Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali mentor 6 LE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 17 December 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har været så heldig at få skaffet Dali mentor 6 Le modellen. (Hifiklubben Aabenraa )

Er bare meget i tvivl om min forstærker er stor nok til at få det maksimale ud af mine Dali´er ??

Jeg har "kun" en Harmann kardon Avr 635 7*75 W rms (Opgivet) Stereo 2*90 W Rms (opgivet).

ville jeg kunne høre den store forskel hvis jeg købte NAD C275 effektforstærker og tilkoblede?

Håber i kan hjælpe lidt derude - da jeg desværre ikke har så meget styr på forstærker osv..

Mvh Mark

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 December 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Sådan et par Mentor 6 LE fortjener en god strømstærk forskærker... En nad i den tunge ende ville passe godt
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Har dog fået at vide min HK er en meget strømstærk forstærker. da det er en af de større modeller..

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jeg tror da sagtens den kan trække dem. Men siden du nu har højtalerne kan du jo bare selv høre dig frem om du synes lyden er god.

Hvis du synes det lyder fint, er der jo ingen problemer.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

hebri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2009
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 December 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

En NAD M3 ville passe perfekt til.

Til top Vis hebri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hebri

mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

hebri: Nu vil jeg gerne køre surround - så hvad er alternativerne?? Ville det ikke give en del mere effekt med en effektforstærker da min forstærker har Pre-out

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 December 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Tror ikke du kan høre forskel hvis du køber en NAD M3, den ligger lydmæssigt meget op af den du har, den nye NAD 275 tror jeg ikke du kan lide hvis du er til harman lyd, jeg hørte den på Mentor 6 og det var faktisk ham fra Hifiklubben der sagde det først.................det er fandme ikke en god kombo den her, det er ret skingert ikke?, og så skiftede vi til noget cambridge audio

Din Harman har rigeligt watt/ampere til at trække Dali'erne, så hvis du syntes det lyder fedt så glem alt om en ny forstærker, medmindre det bare er for at få noget nyt, det kender jeg fra mig selv

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Synes nemlig de spiller rigtig godt !! men når jeg spiller rigelig højt (uden sub) synes jeg bare ikke bassen lyder tilstrækkeligt i dem.  Måske er det pga jeg spiller fra computer (kvalitet af musik) eller kan det være fordi de ikke er helt tilspillede endnu. Men har dog haft dem i ca 4 uger nu..

Tak til alle for hjælp indtil videre !!

Mvh

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Hvilke højtalere har du haft tidligere, og hvilken musik hører du?

Dali Mentor 6 (og lignende højtalere) har ikke udpræget meget bas, og hvis det er problemet, hjælper det ikke alverden at smide mere effekt på.

Hvis du har en sub, kan du eventuelt prøve at sætte den på til musik. Hvis du ikke har en sub, var pengene måske bedre brugt på at investere i en sådan hvis du er til "basmusik" som vi kalder det

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2010 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

mark-c skrev:
Har dog fået at vide min HK er en meget strømstærk forstærker. da det er en af de større modeller..

Hifiklubben siger stort set alt for at sælge varer.. Store højtalere kræver som udgangspunkt meget kraft, for at lyde ordentligt, og jeg er ret sikker på, at Mentorerne var tilsluttet en kraftig forstærker, da du prøvelyttede dem

Din Herman Kardan-aksel burde faktisk ikke være problemet.. Er du sikker på, at den er kalibreret korrekt (glem auto-kalibrering med mic) til dine mentorer, og at du ikke har slået noget cross-over til i den? Eller at speakerne er sat til at være small og ikke large?

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Rune-nielsen:

De andre højttalere jeg havde var infinity Beta 50. Jeg har en kæmpe musik smag, for jeg hører stort set alt. bortset fra jazz, klassik og opera... Holder tit fester osv - så der blir spillet meget forskelligt på dem.

Jeg har dog stadig en infinity sub fra de gamle højttalere til at spille med Dali´erne. Og det lyder fedt.
Men når jeg sådan hører musik og skal nyde det - er det helst uden sub. Men tænker meget på at købe subben der passer til dali´erne. Altså mentor subben. Den må da spille bedre end infinity beta sw 12´en?

Det er ikke fordi jeg er utilfreds med mit valg af DALI for blev virkelig overrasket over dem - men vil bare sikre mig jeg får det bedste ud af dem 

mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Nitro blast:

Jo tror også det var en rimelig stor forstærker. Men synes dog stadig selv med min forstærker at mine LE modeller spiller bedre end de originale mentore jeg hørte i hifiklubben.

Men de skal nok lige spilles ordenligt til! og ja alt på min HK forstærker er tilsluttet korrekt. Altså large osv ;)

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 19 December 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Jeg køre Nad C375 på mine mentor 6 (ikke LE) og mangler ikke Bas. Mentor 6 har brug for lang tids tilspillning, i mit tilfælde ca 2 mdr, men det kommer jo også an på hvor højt du spiller og hvor lang tid om dagen. Vil anbefale dig at spille en måned mere, og så låne en forstærker med hjem weekende over. Rum og pladsering, kabler og personlig smag spiller en stor rolle for det færdige lyd resultat. Så derfor! lån med hjem, hvordan det lyder i en forretning er ikke altid det samme når man kommer hjem i egen stue. Mentor 6 fortjener gode højtalerkabler og en strømstærk forstærker. Her tror jeg at din forstærker på 7*75 er i underkanten (personlig mening). Lån lidt forskelligt med hjem og sammenlign.
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at prøve med en kvalitetskilde sat til din forstærker! Synes ofte at den her slags ender i om der skal en
størrere effket eller en sub på, men min erfaring siger mig at det tit er kilden som er problemet, altså at der er mere/bedre bas
at hente i f.eks at opgradere en cd. Hvilke kabler bruger du forresten?

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Jeg vil anbefale dig at prøve med en kvalitetskilde sat til din forstærker! Synes ofte at den her slags ender i om der skal en
størrere effket eller en sub på, men min erfaring siger mig at det tit er kilden som er problemet, altså at der er mere/bedre bas
at hente i f.eks at opgradere en cd. Hvilke kabler bruger du forresten?

Ja det hele skal jo passe sammen, min erfaring siger at forstærker og signalkilde (cd/dvd/dac) i samme klasse virker bedst.... Kablerne er nu hellet ikke helt uden betydning  men lad os nu ikke diskuter det her i denne tråd...

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 December 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet, at give de Dali'er en omgang med en "Burn-In" (IsoTek) eller "De-Tox" (Monitor Audio) CD?

Begge dele er CD'er, der er beregnet til at "massere" enhederne, så de hurtigere opnår deres optimale potentiale, og kunne måske være en idé at prøve..

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 December 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

kører du digitalt ud fra din computer til recieveren? i fald du kører analogt, er det computerens lydkort der håndterer signalet.
som oftest vil du få rigtig meget ud af at investere i en go DAC. hvis du derimod allerede kører digitalt ud, så er det nok fordi
du mangler nogle lidt flere krafter. Receivere har, efter min mening, aldrig været rigtig gode til det med stereo musik...
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 December 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

mark-c skrev:

Hifiklubben siger stort set alt for at sælge varer.. Store højtalere kræver som udgangspunkt meget kraft, for at lyde ordentligt, og jeg er ret sikker på, at Mentorerne var tilsluttet en kraftig forstærker, da du prøvelyttede dem

Ja, selvfølgelig gør vi da det, baseret på reel vejledning (nøjagtigt som alle andre butikker der har noget at sælge) - og det er jo især en fordel for os at fremhæve Harman/Kardon som et godt og stærkt produkt (hvilket det rent faktisk er) selvom vi ikke forhandler det?? (bemærk at ironi kan være anvendt)

Når det drejer sig om Mentor så er det faktisk en relativt let-drevet højttaler som både kan spille godt med både en lille effektiv forstærker og en stor, stærk effektbamse, sådan som det er med langt de fleste andre højttalere.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 December 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

mark-c skrev:
Jeg har været så heldig at få skaffet Dali mentor 6 Le modellen. (Hifiklubben Aabenraa )

Er bare meget i tvivl om min forstærker er stor nok til at få det maksimale ud af mine Dali´er ??

Jeg har "kun" en Harmann kardon Avr 635 7*75 W rms (Opgivet) Stereo 2*90 W Rms (opgivet).

ville jeg kunne høre den store forskel hvis jeg købte NAD C275 effektforstærker og tilkoblede?

Håber i kan hjælpe lidt derude - da jeg desværre ikke har så meget styr på forstærker osv..

Mvh Mark

Din Harman AVR er rigeligt stor til at spille rigtigt godt med Mentor 6LE. Der er dog heller ingen tvivl om at hvis du skal have det maksimale ud af dem, så vil det aldrig ske med en surroundforstærker. Det betyder dog ikke at det dermed er en skidt sammensætning. Altsammen bunder i hvilke krav man selv stiller, og til syvende og sidst er det dig der ved om du rammer "lyden".

Med en C-275 eller lignende effektforstærker vil du få mere greb om og overskud i højttalerne. Det har du også med AVR-635 - forskellen vil være mest tydeligt hvis du virkelig går til makronerne og rammer grænsen for hvad AVR-635 kan levere af strøm.

Der er dog også lydforskellen, og en effektforstærker vil spille anderledes end AVR-635, så en anden løsning kan være at lade AVR-635 drive diskant/mellemtone og lade effekttrinet drive basserne.

En mulighed kunne være at du lånte et par trin hjem og prøvede det af i egen stue - så har du det mest brugbare svar for dit eget vedkommende.

mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jaa tror lige de skal spilles ordenligt til! det var en god idé med den cd egentlig! hvor kan man finde sådan en henne?

Ved ikke hvad ledningerne hedder men de er købt i hifiklubben 2*4 meter til 79.- pr. meter.

Men kan det passe ledningerne bag på højttaler skal krydses. altså plus for neden for maks bas, og diskant for oven for maks ydelse af diskant?

Ja har godt fået at vide at det er forskellig lyd i harman kardon og så NAD. Men kan jo altid prøve at låne en effektforstærker med hjem og så finde ud af om det er noget for mig. kan jo som du siger kun bruge effekttrinnet til at drive basserne.  

Når jeg spiller på min computer vil jeg tro det er Analog. har kun et phono kabel (rød/hvid) i den ene ende og så til comp. Det er vel analog !!  

Mvh

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes