| Sendt: 08 November 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller uden på mine BBG'er. Jeg har dem stående med ret meget toe-in. Faktisk så meget at deres akser krydser ca 30 cm foran mit ansigt. Det eliminerer reflektioner fra sidevægge, og giver et bredere sweet-spot. Prisen er at lydbilledet er knap så bredt som hvis de spiller mere lige ud i rummet. Hvad der virker bedst er i høj grad et spørgsmål om afstand mellem højtalerne, og afstanden fra højtalere til sidevægge. I øvrigt har jeg erstattet de bageste spikes med 15mm lang korkfødder (Der tidligere residerede i toppen af et par gode flasker Barolo  ). Det betyder i min stue at jeg lytter ca 8 grader under diskantaksen. Det giver lidt mere spark i præsensområdet, hvor VA'erne ellers har et dyk. Da jeg købte højtalerne var min stue temmelig udæmpet, og præsensdykket var yderst velkomment. Så flyttede min kæreste ind, og med hende 3 gulv-til-loft reoler med tunge bøger. Resultat: Veldæmpet lytterum, hvor VA'erne blev en kende for afslappede. Vinklingen bagud vagte dem til live igen. Med hensyn til frontstof, spiller jeg som sagt uden. Da jeg har vinklet dem så meget som jeg har ændrer det faktisk ikke diskanten specielt meget om jeg spiller med eller uden. Jeg synes måske det er en kende bedre uden, men det kan godt være psykoakustisk indbildning. Til gengælg synes jeg at metalrammen på frontstoffet har en uheldig tendens til at synge med og farve øvre bass/nedre mellemtone når jeg skruer lidt op. Derfor foretrækker jeg lyden uden. Jeg synes i øvrigt også de er pænere uden. Med frontstof mider de mig lidt om nyhedsoplæseren fra MuppedShow...
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|