| Forfatter |
|
fuzzyboy Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for ganske nyligt fået nye højtalere, der spiller ganske godt (til trods for at de ikke er kørt helt ind endnu), men har
dog et enkelt problem.
Det er et væghøjtalere, der er desginet til at være monteret på beslag tæt på væg (Era / PeachTree D4), men jeg får
alligevel en lidt rungende bas. Mit gæt er at det enten skyldes rummet (der ikke er voldsomt møbleret eller dæmpet) eller
det faktum at den ene højtaler sidder relativt tæt på et hjørne (ca. 30 cm fra). Jeg går ikke ud fra at det kan hænge sammen
med at de ikke er spillet til endnu?
Spørgsmålet er hvad jeg gør ved det - kan det hjælpe at lukke bas porten på højtalerne? Af forskellige årsager er mine
placeringsmuligheder ikke særligt fleksible - jeg kan højst flytte højtaleren ca. 10 cm længere væk fra hjørnet. Kan det evt.
skyldes andre ting end de nævnte?
|
| Til top |
|
| |
Peterlh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at flytte højttaleren de 10 cm væk og se om det gør en forskel. Ellers kan du, hvis du har mulighed for det, smide et tæppe eller noget ind i rummet. Det hjælper en del på akustikken. Du kan vel også risikere at det er stående bølger?
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke sikker på hvad stående bølger er?
Jeg prøver at rykke den de 10 cm (det er lidt omstændigt pga. montering af beslag) og giver den også et forsøg med at plugge
bas porten til.
|
| Til top |
|
| |
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er der lidt læsning om bulder bas :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82485&P N=1
du skal prøver at flytte dine højtelere hel vek fra vægen ca 40 cm fra bag vær samt 30-40 cm fra side væge bare for at experimentere om der fjerner bulder bas...
hvis der viser sig at de spiler optimel så er der intet i vejen med dit udstyr... så er der bare at prøver sig fram med fysiske pladsering...
hvis din højtteler har åben bas port så bliver der svært at pladsere den hel tet på væg da den vil forvære effekt
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonny73 skrev:
her er der lidt læsning om bulder bas :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=82485&P N=1
du skal prøver at flytte dine højtelere hel vek fra vægen ca 40 cm fra bag vær samt 30-40 cm fra side væge bare for at
experimentere om der fjerner bulder bas...
hvis der viser sig at de spiler optimel så er der intet i vejen med dit udstyr... så er der bare at prøver sig fram med
fysiske pladsering...
hvis din højtteler har åben bas port så bliver der svært at pladsere den hel tet på væg da den vil forvære effekt
|
|
|
Højtalerne er designet til at sidde på væggen - de beslag de er monteret med fulgte med i samme pakke som højtalerne ved
købet - og det var også hvad forhandleren (Lydbutikken på Frederiksberg) fortalte mig. Så jeg har svært ved at tro at det at
de er placeret på væggen kan give dårlig lyd i sig selv, men det kan jo tænkes at det giver noget at lukke basporten.
Jeg prøver at eksperimentere lidt med positionen og ser om det hjælper :)
|
| Til top |
|
| |
Thyme Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der sidder en bassport bag på højtalerne, så tror jeg bestemt det vil hjælpe at sætte en dæmper i.
__________________ Vh
Brian Thyme
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har hjulpet lidt at plugge porten, men bassen runger stadig lidt i nogle situationer - og det er uanset hvor højtalerne står.
Det kunne vel tyde på at det er relateret til rummet? Så må jeg vel anskaffe mig noget til væggene og et tæppe til gulvet :)
|
| Til top |
|
| |
Thyme Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er højtalerne placeret på væggen? Hvis en højtaler er placeret op mod et hjørne kan bassen blive forstærket. Prøv evt at
rykke på balancen og se om det er begge eller en af højtalerne der er synderen.
Hvad er det der føder højtalerne?
__________________ Vh
Brian Thyme
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
At proppe refleksporten til er fint til at konstatere om mindre dyb bas hjælper i rummet. Men det er ikke hensigtsmæssigt på lang sigt, da kabinetvolumen er tilpasset basrefleks og ikke trykkammer...
Jeg vil tro at du kan eliminere problemet ved at dæmpe rummet. Især i hjørner kan man hente en del ved dæmpning.
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thyme skrev:
Hvor er højtalerne placeret på væggen? Hvis en højtaler er placeret op mod et hjørne kan bassen blive
forstærket. Prøv evt at
rykke på balancen og se om det er begge eller en af højtalerne der er synderen.
Hvad er det der føder højtalerne? |
|
|
Som jeg skrev er en af dem relativt tæt på et hjørne - jeg har prøvet at flytte lidt rundt på den, men det synes ikke at gøre
nogen forskel (i hvert fald ikke for så vidt angår den rungende bas). Til gengæld har problemet aftaget noget siden starten,
hvilket måske kunne tyde på at det havde noget at gøre med at højtalerne ikke er spillet helt ind endnu?
Min forstærker er en XTZ A 100 D3.
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
At proppe refleksporten til er fint til at konstatere om mindre dyb bas hjælper i rummet. Men det er
ikke hensigtsmæssigt på lang sigt, da kabinetvolumen er tilpasset basrefleks og ikke trykkammer...
Jeg vil tro at du kan eliminere problemet ved at dæmpe rummet. Især i hjørner kan man hente en del ved dæmpning.
|
|
|
Det lyder plausibelt - jeg har også oplevet at problemet har aftaget lidt i takt med at højtalerne er blevet spillet lidt mere til,
men jeg mangler stadig en pæn sjat timer endnu.
Hvad er den bedste måde at dæmpe rummet på?
|
| Til top |
|
| |
Peterlh Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tæpper fungerer rigtigt godt, men hvis du er ligeglad med udseendet på rummet virker æggebakker på væggene også godt
|
| Til top |
|
| |
fuzzyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg snakkede med Lydbutikken der sagde at portene ikke skulle lukkes til. Det har hjulpet lidt efterhånden som de er spillet ind,
men i dag opdagede jeg ved et tilfælde af de situationer hvor bassen brummer/runger er præcis de situationer hvor jeg kan
mærke vibrationer i mit gulv hvis jeg sætter en hånd til. Det er vel nærmest ensbetydende med at det er et spørgsmål om
rumklang og at løsningen er at få dæmpet mit betonværelse lidt? :-)
Jeg er gået i gang med at finde et tæppe til gulvet - er der noget at gøre ved væggene? Uden at ødelægge det visuelle indtryk
forstås :-)
|
| Til top |
|
| |
Peterlh Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mindes at det er muligt at anskaffe noget lydabsorberende maling, men du kan da prøve at spørge i Lydbutikken eller en maler om det er noget de kender til.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan bygge nogle rammer, med hårde rockwool-bats pakket ind i stof eller andet åbent materiale. Rammerne må meget gerne have lidt afstand til væggen - så dæmper de fra begge sider...)
Disse rammer bør placeres der, hvor de direkte førstereflektioner forekommer. Dvs. på bagvæggen bagved lyttepositionen og på sidevægge. (placér et spejl opad sidevæggen - der hvor du kan se enhederne skal der dæmpes)
Et alternativ kan fx være malerier, hvor bagsiden af lærredet er dæmpet med Rockwool eller lign. Dette hjælper også, men dog ikke så meget som ovenstående.
Hvis problemerne forekommer ved ret dybe frekvenser, kan en løsning være at anskaffe/bygge en bas-trap (gerne tunet til rummet).
Store bløde møbler har også en dæmpende effekt...
|
| Til top |
|
| |