| Forfatter |
|
dsan1985 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle i kloge hoveder!
Jeg har brug for lidt hjælp. Da jeg sammen med kæresten næsten har købt hus overvejer jeg at anskaffe mig et par
gulvhøjttalere til at høre musik på, og jeg kan slet ikke bestemme mig for hvad jeg skal købe. Budgettet er indtil
videre sølle 3000-3500 kr. og jeg har fundet lidt højttalere som jeg har en formodning om er gode, men hvis i har
andre forslag så kom endelig med dem.
Forstærkeren jeg havde tænkt mig at bruge er en Akai AM 2950, jeg synes den spiller godt og kan (efter hvad jeg
har testet mig til) klare de fleste højttalere.
Jeg hører meget dance, house, techno osv., men også lidt rock, pop og r&b, så de skal egentlig kunne det hele,
men noget at det jeg lægger mest vægt på er en blanding af hård og dyb bas og et design min kæreste kan leve
med (det udelukker CV).
Jeg har kigget på både nyt og brugt:
Brugt:
Jamo 707i
Dali Evidence 470
Dali 850
B&W DM 603 S2
Nyt:
Canton GLE 490
JBL ES 90
Hvad kan i anbefale?
|
| Til top |
|
| |
dsan1985 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene, at Dali 850 ville være et fint valg, når du vil have meget bas.
Hvis du helst vil have nyt, kan jeg også virkelig anbefale disse XTZ 89 Front til 2800 danske kroner inkl. fragt: http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare/golvhogtalare/X TZ-89-FRONT-Walnut (de kan også fås i sort).
Jeg har selv haft dem, og de kan bestemt også spille bas, men spiller samtidig ret neutralt og har en virkelig lækker og detaljeret diskant. De er dog også meget afslørende på grund af diskanten, så det skal være ordentlige indspilninger, du afspiller på dem
|
| Til top |
|
| |
dsan1985 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil bare have de bedste højttalere til prisen, så er det lige meget om det er nyt...
Men jeg kan faktisk godt lide designet af den XTZ, men jeg kommer sandsynligvis også til at høre lidt LP, og så er det vel ikke
så godt med den diskant...?
Men det er vel ikke sådan at den har en meget "lys"/"skrigende" diskant, den er vel bare detaljeret?
Sad lige og kiggede højttalere, og fandt en Audiovector 5 som får mega meget ros, ved du hvordan den lyder ift. det andet?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bånddiskanten er bestemt ikke skinger eller skrigende. Den er tydelig, men behagelig. Og den kan dæmpes 2dB, hvis man har lyst.
Og jeg har skam hørt mange LP'er via de højttalere
Jeg kender desværre ikke Audiovector.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
dsan1985 skrev:
Jeg vil bare have de bedste højttalere til prisen, så er det lige meget om det er nyt...
Men jeg kan faktisk godt lide designet af den XTZ, men jeg kommer sandsynligvis også til at høre lidt LP, og så er det vel
ikke
så godt med den diskant...?
Men det er vel ikke sådan at den har en meget "lys"/"skrigende" diskant, den er vel bare detaljeret?
Sad lige og kiggede højttalere, og fandt en Audiovector 5 som får mega meget ros, ved du hvordan den lyder ift. det andet?
|
|
|
XTZ 89'erens diskant er detaljeret uden at blive skinger, den ligger i mine ører helt tilpas på den neutrale side. Hvis du vil
undgå skinger diskant skal du holde dig fra Dali 850.
Endnu et bud, og så i nordjylland:
JBL ES 80
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva med et sæt JBL L100, dem med maghoni kant. Hifi klubben solgte dem for en del år tilbage. Der er godt nok ikke et billede af højtaleren, men tror dette er den model, jeg tænker på:
Har selv haft dem, det er et alternativ til Dali 850
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=167784

__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
dsan1985 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jamen så skal det nok ikke være 850'eren så, ved du hvordan den er i forhold til 109'eren?
Ang. JBL ES 80, med min musikstil, er det så ikke bedre at give 3300,- for et sæt ES 90 eller 4000,- for et sæt ES 100 sprit nye?
Ang. JBL L100 tror jeg desværre ikke de bliver godkendt af fruen, jeg vil gerne have nogle der er pænere...
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
dsan1985 skrev:
Okay, jamen så skal det nok ikke være 850'eren så, ved du hvordan den er i forhold til 109'eren?
Ang. JBL ES 80, med min musikstil, er det så ikke bedre at give 3300,- for et sæt ES 90 eller 4000,- for et sæt ES 100 sprit nye?
Ang. JBL L100 tror jeg desværre ikke de bliver godkendt af fruen, jeg vil gerne have nogle der er pænere... |
|
|
Det billede jeg viste er en JBL L100 så vi ikke snakker forbi hinanden.
Har ikke hørt de pågældende højtalere, hverken Dali 850 eller JBL ES modellerne.
Men hvis du vil have bas, er to 10'' basser nok ikke dumt, som jeg mener, der er i JBL ES100.
Har du overveget højtalere fra Dynaudio i Audience serien. Har selv et sæt 82 Audience og de spiller. De ligger dog over dit budget og ved ikke hvad de mindre højtalere ligger i brugt.
Men de skal have effekt for at spille og kræver noget af en forstærker.
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
dsan1985 skrev:
Ang. JBL ES 80, med min musikstil, er det så ikke bedre at give 3300,- for et sæt ES 90 eller 4000,- for et sæt ES 100 sprit
nye?
Ang. JBL L100 tror jeg desværre ikke de bliver godkendt af fruen, jeg vil gerne have nogle der er pænere... |
|
|
Jo bestemt. Hvor har du dog fundet et sæt ES 100 til 4000kr? Godt nok et tilbud der vil noget. Stod jeg i dit sted snuppede
jeg
sådan et sæt til den pris (havde egentlig snuppet det sæt L100 der blev linket til, men hvis du vil lytte til fruen er der ikke
noget at gøre  ).
Dog forstår jeg ikke fruen går med til ES 100 hvis hun ikke går med til et sæt L100.. de er sq da flotte
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke genkende en skinger diskant på Dali 850. Så det må være afgørende, ligesom med alt andet grej, hvad man spænder foran, for at få det til at spille.
Jeg hører primært rock på mine, men der bliver da også spillet en del rap og lidt tekno. Jeg synes de klarer det rigtigt godt. Jeg har ingen problemer med at få lagt en bund med højttalerne, og jeg har endda kunne åbne min dør i takt med bassen på et tidspunkt.
Jeg har ikke hørt de andre højttalere du nævner, så jeg ved ikke hvordan de spiller i forhold til hinanden, men til en stue på over 40 kvm. vil jeg anbefale dig en større højttalere allah Dali 850 eller de JBL du har snakket om.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
Jeg kan ikke genkende en skinger diskant på Dali 850. Så det må være afgørende, ligesom med alt andet
grej, hvad man spænder foran, for at få det til at spille.Jeg hører primært rock på mine, men der bliver da også spillet en del
rap og lidt tekno. Jeg synes de klarer det rigtigt godt. Jeg har ingen problemer med at få lagt en bund med højttalerne, og jeg
har endda kunne åbne min dør i takt med bassen på et tidspunkt.Jeg har ikke hørt de andre højttalere du nævner, så jeg ved
ikke hvordan de spiller i forhold til hinanden, men til en stue på over 40 kvm. vil jeg anbefale dig en større højttalere allah Dali
850 eller de JBL du har snakket om.
|
|
|
Du er sikker på at det er original diskanten og ikke en scanspeak D2905/9700 der er sat i? :)
|
| Til top |
|
| |
dsan1985 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Jo bestemt. Hvor har du dog fundet et sæt ES 100 til 4000kr? Godt nok et tilbud der vil noget. Stod jeg i dit sted snuppede
jeg
sådan et sæt til den pris (havde egentlig snuppet det sæt L100 der blev linket til, men hvis du vil lytte til fruen er der ikke
noget at gøre ).
Dog forstår jeg ikke fruen går med til ES 100 hvis hun ikke går med til et sæt L100.. de er sq da flotte |
|
|
Tyskland - Alternate.de:)
Ift. L100 vil jeg gerne have nogle forholdsvis høje gulvhøjttalere, de ser lidt mere elegante ud (selvom 2x10" gør f.eks. ES
100 pænt store) og så passer de bedre til et tv der hænger på væggen. Min kæreste synes ikke rigtig nogen af de højttalere
jeg har vist hende er pæne, men jeg skal nok få hende overbevist:)
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
dsan
Du skal ikke hænge din skærm for højt på væggen.Jeg har de der JBL100 sammen med et 46" SONY og det passer meget fint.De er ca.95 cm.høj.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Ascari skrev:
Jeg kan ikke genkende en skinger diskant på Dali 850. Så det må være afgørende, ligesom med alt andet
grej, hvad man spænder foran, for at få det til at spille.Jeg hører primært rock på mine, men der bliver da også spillet en del
rap og lidt tekno. Jeg synes de klarer det rigtigt godt. Jeg har ingen problemer med at få lagt en bund med højttalerne, og jeg
har endda kunne åbne min dør i takt med bassen på et tidspunkt.Jeg har ikke hørt de andre højttalere du nævner, så jeg ved
ikke hvordan de spiller i forhold til hinanden, men til en stue på over 40 kvm. vil jeg anbefale dig en større højttalere allah Dali
850 eller de JBL du har snakket om.
|
|
|
Du er sikker på at det er original diskanten og ikke en scanspeak D2905/9700 der er sat i? :) |
|
|
Jep, det er den originale.
|
| Til top |
|
| |
dsan1985 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene alle sammen.
Det kunne jo godt lyde som om det bliver enten Dali 850 eller JBL så... Er lidt bange for at komme under 8" enheder aht. bassen
når rummet er så stort og jeg hører stort set kun mp3 når jeg hører musik, og så dur det jo nok ikke med de XTZ med
bånddiskant...
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
dsan1985 skrev:
Tak for svarene alle sammen.
Det kunne jo godt lyde som om det bliver enten Dali 850 eller JBL så... Er lidt bange for at komme under 8" enheder aht. bassen
når rummet er så stort og jeg hører stort set kun mp3 når jeg hører musik, og så dur det jo nok ikke med de XTZ med
bånddiskant... |
|
|
Kan du ikke bare rippe din musik igen i tabsfrit format? Uanset hvad, vil det give dig en stor forbedring i lyden.
Ang. XTZ'erne - så er der jo 2x6,5" enheder i hver højttaler - det kan også godt flytte noget luft
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt gå under 2x8" basser, så skal der bare flere til for at flytte luften. 3x7" eller 3x6½" er heller ikke at gå i vejen for.
Det gode ved et brugt køb er at man mange gange kan sælge varen for det man købte den for.
|
| Til top |
|
| |