Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forskellige diskanttyper (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 December 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om fordele og ulemper ved de forskellige diskanttyper. Her tænker jeg på hvilken forskel det gør med de forskellige materialer der bliver brugt til at lave "dome" diskanter, og om det altid er bedre med en "dome" diskant der er lavet af et metal som f.eks. aluminium, eller om det i nogle tilfælde er bedre med en lavet af tekstil.

Det ville i hvert fald være super hvis nogen lige ville remse nogle fordele og ulemper op ved de forskellige diskanttyper.

Og lige til sidst: Jeg har lagt mærke til at ved de fleste højttalere der både har en dome diskant og en bånddiskant, er dome diskanten næsten aldrig lavet af et metal, er der en speciel grund til det?
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 December 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Sandsynligvis at en tekstildome har en blød, naturlig afrulning i toppen. Med en bånddiskant på kan man så udnytte tekstildomens gode egenskaber længere nede i toneområdet, uden at miste niveau i toppen.

At svare på dine spørgsmål helt generelt er svært - der er lavet gode enheder på mange måder. Men, når jeg ser mig omkring på markedet, ser det ud til, at langt de fleste fabrikanter en enige om, at tekstildiskanter er bedre, især i de lavere prisklasser.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke sikker, men jeg kunne forstille mig at tekstil domen har den fordel at den har en mere blød og naturlig lyd, hvor
den til gengæld ruller forholdsvis tidligt af, og derfor vælger nogle at supplere med en bånddiskant til at give de sidste høje
frekvenser.

Metal og andre hårde diskanter som B&Ws diamant domes har den fordel at de ruller langt senere af, så man ikke har hele
afrulnings fasen inden for eller tæt på det hørbare område. Når enheder ruller af har de det ofte med at gøre det i form af en
masse duk og peaks i lydtrykket som kan give forstyrrelser i lyden. Dette kan man flytte uden for det hørbare område ved at
gøre diskanten stivere. Tilgengæld mister man så noget af blødheden i lyden, men får en mere lys eller livlig lyd, som og nogen
øre, kan blive for livlig til langtidslytning. Ofte er britiske højttalere lavet med hård dome, da de fleste af de britiske fabrikanter
har det med at tune deres højttalere med et lille boost i diskantområdet, for at gøre lyden mere klar og livlig, det lykkedes så
bedre for nogle end for andre.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2010 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, de hjalp en del på min forståelse. 

Christian Jense, du siger at når en diskant ruller af, sker det ofte med en masse duk og peaks der giver lydforstyrrelser, vil det sige at man stadig får dem selvom man har også har en bånddiskant, eller sørger delefilteret for at dome diskanten aldrig når op til det punkt hvor den ruller af?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 December 2010 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Du kan også få lidt ud af at se på datablade:
Her er en klassisk, god aluminiumdome. De fleste synes,
den lyder godt, mens nogen mener at den markante 32kHz resonans har bivirkninger ned i det hørbare område.
Den effekt får du ikke med en tekstildome som denne,
men den bevæger sig ikke som et stempel i hele arbejdsområdet. Andre mener så at det er et problem.

Kan man så ikke få det hele? Jo, hvis man griber til tegnebogen: beryllium er meget stift, men har samtidig stor
egendæmpning, så det "ringer" ikke. Efter min mening er det et bedre materiale til domer end ren diamant - og
betydeligt billigere! Se de manglende resonanser her
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Tak for de forskellige links jazzman, hvad vil prisen ligge på hvis man vil have sådan en dome af beryllium?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 21 December 2010 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Den er faktisk billig - 2700.-/stk hos frequence. Det svarer til en Mundorf AMT som den nok kan konkurrere med.

Jeg har en meget grundig artikel om berylliums fortræffeligheder - fandt den her på H4A men kan nu ikke længere huske hvor. Men jeg kan poste artiklen.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg har godt nok tænkt mig at købe en færdig højttaler, men jeg vil da gerne se artiklen alligevel. 

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 21 December 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Kig nu først her. Få en snedker til at lave kabinetterne. Der er sikkert mange der kan hjælpe med sammenlodning af filtre. Du får en high-end HT til 1/3 pris!

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Det er også rigtigt, jeg har bare desværre dårlige erfaringer med selvbyg af den slags. Så vil jeg hellere prøve med en masse billige komponenter først, men det har jeg bare hverken tid eller råd til på nuværende tidspunkt.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 21 December 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

gik de dårlige erfaringer på træarbejdet eller filteret?

Begge dele er vigtige, og jeg har benyttet mig af rigelig ekstern støtte for at få et ordentligt resultat! Det er godt givet ud, og på den måde har man et sikkerhedsnet, samtidig med at det stadig er "mit eget design"

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt, træarbejdet blev som sådan fint, jeg fandt en guide der kunne fortælle mig den bedste volumen osv. i forhold til mine enheder, men det gik helt galt med delefilteret, så jeg endte med at ødelægge både delefilter og højttalerenhed

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 21 December 2010 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Det var da træls, som vi siger i Århus! Var det ikke værd at genoptage projektet med en ny enhed (bas? diskant? Hvilken af dem døde?) og filterstøtte her på forum?

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Tjo, men som jeg nævnte tidligere har jeg ikke rigtigt tid osv. For nu vil jeg hellere bare købe en højttaler, når jeg så engang er færdig med skole osv. kan jeg begynde på de store højttalerprojekter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes