Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Duevel Planets princip og lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2010 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

I linket (næsten nederst side 2)

http://www.avtainment.dk/indsigtsartikler/hifi/billedrapport age-hifi-surround-2010-212/2.html

er højttaleren Duevel Planets vist. Er der nogle der har hørt denne og kan sige lidt om lyden fra dette princip (Princippe minder om nogle gamle DIY konstruktioner, hvor der var en halvkugle til at sprede lyden)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 November 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Det er ikke ligefrem det mest geniale jeg har set. Kuglen vil jo sprede lyden i næsten alle retninger, også tilbage mod membranen. Så er B&O´s akustiske spredelinser da meget smartere, da de kun spreder lyden i den ønskede retning.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:
Det er ikke ligefrem det mest geniale jeg har set. Kuglen vil jo sprede lyden i næsten alle retninger, også tilbage mod membranen. Så er B&O´s akustiske spredelinser da meget smartere, da de kun spreder lyden i den ønskede retning.

Det er ikke fordi jeg har tænkt mig at købe dem, men at afprøve princippet. Jeg har ledt efter rigtige diffusorer, men der er alt for dyre, så hvis en kugle kan gøre det tilnærmelsesvis ligeså godt, så er det værd at prøve.

Om det er genialt eller ej, skal jeg ikke kunne sige, men idéen er ikke ny, blot anvendes som oftest koniske spredelinser (også anvendt af Duevel i deres større modeller).

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Har nu læst flere fremragende anmeldelser, som dog alle har et tilfælles. Lyden er lidt smooth og uden præcis fokusering af lydbilledet.

Jeg skal bygge på et eller andet tidspunkt og har ikke prøvet omni direktionel og åben baffel. Jeg skal derfor have fundet ud af hvilket princip jeg vil prøve.

Hælder nok mest til åben baffel, efter at have læst de forskellige tests.

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Synes den stod uhyggeligt dårligt på messen og med et hæsligt finish.

Den skal godt nok kunne trylle før jeg ville give over 100 kr. for den:)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 December 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

De ser ud til at være inspireret af de klassiske Carlson højtalere. Længere nede er der et billede af en højtaler (står op af væg), der bringer mindelser om lidt nyere Carlson-modeller. Hører man til 'sweet spot' lytter typen, er de kuglehøjtalere næppe noget, men hører man til dem, der gerne foretager sig noget andet samtidig med at musikken spiller, er de muligvis fine.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 01 December 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:

Måske bliver dit budskab misforstået, selv om du har en smiley bagefter. Mener du rent faktisk at det er et ringe produkt, eller er du ironisk?

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 01 December 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
SuckyBoyfriends skrev:

Måske bliver dit budskab misforstået, selv om du har en smiley bagefter. Mener du rent faktisk at det er et ringe produkt, eller er du ironisk?

Jeg skriver intet om produktets kvalitet og lyd. De stod elendigt på messen, så selv om der kom lyd ud af dem var det umuligt at danne sig et indtryk.

Men som jeg skriver: Hæsligt finish.

I en verden af sort højglans og flotte træ-finish er en grim blå farve, nogle støvede enheder der ligner noget fra firserne og et kikset logo ikke noget der nogensinde ville finde vej til min stue. Derfor min konklusion: De skal virkelig kunne trylle før de rammer min stue:) <-- Min smiley indikere at det er venligt mént og ikke en mavesur bemærkning.

Det er efterhånden svært at finde et højtaler mærke hvor der ikke er kælet for udseendet, så tror denne model får det svært uanset musikalske egenskaber.

Og det kommer fra en mand med nogle store kasser som 80% af befolkningen aldrig ville lukke ind i stuen

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 December 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:
Mikkel Gige skrev:
SuckyBoyfriends skrev:

Måske bliver dit budskab misforstået, selv om du har en smiley bagefter. Mener du rent faktisk at det er et ringe produkt,
eller er du ironisk?

Jeg skriver intet om produktets kvalitet og lyd. De stod elendigt på messen, så selv om der kom lyd ud af dem var det
umuligt at danne sig et indtryk.

Men som jeg skriver: Hæsligt finish.

I en verden af sort højglans og flotte træ-finish er en grim blå farve, nogle støvede enheder der ligner noget fra firserne
og et kikset logo ikke noget der nogensinde ville finde vej til min stue. Derfor min konklusion: De skal virkelig kunne trylle
før de rammer min stue:) <-- Min smiley indikere at det er venligt mént og ikke en mavesur bemærkning.

Det er efterhånden svært at finde et højtaler mærke hvor der ikke er kælet for udseendet, så tror denne model får det
svært uanset musikalske egenskaber.

Og det kommer fra en mand med nogle store kasser som 80% af befolkningen aldrig ville lukke ind i stuen

Tjah, netop det faktum at de fåes i alverdens farver er jo lige noget for konerne :)

ideen med at sprede lyden sådan synes jeg godt om. At man (og vennerne) er tvunget til at sidde i sweetspot før det lyder
rigtigt kan nogen gange være lidt ærgeligt imo
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om den minder om Carlsons, men den minder da om Excaliburst/Mortens udgave af Linkwitz Pluto. Se her.

Som det kan læses er Plutoen ret god, så princippet er der bestemt ikke noget galt med. Den slår rigtig mange højttaleres perspektiv med flere længder.

Plutoen har et omfattende aktivt delefilter som retter op på de fejl man får i frekvenskarakteristik ved at placere en enhed i enden af et rør. Personligt havde jeg gættet at denne placering var god, men det er den faktisk ikke når man checker det i Vance Dickasons Loudspeaker Design Cookbook.

Dette kan vel også gøres med et passivt filter, men mon ikke det vil tage meget af effektiviteten? Duevel Planets har passivt filter, så jeg gætter på at den ikke er lige så god som Pluto - men det er kun et gæt.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2010 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Carlsson har faktisk lavet nogle seje ting i gamle dage.

Tjek lige denne med indbygget rørforstærker

http://www.carlssonplanet.com/coalscuttle.php

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes