Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 01:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: højttalerkabel??????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
K.Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

hej. jeg har lige fået fingrene i et sæt b&w matrix 801 s2 med s3 upgrade men jeg er lidt i tvivl om hvilke kabler de ska
ha. jeg er fra en tid hvor kablerne sku være så tykke som muligt. men er det stadig sådan? er der nogen med nogle erfaringer
med denne fantastiske højttaler?
Til top Vis K.Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af K.Jensen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Kember 8TC tror jeg ville gøre sig godt til dine højttaler
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej K.Jensen.

Har selv ejet et sådan par og havde meget glæde af dem med Cardas Golden Reference og drevet af en Krell FPB400cx, denne compo havde totalt kontrol med bassen og gav en super mellemtone/ top.

Hvis du vil spare det ene sæt cardas, kan du med held bruge et sæt Ohlbach Reference til bassen.

Håber du kunne bruge dette. De bedste rockarkæologiske hilsner Erik

Til top Vis Hesdorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hesdorf

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også kigge i retning af Atlas eller Transparent. Begge har en bred kabelserie og det er kvalitet fra inderst til yderst.

Hvilke kabler der er bedst egnet skal dog afgøres individuelt med egne ører og på eget udstyr. Dette uanset de gode råd og velmenende anbefalinger  

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger de her med meget tilfredsstillende resultat: http://www.trsaudio.com/alluvion_speaker_cables.htm

De har også et sæt jumpers: http://www.trsaudio.com/product_options.htm

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

prøv dig frem, med dine egne hører
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

B&W kan til tider ha en lidt pågående top, så vil være lidt tilbageholdene med et rent sølvkabel, noget copper kabel med solid core ledere og teflon isolering, så går du ikke helt galt i byen , det forslået kimber 8TC er et fint bud, evt kombinere det med et 4TC, så du har 8TC på bunden og 4TC på toppen, et andet bud kunne være Chord Odyssey4 termineret som singel-wire kabel (2 leder på + og 2 ledere på -) og så bruge en stump af kablet som jumper, det er klart best på den måde frem for at terminere det som Bi-wire kabel.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
B&W kan til tider ha en lidt pågående top, så vil være lidt tilbageholdene med et rent sølvkabel, noget copper kabel med solid core ledere og teflon isolering, så går du ikke helt galt i byen , det forslået kimber 8TC er et fint bud, evt kombinere det med et 4TC, så du har 8TC på bunden og 4TC på toppen, et andet bud kunne være Chord Odyssey4 termineret som singel-wire kabel (2 leder på + og 2 ledere på -) og så bruge en stump af kablet som jumper, det er klart best på den måde frem for at terminere det som Bi-wire kabel.

Jeg har selv haft Chord Odyssey og det er et godt kabel i sin prisklasse, men lige til en måske lidt pågående diskant ville jeg ikke anbefale det. Jeg synes faktisk at forsølvede kobberkabler forekommer mere pågående end rene sølvkabler... Det mest hidsige kabel jeg har ejet var faktisk et rent kobber kabel. Dog synes jeg palladium og sølv blandningen er meget vellykket uden "pågåenhed"...

Men som det nævnes ovenfor så lyt selv til et par stykker. De fleste kabelleverandører/forhandlere tilbyder returret eller lånemulighed.

Mit anlæg...

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Start med lidt netledning.. så er det også nemmere at høre eventuelle forskelle hvis du engang prøver dig frem med noget andet

Hilsen Søren
Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:

dan a. skrev:

Jeg har selv haft Chord Odyssey og det er et godt kabel i sin prisklasse, men lige til en måske lidt pågående diskant ville jeg ikke anbefale det. Jeg synes faktisk at forsølvede kobberkabler forekommer mere pågående end rene sølvkabler... Det mest hidsige kabel jeg har ejet var faktisk et rent kobber kabel. Dog synes jeg palladium og sølv blandningen er meget vellykket uden "pågåenhed"...

Men som det nævnes ovenfor så lyt selv til et par stykker. De fleste kabelleverandører/forhandlere tilbyder returret eller lånemulighed.

Har du prøvet odyssey4 som singel-wire ? det er nemlig noget helt anden en odyssey2 eller odyssey4 som bi-wire, bedere bas kontrol, langt større rum fornemmelse, breder lydbillede og noget mere venlig top.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

K.Jensen skrev:

hej.

jeg har lige fået fingrene i et sæt b&w matrix 801 s2 med s3 upgrade men jeg er lidt i tvivl om hvilke kabler de ska
ha. jeg er fra en tid hvor kablerne sku være så tykke som muligt. men er det stadig sådan? er der nogen med nogle erfaringer
med denne fantastiske højttaler?

Hej K.Jensen!

En ting er, at du skal ha' et højtalerkabel der matcher dine højtalere klangmæssigt. En anden ting er, at netop Matrix 801 har et "sygt" fasedrej i bassen, som stiller særdeles store krav til din effektforstærker. Og har du ikke styr på strømmen til bassen på dine Matrix 801, så lyder resten af frekvensområdet helt "forkert", og det kan ikke rettes med selv de bedste højtalerkabler.

Fra min tid i Audioscan/HifiKlubben kan jeg tydeligt huske, at det mindste der kunne spændes for et par 801'ere var den store Nakamichi PA7EII, og gerne noget der var endnu kraftigere og dyrere. Alt andet faldt fuldstændig til jorden.

Så hvis du ikke er helt tilfreds med lyden af dine 801'ere, så kan det ha' noget at gøre med dit effekttrin, som måske ikke kan løfte opgaven!?

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
mbull skrev:

dan a. skrev:

Har du prøvet odyssey4 som singel-wire ? det er nemlig noget helt anden en odyssey2 eller odyssey4 som bi-wire, bedere bas kontrol, langt større rum fornemmelse, breder lydbillede og noget mere venlig top.

Det var Odessey 2 men med 2 sæt i biwire. Helt enig i din beskrivelse af lyden i biwire, dog synes jeg at der var en lille snert i diskanten og det selv om det var en scanspeak dome. Derfor tænker jeg ikke lige på det kabel til en ældre metaldome. Det blev faktisk mere afslappet med et sæt Slinkylinks kabler der pudsigt nok var i rent sølv

Mit anlæg...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Fra min tid i Audioscan/HifiKlubben kan jeg tydeligt huske, at det mindste der kunne spændes for et par 801'ere var den store Nakamichi PA7EII, og gerne noget der var endnu kraftigere og dyrere. Alt andet faldt fuldstændig til jorden.

Den tid husker jeg også - det var det uopnåeliges tid  Hørte dem i Audioscan Kolding med netop PA7 spændt for, og husker fint det øksehug de kunne præstere. Husker endda at vi hørte Simply Red.

Husker også en artikel i High Fidelity hvor en af Lieberkind'erne havde dem stående, med nogle store VTL monoblokke, specialimporteret fra USA, spændt for. Så var der sgu dømt drengedrøm

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

K.Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

tak for de mange forslag. alle de kabler i foreslår er jo rasende dyre. jeg havde forestillet mig noget lidt billigere.
Til top Vis K.Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af K.Jensen

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Her:

http://www.bluejeanscable.com/store/speaker/

Og så vælger du 4S11 med ultralyds-svejsede stik= topdollar

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Et af Van den Huls hybridkabler kunne måske være et godt bud. God stram bas og en diskant der bestemt ikke er anmasende, kunne måske være en god kombination med dine B&W!

Se fx D-352 eller Magnum Hybrid til hhv. 199 og 299,- pr. m.

Begge har rigeligt tværsnit til at overføre den mængde strøm B&W'erne behøver. (5,2 og 8,5 mm2)

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

K.Jensen skrev:

jeg er fra en tid hvor kablerne sku være så tykke som muligt. men er det stadig sådan?

K.Jensen skrev:
tak for de mange forslag. alle de kabler i foreslår er jo rasende dyre. jeg havde forestillet mig noget lidt billigere.

Tiderne har ændret sig. Idag skal kabler være så dyre som muligt.  

Hvad skal højttalerne spille sammen med (forstærker, cd-afspiller m.m.) ?

Hvad bruger du evt. som højttalerkabel nu ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes