Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til HIFI-aspirant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DanielG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 November 2010 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg er blevet godt og grundigt træt af, at mit Logitech Z-5500 spiller for at sige det pænt, ret elendigt (især når det drejer sig om musik). Jeg er derfor ude efter noget rigtigt HI-FI. Højttalerne skal udelukkende køres fra min PC (kører FLAC, mm. på denne). Jeg har hverken højttalere eller forstærker, hvorfor mit budget ligger på lige omkring 10.000kr. +/- -- hvad er den optimale måde at tilslutte sin PC til et anlæg på? Er det bare alm. jack->phono eller kan man køre det digitalt?

Højttalerne skal gerne være sorte og det skal selvfølgelig kun være stereo. Jeg har ikke nogen krav til, hvor det skal forhandles henne, dog skal det ved fysiske butikker være i storkøbenhavnsområdet (men det må også gerne være online).

Jeg håber I kan hjælpe mig. På forhånd tak!

Til top Vis DanielG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielG

telum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 November 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Med det setup kunne jeg forestille mig at aktive højttalere var et hit, så du ikke behøver investere i en forstærker og evt. DAC der omdanner det digitale signal til analogt.

ADM 9.1 bliver rost til skyerne herinde, prøv at søge lidt på dem og andre aktive højttalere.

Til top Vis telum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af telum

DanielG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

ADM 9.1 ser perfekte ud til mit behov, både størrelsesmæssigt og forbindelsesmæssigt - dem vil jeg undersøge nærmere :) tak!

DanielG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hurtigt spørgsmål (ikke så relevant her i højttaler forummet, men none-the-less) - hvor høj kvalitet optisk kabel skal man bruge for at udnytte ADM 9.1 potientialet?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 November 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

ADM 9.1 er uden tvivl det absolut bedst bud til 10.000kr, du skal bare have en digital udgang på din computer så lydkvaliteten
forbliver i top!!!

digital signal er 1'er og 0'er.. om det er det billigeste fra bilka eller det til 20000kr meteren, tror jeg ikke er så vigtigt :)
et skærmet kabel måske? men hvad ved jeg
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

DanielG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2010 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
ADM 9.1 er uden tvivl det absolut bedst bud til 10.000kr, du skal bare have en digital udgang på din computer så lydkvaliteten
forbliver i top!!!

digital signal er 1'er og 0'er.. om det er det billigeste fra bilka eller det til 20000kr meteren, tror jeg ikke er så vigtigt :)
et skærmet kabel måske? men hvad ved jeg

Det er jeg glad for at høre, da jeg lige har bestilt et par  Har selvfølgelig optisk udgang, men synes jeg har kunne læse mig frem til, at det ikke er helt ligegyldigt, hvilket kabel man benytter (der skulle da også gerne være forskel på et kabel til 40kr. og 400kr.), men jeg har endnu ikke kunne finde et definitivt svar ?

tvaettbjoern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2010
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Den største forskel på et 40kr og et 400kr dyrt optisk kabel (udover prisen selvfølgelig) er placebo-effekten du oplever når du skal retfærdiggøre over for dig selv hvorfor du smed 360kr ud af vinduet.

Men læs mere om kabler her: http://ing.dk/artikel/113733-audiohomoeopater-og-kabeltosser
Især linket til anmeldelserne på amazon af et netværkskabel fra denon til 500$ er underholdende.

Til top Vis tvaettbjoern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tvaettbjoern

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Sendt: 10 November 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Evt. smid en Airport Express ind og kør optisk fra den og så ind i højtalerne. Det har jeg tænkt mig at gøre :-)

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 10 November 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

der er rigtig mange der roser ADM 9.1, så jeg gætter på de lyder godt. men et langt billigere alternativ kunne være en lille dac og et par aktive højttalere. hvis jeg stod i dit sted ville jeg tjekke d'feldt audioengine a5 ud og så en aune dac/headphoneamp (dac og forforstærker) eller en prodigy cube, som alle er produkter, der høster stor ros her på forummet.

men det hele afhænger også lidt af din lytteposition og hvor højt du har brug for at kunne spille og hvor stor en højttaler du vil have stående. skal højttalerne stå på bordet på siderne af pc'en eller på nogle højttalerstandere op ad en væg eller må det også være gulvhøjttalere?

hvis du skal have nogle små højttalere stående på skrivebordet, kan du evt overveje en kombineret dac og tripath forstærker, så som topping tp30 og så finde nogle fine højttalere, som matcher dit lydideal.

men igen, hvis du har de 10k, så findes der rigtig mange spændende muligheder.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 November 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også godt smide en stemme på ADM 9.1.. Der er lige kommet en ny model med bedre DAC og større strømforsyning.. Dog synes jeg at der til elektronisk eller anden bas-tung musik, godt kan være behov for en sub.. Selvfølgelig afhængigt at rum/placering, men den kan man jo altid tilføje senere, hvis man føler den skal til..

Jeg har dog erfaret at der er temmelig hørbar forbedring ved brug af en M2Tech HiFace USB-> Coax converter, fremfor den digitale optiske udgang på en Mac Mini eller en Airport Express.. Jeg har ikke testet med andet end disse 2 apparater, så om forskellen også vil være til stede på dit setup, det ved jeg ikke...

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

De nye AVI 9T-modeller kommer ikke med coax. Kun 2 x toslink. Har skrevet lidt med Ashley fra AVI.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 November 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:
De nye AVI 9T-modeller kommer ikke med coax. Kun 2 x toslink. Har skrevet lidt med Ashley fra AVI.

Ja, så kan man da spare pengene på den HiFace

2x optisk er sikkert også mest anvendeligt, set ud fra den brede fam. DK betragtning.. Det er da i hvert fald den mest udbredte digitaludgang..

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 November 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

tvaettbjoern skrev:
Den største forskel på et 40kr og et 400kr dyrt optisk kabel (udover prisen selvfølgelig) er placebo-
effekten du oplever når du skal retfærdiggøre over for dig selv hvorfor du smed 360kr ud af vinduet. Men læs mere om kabler
her: http://ing.dk/artikel/113733-audiohomoeopater-og-kabeltosser Især linket til anmeldelserne på amazon af et
netværkskabel fra denon til 500$ er underholdende.
,

Den største forskel er at nogen af de lidt dyrre kabler har en mindre bukke radius og så har de også svære ved at knække.
men forskel i lyden finder du nok ikke.
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

rasmusvn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 November 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:

Det er vist da ikke helt korrekt.

Mine er med 1*optisk og en 1*Coax, og det er T-modellen.

På kassen var der også skrevet "coax" med sort tusch.

Til top Vis rasmusvn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmusvn

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Det var lige godt satans. Ham Ashley skrev at de ikke blev lavet mere med 1 x coax og 1 x toslink fordi konstruktionen var
anderledes

Quoter lige hvad han skrev til mig

"I'm afraid that it's no longer possible to supply a coaxial input socket. The new ADM9Ts are designed differently.
There was very little demand indeed and each time they were ordered, a speaker had to come off the line and be modified,
which is not good"

DanielG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har mit setup stående i en kælder, nok ikke meget mere end 15 kvm. (det er mit computer/projektor-rum), så kunne sagtens sætte nogle gulvstandere under.. men regner p.t. med at have højttalerne stående på bordet, og har heller ikke brug for 5 meter høje højttalere, hvis nogle på 0,5m kan give bedre ydelse. Så vidt jeg forstod på Ashley, da jeg skrev til ham her tidligere, var det fortsat 2*toslink de blev produceret med. Om de så har produceret med coax før skal jeg ikke kunne sige. Jeg regner med at køre direkte fra min comp. -- netop derfor det er ideelt, da jeg så slipper for forstærker, mm.

Men godt at vide mht. optisk kabel.. havde ellers tænkt mig at bruge et par hundrede kroner på et, men det er der jo tilsyneladende ikke nogen grund til

Er der forresten nogen der har noget erfaring med, hvorvidt man får bedst lyd af at placere højttalere helt op ad væggen og hvorvidt det har nogen betydning om man har højttalerne stående på en gulvstander eller på et bord?

Hvordan er det desuden mht. håndteringen af DD og DTS? Jeg kan ikke helt regne ud, hvorvidt dette konverteres af DAC'en der sidder i højttalerne eller om det er noget jeg skal have kørende igennem codecs? (eller om man kan begge, og i så fald, hvad giver bedst resultat?)

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 10 November 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

DanielG skrev:
Er der forresten nogen der har noget erfaring med, hvorvidt man får bedst lyd af at placere højttalere helt op ad væggen og hvorvidt det har nogen betydning om man har højttalerne stående på en gulvstander eller på et bord?

det er svært at få optimal lyd ud af højttalerne, når de står på et bord i en kort afstand til lyttepositionen. de lavfrekvente lydbølger er fysisk ret store, så de når ikke at udbrede sig fuldt ud, før de når dine øre. det bedste er et par solide standere. men skal højttalerne stå på bordet, kan du evt købe nogle special designede skumgummikiler, som man stiller højttalerne på. så får du både tiltet højttalerne lidt bagover og de bliver afkoblet bordpladen, så man undgår uønskede vibrationer.

ofte får man et boost i bassen, når højttalere pladseres tæt på en væg. men dette afhænger meget af de enkelte højttaleres design.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes