Emne: Nye Højttalere - Rega RS7 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Dk11706 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har kigget lidt på nye højttaler (i mere end 1 år), og i dag fald hammeren, jeg fik bestilt et par Rega RS7 (den sidste nye opdateret model, der lige er landet). Dali mentor 6, B&W cm9, og JBL ls60 var dem der ellers stod øverst på finalen listen, meget forskellige højttalere men med hver deres fede lyd. Rega var ikke engang på listen over noget der skulle høres, men ved et tilfælde faldt jeg over en test og tænke, nå what the...lad os bare høre dem, så har jeg da ikke misset noget.....og ca. 2 timer efter havde jeg bestilt dem, de havde bare alt det de andre manglede, og passede bare perfekt til min nye Rotel 1550/1572 Icepower combo .
Nu er Rega højttalere ikke det der er flest indlæg om herinde, så vil gerne høre fra andre om deres erfaringer med R & RS serien, er den god eller er det bare mine øre som er blevet gamle , nu er smag jo forskelligt og jeg laver ikke mit køb om, men det kunne bare være fedt hvis nogle kunne fortælle lidt, hvis de nu ved at der er nogle mangler man bliver træt af, de er trods alt ikke helt billige, og jeg kan stadig nå at fortryde, hvis jeg har købt katten i sækken.
|
| Til top |
|
| |
Pita Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror bestemt ikke at dine øre fejler noget eller er blevet for gamle. Jeg har ikke selv hørt Regas højttalere, men har da skelet til dem en del gange. Mange kalder dem for "musikalske", og jeg tror da også at de kan lyttes til i flere timer, uden at de bliver anstrengende i længden. De er måske ikke helt naturtro til selve kilden, men hvis man kan lide sin musik blive gengivet/formidlet på den måde, så har man da fået sig de perfekte højttalere? Eller begyndelsen derpå...
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre fra DIG, hvad der gjorde at du blev forelsket i dem fremfor de andre modeller som du egentlig havde øverst på listen.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 17 December 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem tror jeg godt du kan glæde dig til  Jeg har selv et sæt r3'ere, og de gør mange ting godt! De halter qua størrelsen selvfølgelig noget i bassen, og præcis er den heller ikke - men de er vel så heller ikke at sammenligne med en rs7, især ikke på det punkt  Til gengæld synes jeg de spiller med et utroligt godt hul igennem, både mellemtone og diskant, og det uden at være trættende for ørerne. Og papir er jo efter min mening det helt rigtige membran materiale. Man får virkelig lov at høre forstærkeren, og selvfølgelig også kilden. Jeg synes de skal parres med en varmtklingende forstærker, men det er jo bare at prøve sig frem. God fornøjelse!
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pita skrev:
Jeg tror bestemt ikke at dine øre fejler noget eller er blevet for gamle. Jeg har ikke selv hørt Regas højttalere, men har da skelet til dem en del gange. Mange kalder dem for "musikalske", og jeg tror da også at de kan lyttes til i flere timer, uden at de bliver anstrengende i længden. De er måske ikke helt naturtro til selve kilden, men hvis man kan lide sin musik blive gengivet/formidlet på den måde, så har man da fået sig de perfekte højttalere? Eller begyndelsen derpå...
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre fra DIG, hvad der gjorde at du blev forelsket i dem fremfor de andre modeller som du egentlig havde øverst på listen.
|
|
|
Hvis jeg skal sætte ord på mit valg, så kræver det lidt baggrundsinfo.
Mit lytterum er 3,6 x 7 meter, vinduer på hele den ene langside og alle vægge undtagen den ene murstens endevæg er af gips, så jeg har gået efter en højttaler der:
1. ikke er for dominerende i den nederste bas (fra ca. 40 hz og ned), det får hytten til at "spille med".
2. har en ikke anstrengende diskant.
3. ikke koster mere end max. 20.000
4. skal være en gulvhøjttaler, da standerhøjttalere alligvel fylder det samme, og så skal de tit bruge en sub, hvilket kan være svært at tilpasse.
Højttalerne:
JBL LS60: Den formår virkelig at spille utroligt underholdende, den er ikke så korrekt men den lægger op til party, uden at blive trættende, det er virkelig en undervurderet højttaler i min verden, den fortjener meget mere omtale end den får.
