her:
Køb brugt og lad andre tage "tabet"
Hvad vil i så købe, hvis i skulle købe et godt surroundsæt...
Jeg tænker her, hvor man på brugtmarkedet får "value for the money"
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BrAvO Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at når man er 0,1 ton klubben, at man skal gøre det der
Men flotte er de... underligt nok syntes jeg ikke at de var så pæne da de kom frem...
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig forstået de BeoLab5, de lyder jo røv dårligt, og så til den pris! Det er helt til grin.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
eggers, du har vundet en premie for bedste hørelse, det er bare at trykke:
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
B & o er noget opreklameret gøgl som er prissat fuldstændig sindsygt  Dette er min mening.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
BrAvO skrev:
Men mit spørgsmål, er der sket noget nyt indenfor højtalere indenfor de sidste fx. 10 år?
|
|
|
Inden for de sidste par år, har danske ScanSpeak lanceret en underhængt enhed. Du kan se forskel på udseendet af den nye Top-serie "illuminator" og den gamle top-serie "Revelator" (som stadig laves):

Begge enheder er i absolut highend klasse! Virkelig gode enher!!!
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 06:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
B & o er noget opreklameret gøgl som er prissat fuldstændig sindsygt Dette er min mening.
|
|
|
Disse B&O højttalere får du da i det mindste noget for pengene, div forstærker og enheder med intelligente løsninger til
spredning af lyd. Ikke som du ellers kan se på seas og scanspeak, her får du lov til at give næremst det samme for et 2-vejs
system (Er det ikke de der italienske der er så dyre). Det er da endnu mere i hampen __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er groft sagt ikke sket alverden med højttalere de sidste mange år, de bygger stadig på de samme gammelkendte principper. Der hvor jeg ser det største fremskridt er de aktive højttalere som langsomt er ved at finde indpas i hifi kredse, ikke fordi det ligefrem er en ny opfindelse, men det er som om det ikke har været god latin når det drejede sig om "stue" hifi.
|
| Til top |
|
| |
lille splint Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ved sidste højttalerdemo fået forklaringen om, at man indenfor de sidste 10 år er blevet meget bedre til, at anvende computere til udviklingen af delefilteret i højttalerne.
Og så lige en tak til de forumdebattører, der lige skal komme med en usaglig kritik af andres udstyr, specielt når det ikke har noget med enmet at gøre. Hvad fanden får i ud af det????
Og det var så mit opkast i et ellers godt emne. (undskyld BrAvO, men jeg synes det er sørgeligt, når et godt indlæg tager en skæv drejning)
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille splint skrev:
|
Jeg har ved sidste højttalerdemo fået forklaringen om, at man indenfor de sidste 10 år er blevet meget bedre til, at anvende computere til udviklingen af delefilteret i højttalerne.
|
|
|
Det må nok sammenfattes som den primære, tekniske udvikling, så groft sagt, nej, der er ikke sket det store på selve højttalerne. Man er bare blevet dygtigere til at producere dem effektivt.
Skal man ellers nævne noget, bliver det spidsfindigheder i stil med enkelte, afsindigt dyre diskantenheder, med membraner fremstillet i kunstdiamant og måske Scanspeaks ringradiator, der heller ikke er helt ny længere. Hvad angår øvrige enheder, er membranmaterialer og magnetsystemer stadig de samme. Jeg kan dog, ærligt talt, ikke huske, om anvendelsen af neodymium er ti år gammel - men igen, den har heller ikke skabt et jordskred i udviklingen.
Ellers er udviklingen vel mest præget af, at de kurvede kabinetter, der for ti år siden var forbeholdt de dyreste modeller, nu også kan fremstilles i Kina, så de kan laves og bruges til de billigere højttalere.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er desværre ikke rigtig sket noget revolutionært inden for højtalere de sidste mange år. Der sker hele tiden lidt små forbedringer i form af bedre magneter (f.eks bliver de fleste ferrit magneter i højtalere efterhånden erstattet af neodym(?) magneter), stivere membraner (kevlar diamant, kulfiber, keramik og åbenbart hamp i stedet for aluminium og pap) og bedre delefiltre.
Men de gængse principper er stadig de samme som de har været de sidste mange år, teknikken gør bare at vi kan komme tættere på idialerne med forbedrede produkter, og evt billigere pga. produktionsforbedringer. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes nu at de underhængte enheder, spiller ualmindeligt frit og ubesværet. Det er imø den største landvinding i længe, indenfor design af enheder...
Så noget er der da sket, udover neodynerne...
|
| Til top |
|
| |