| Forfatter |
|
K.Jensen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej. jeg har lige fået fingrene i et sæt b&w matrix 801 s2 med s3 upgrade  men jeg er lidt i tvivl om hvilke kabler de ska
ha. jeg er fra en tid hvor kablerne sku være så tykke som muligt. men er det stadig sådan? er der nogen med nogle erfaringer
med denne fantastiske højttaler?
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kember 8TC tror jeg ville gøre sig godt til dine højttaler
|
| Til top |
|
| |
Hesdorf Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej K.Jensen.
Har selv ejet et sådan par og havde meget glæde af dem med Cardas Golden Reference og drevet af en Krell FPB400cx, denne compo havde totalt kontrol med bassen og gav en super mellemtone/ top.
Hvis du vil spare det ene sæt cardas, kan du med held bruge et sæt Ohlbach Reference til bassen.
Håber du kunne bruge dette. De bedste rockarkæologiske hilsner Erik
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også kigge i retning af Atlas eller Transparent. Begge har en bred kabelserie og det er kvalitet fra inderst til yderst.
Hvilke kabler der er bedst egnet skal dog afgøres individuelt med egne ører og på eget udstyr. Dette uanset de gode råd og velmenende anbefalinger __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv dig frem, med dine egne hører
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&W kan til tider ha en lidt pågående top, så vil være lidt tilbageholdene med et rent sølvkabel, noget copper kabel med solid core ledere og teflon isolering, så går du ikke helt galt i byen  , det forslået kimber 8TC er et fint bud, evt kombinere det med et 4TC, så du har 8TC på bunden og 4TC på toppen, et andet bud kunne være Chord Odyssey4 termineret som singel-wire kabel (2 leder på + og 2 ledere på -) og så bruge en stump af kablet som jumper, det er klart best på den måde frem for at terminere det som Bi-wire kabel. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
B&W kan til tider ha en lidt pågående top, så vil være lidt tilbageholdene med et rent sølvkabel, noget copper kabel med solid core ledere og teflon isolering, så går du ikke helt galt i byen , det forslået kimber 8TC er et fint bud, evt kombinere det med et 4TC, så du har 8TC på bunden og 4TC på toppen, et andet bud kunne være Chord Odyssey4 termineret som singel-wire kabel (2 leder på + og 2 ledere på -) og så bruge en stump af kablet som jumper, det er klart best på den måde frem for at terminere det som Bi-wire kabel. |
|
|
Jeg har selv haft Chord Odyssey og det er et godt kabel i sin prisklasse, men lige til en måske lidt pågående diskant ville jeg ikke anbefale det. Jeg synes faktisk at forsølvede kobberkabler forekommer mere pågående end rene sølvkabler... Det mest hidsige kabel jeg har ejet var faktisk et rent kobber kabel. Dog synes jeg palladium og sølv blandningen er meget vellykket uden "pågåenhed"...
Men som det nævnes ovenfor så lyt selv til et par stykker. De fleste kabelleverandører/forhandlere tilbyder returret eller lånemulighed. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
Cabal Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Start med lidt netledning.. så er det også nemmere at høre eventuelle forskelle hvis du engang prøver dig frem med noget andet  Hilsen Søren
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
dan a. skrev:
B&W kan til tider ha en lidt pågående top, så vil være lidt tilbageholdene med et rent sølvkabel, noget copper kabel med solid core ledere og teflon isolering, så går du ikke helt galt i byen , det forslået kimber 8TC er et fint bud, evt kombinere det med et 4TC, så du har 8TC på bunden og 4TC på toppen, et andet bud kunne være Chord Odyssey4 termineret som singel-wire kabel (2 leder på + og 2 ledere på -) og så bruge en stump af kablet som jumper, det er klart best på den måde frem for at terminere det som Bi-wire kabel. |
|
|
Jeg har selv haft Chord Odyssey og det er et godt kabel i sin prisklasse, men lige til en måske lidt pågående diskant ville jeg ikke anbefale det. Jeg synes faktisk at forsølvede kobberkabler forekommer mere pågående end rene sølvkabler... Det mest hidsige kabel jeg har ejet var faktisk et rent kobber kabel. Dog synes jeg palladium og sølv blandningen er meget vellykket uden "pågåenhed"...
Men som det nævnes ovenfor så lyt selv til et par stykker. De fleste kabelleverandører/forhandlere tilbyder returret eller lånemulighed. |
|
|
Har du prøvet odyssey4 som singel-wire ? det er nemlig noget helt anden en odyssey2 eller odyssey4 som bi-wire, bedere bas kontrol, langt større rum fornemmelse, breder lydbillede og noget mere venlig top. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
K.Jensen skrev:
|
hej.
jeg har lige fået fingrene i et sæt b&w matrix 801 s2 med s3 upgrade men jeg er lidt i tvivl om hvilke kabler de ska ha. jeg er fra en tid hvor kablerne sku være så tykke som muligt. men er det stadig sådan? er der nogen med nogle erfaringer med denne fantastiske højttaler?
|
|
|
Hej K.Jensen!
En ting er, at du skal ha' et højtalerkabel der matcher dine højtalere klangmæssigt. En anden ting er, at netop Matrix 801 har et "sygt" fasedrej i bassen, som stiller særdeles store krav til din effektforstærker. Og har du ikke styr på strømmen til bassen på dine Matrix 801, så lyder resten af frekvensområdet helt "forkert", og det kan ikke rettes med selv de bedste højtalerkabler.
Fra min tid i Audioscan/HifiKlubben kan jeg tydeligt huske, at det mindste der kunne spændes for et par 801'ere var den store Nakamichi PA7EII, og gerne noget der var endnu kraftigere og dyrere. Alt andet faldt fuldstændig til jorden.
Så hvis du ikke er helt tilfreds med lyden af dine 801'ere, så kan det ha' noget at gøre med dit effekttrin, som måske ikke kan løfte opgaven!?
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
mbull skrev:
dan a. skrev:
|
|
Men som det nævnes ovenfor så lyt selv til et par stykker. De fleste kabelleverandører/forhandlere tilbyder returret eller lånemulighed.
|
|
|
Har du prøvet odyssey4 som singel-wire ? det er nemlig noget helt anden en odyssey2 eller odyssey4 som bi-wire, bedere bas kontrol, langt større rum fornemmelse, breder lydbillede og noget mere venlig top. |
|
|
Det var Odessey 2 men med 2 sæt i biwire. Helt enig i din beskrivelse af lyden i biwire, dog synes jeg at der var en lille snert i diskanten og det selv om det var en scanspeak dome. Derfor tænker jeg ikke lige på det kabel til en ældre metaldome. Det blev faktisk mere afslappet med et sæt Slinkylinks kabler der pudsigt nok var i rent sølv  __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Fra min tid i Audioscan/HifiKlubben kan jeg tydeligt huske, at det mindste der kunne spændes for et par 801'ere var den store Nakamichi PA7EII, og gerne noget der var endnu kraftigere og dyrere. Alt andet faldt fuldstændig til jorden.
|
|
|
Den tid husker jeg også - det var det uopnåeliges tid Hørte dem i Audioscan Kolding med netop PA7 spændt for, og husker fint det øksehug de kunne præstere. Husker endda at vi hørte Simply Red.
Husker også en artikel i High Fidelity hvor en af Lieberkind'erne havde dem stående, med nogle store VTL monoblokke, specialimporteret fra USA, spændt for. Så var der sgu dømt drengedrøm 
|
| Til top |
|
| |
K.Jensen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for de mange forslag. alle de kabler i foreslår er jo rasende dyre. jeg havde forestillet mig noget lidt billigere.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et af Van den Huls hybridkabler kunne måske være et godt bud. God stram bas og en diskant der bestemt ikke er anmasende, kunne måske være en god kombination med dine B&W!
Se fx D-352 eller Magnum Hybrid til hhv. 199 og 299,- pr. m.
Begge har rigeligt tværsnit til at overføre den mængde strøm B&W'erne behøver. (5,2 og 8,5 mm2)
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
K.Jensen skrev:
|
jeg er fra en tid hvor kablerne sku være så tykke som muligt. men er det stadig sådan?
|
|
|
K.Jensen skrev:
| tak for de mange forslag. alle de kabler i foreslår er jo rasende dyre. jeg havde forestillet mig noget lidt billigere. |
|
|
Tiderne har ændret sig. Idag skal kabler være så dyre som muligt. 
Hvad skal højttalerne spille sammen med (forstærker, cd-afspiller m.m.) ?
Hvad bruger du evt. som højttalerkabel nu ?
|
| Til top |
|
| |