B&W CM9: el-guitar på FST mellemtone lyder bare fedt, og Rotel og B&W er normalt et godt match, men igen er den heller ikke særlig korrekt i sin gengivelse, den er lidt mørk og tilbage trukket. CM9 er generelt en set en god allround højttaler og det sikre valg, men også lidt kedelig.
Dali Mentor: Den spiller mest korrekt af de tre og var virkelig en overraskelse, god bund og en fin top, måske lige på kanten af hvad min Rotel combo kan lide, Rotel'erne er meget neutrale og åbne, lidt til den vame side, selvom det er Class D, men stadigvæk nok lidt for lyst til bånddiskanter. Mellemtonen syntes jeg lidt druknede i diskanterne.
Nu lyder det nok negativt det jeg har skrevet, men det skal ikke forstås sådan, de ting jeg nævner er bagateller og jeg ville til enhver tid være tilfreds med at eje en af modellerne.
Rega'erne valgte jeg da de havde alle de positive ting jeg kunne finde fra de 3 andre.
Diskanten minder lidt om dali'erne lydmæssigt, altså åbne og detaljeret, men stadig lidt tilbagelænet som på JBL og B&W.
Mellemtonen blender så godt ind med diskanten at man skulle tro at det var en uni-Q enhed fra KEF, og gav guitar lidt den samme lyd som på B&W.
Bassen er nok det der virkelig gav udslaget, selvom de andre på hver deres måde har fed bas, så har de en tendes til at gå i selvsving når der er meget bas der skal spilles. På Rega'en står bassen krystal klart og som skåret i granit uden at brummerumle det mindste, og så lyder det så uanstrengt og åbent at man skal høre det for at tro på det, vi er virkelig nede på det niveau hvor man kan høre hvilken streng på bassen der bliver hevet i.
Jeg spillede en del forskelligt musik for at se hvordan de håndterede de forskellige genre og tog faktisk mig selv i at sidde og høre enrique iglesias, som jeg ellers hader, simpelhen fordi det lød så skide fedt på rega'erne. Jeg havde gemt mit yndlingsnummer til sidst, for ikke at være forudindtaget, og det var en lidt special oplevelse. Telegraph road med Dire straits kender jeg ned til mindste detalje, og det var ikke fordi der dukkede noget som jeg ikke havde hørt før, det blev bare spillet så fedt, specielt åbningen med tordenbraget i baggrunden hvorefter bassen virkelig tager til det kan få de fleste højttalere til at mudre lidt, men ikke her.......ja jeg kunne blive ved, de var bare alt det de andre var tilsammen, og så lidt til.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 18 December 2010 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dk11706. Tillykke med dine højttalere - Det lyder som et rigtigt fornuftigt valg. Jeg har ikke hørt RS serien endnu, selvom jeg selv er Rega-mand. Kommer der en billedtråd, når du får dem hjem?
|
| Til top |
|
| |
Andro Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 25 Maj 2011 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dk11706
Er du stadigvæk godt tilfreds med dine RS7?
Jeg har selv RS5, men kunne godt tænke mig en opgradering. Tror det er højttalerne der kunne hjælpe. Valget står mellem Elac (formentlig FS 247) eller Rega's egne RS7. Jeg er lidt i tvivl om hvor meget der er at hente mellem RS5 og RS7. Som du selv pointerede i dit første indlæg, så er det ikke meget der står om dem på nettet. Så man må jo hører dem der ved noget :-) Hvis der er andre der har gode ideer, så er de meget velkomne. Rega kan jo være et svært anlæg, at vælge højttalere til. Da de jo har en lyd som ikke alle bifalder.
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2011 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Ja, jeg er stadig super glad for mine RS7'ere (MK II), det jeg ærger mig mest over er at jeg ikke kan finde nogle fejl så jeg kan opgradere .
I forhold til RS5, er RS7 et transmission line kabinet, det vil sige at bassen er super hurtig, luftig og med massere af detaljer, det er super fedt at høre på og ikke på nogle måder trættende i længden. Det man skal vende sig til er at hvis der ikke er noget bas på indspilningen så kan det godt lyde lidt fladt pga. den måde de spiller på, men er det en god optagelse så kvitterer de også med en super fed bas og et suverænt stereo perspektiv. En anden ting er samspillet mellem diskant og mellemtone, det er nærmest umuligt at skille dem ad når man sidder og lytter.
Jeg har kun positive ting at sige om RS 7 MKII, hvis de havde kostet det dobbelte så vil jeg stadig mene at de er det hele værd.
PS. De kræver lidt tilspilning, bassen er flad i starten, så det kan anbefales at bruge en break-in CD, så undgår de kedelige oplevelser
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 25 Maj 2011 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dk11706,
Hvordan er de placeret i rum ? på langs af rummet? hvor tæt op af væggene, toe ind? Spørger fordi min Audio Physics Superior II minder lidt om det du har sagt om dine højtalere, så det kunne være sjovt at hører hvad du endte op med i position, for at få den bas du beskriver. Mine kan også hurtig blive bas svage, uden den rette placering eller lidt bas fattig musik.
Kim
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er placeret på langs af rummet som er ca. 7 x 3,6, de står ca. 10 cm fra bag væggen og ca. 90 cm fra side væggen, ingen toe-in. Basserne er vendt ud mod sidevæggen
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, takker det vil jeg prøve en dag. Min stue er næsten lige som din 7.6 x3.9, lidt opdelt af en stenbue bue. Jeg spiller dog på
tværs..
|
| Til top |
|
| |
Andro Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dk11706
Det lyder fedt.
Mht. den til tider flade lyd, så er det det samme med de RS5 jeg har på nuværende tidspunkt. Men det er lidt den "Regalyd" jeg snakkede om. Ligeså levende som de kan være når indspilningen er lavet ordentlig, så kan de også nogle gange lyde lidt fladt på et ringe mixet album. Det er ikke alle der er så begejstret for det. Jeg elsker den lyd de har, ikke mindst når du sætter Rega's egen elektronik foran. Så er det 2+2 virkelig giver 5. Ved ikke om du er vinylmand, men her trækker en Rega Combi i særdeleshed fra resten.
Da RS7 koster det dobbelte af RS5. Så kan jeg forestille mig, at der er meget større detaljerigdom at hente. Så det kunne godt lyde som et bud på en opgradering.
Hvilket højttalerkabel benytter du?
/ Anders
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har R7'eren ikke transmissionslinje-bas?
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andro skrev:
|
Hej Dk11706
Det lyder fedt.
Mht. den til tider flade lyd, så er det det samme med de RS5 jeg har på nuværende tidspunkt. Men det er lidt den "Regalyd" jeg snakkede om. Ligeså levende som de kan være når indspilningen er lavet ordentlig, så kan de også nogle gange lyde lidt fladt på et ringe mixet album. Det er ikke alle der er så begejstret for det. Jeg elsker den lyd de har, ikke mindst når du sætter Rega's egen elektronik foran. Så er det 2+2 virkelig giver 5. Ved ikke om du er vinylmand, men her trækker en Rega Combi i særdeleshed fra resten.
Da RS7 koster det dobbelte af RS5. Så kan jeg forestille mig, at der er meget større detaljerigdom at hente. Så det kunne godt lyde som et bud på en opgradering.
Hvilket højttalerkabel benytter du?
/ Anders
|
|
|
Noget så billigt om et dali silver wave II, jeg syntes det er kanon kabel.
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
| Har R7'eren ikke transmissionslinje-bas? |
|
|
R7 er også transmission line, RS 7 er bare en nyere model, RS7 MKII kom i februar i år og er sidste skud på stammen, bedre finish og flottere fødder, desuden er delefilter vist opgraderet kraftigt, kan ikke lige på stående fod huske alle detaljer, men det er jo også lige meget bare de spiller godt..........og det gør de.
|
| Til top |
|
| |
-EA- Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 28 Maj 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en lille kommentar fra mig også.
Er super tilfreds med mine R9.
De er i mine øre de bedst lydende højtalere til prisen
overhovedet.
Har ellers lyttet RIGTIG mange forskellige som alle bare
lige manglede det sidste for at sidde lige i skabet.
Jeg har dem også stående som trådstarter, med fint
lydbillede tiltrods for de ikke helt optimale forhold.
Det er mit indtryk at de ikke er vildt krævende på dette
punkt.
__________________ Det kan altid blive lidt bedre
|
| Til top |
|
| |
Dk11706 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
R9 er jo desværre udgået, jeg ville eller godt have haft et par. Jeg har faktisk hørt at Rega skulle komme med nogle nye modeller i år, men de skulle vist nok være super high-end til en pris der ikke er for alle, men glæder mig stadig til at se/høre dem. Rega kan noget bare noget med lyd 
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|