Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Beovox S45 koblet til hjemmebyg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 November 2010 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har et spørgsmål.

Jeg har et par Beovox S45 højttalere som jeg godt kunne tænke mig at koble til mit hjemmebyggede anlæg, så det kan
spille ud fra samme forstærker på samme tid (ergo: jeg vil have større lydtryk). Men jeg er lidt i tvivl om det kan lade sig
gøre.

Basenhederne i anlægget er på 8 ohm og dertil er der 2 piezo diskanter. Men jeg kan ikke finde ud af impedansen på
S45'erne - der står bare 4-8 ohm på bagsiden (og det samme på nettet).

Spørgsmålet er hvad udfaldet bliver hvis jeg parallel- eller seriekobler en basenhed på 8 ohm og en S45 til hver kanal?

Min forstærker er en lille tripath TA2020 forstærker på 2x20 W.
Mange tak for hjælpen
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 November 2010 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Du risikerer, at impedansen bliver noget lavere, end din forstærker bryder sig om at håndtere, hvis du parallelkobler. Prøv evt. ved lav lydstyrke, og skru langsomt op, medens du hele tiden føler på forstærkeren, om den bliver (for) varm. Seriekobling er ret ufarlig, men vil reducere forstærkerens effekt, og så er du lige vidt.

Ærligt sagt, så tror jeg du gør bedst i at udskyde ønsket om kraftigere lyd, til du har mulighed for større forstærker & højtalere .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Okay, tak endnu en gang Mollecon.. Du er jo efterhånden ved at være min redningsmand

Men det er ikke muligt at finde ud af hvilken impedans Beovox S45 har? For det er jo lidt sjovt at skrive 4-8 ohm. Eller det er
måske meget normalt?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 November 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Det er, eller var i hvert fald, ret normalt at opgive impedans på den måde. Og jeg vil tro, at impedansen er på 4 Ohm visse steder i frekvensområdet, typisk hvor der kræves mest.

Med få undtagelser har højtalere en varierende impedans i deres arbejdsområde, typisk betydeligt mere end de '4-8 Ohm'. Højtalere opgivet til 8 Ohm kan sagtens have steder, hvor de er på lidt under 6 Ohm, f.eks. I basområdet omkr. resonansen kan højtalere til gengæld udvise voldsomme spidser på impedanskurven, 20-60 Ohm...

Højtalere, som de er flest, vil oftest have deres laveste impedans (m.h.t. arbejdsområdet) i området 150-600 Hz. Lige der, hvor der kræves mest energi. I virkeligheden burde en 'laveste impedans/frekvens' opgivelse være standard, det ville fortælle meget mere om de krav, højtaleren stillede.

Du kan få dine Beovox målt, eller prøve at finde en impedanskurve på dem - begge dele kan blive besværlige, desværre.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2010 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Suk

Men som altid lærer jeg jo noget nyt. Jeg må finde en "rigtig" forstærker og evt. supplere med en sub for mere power. S45 er
for pæn til at blive stillet væk - både i lyd og udseende

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes