| Forfatter |
|
avDK Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 22 December 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mr. Myx Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 22 December 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være lidt svært at forklare, hvis man ikke har oplevet det. Jeg er medlem af et lyttepanel, hvor vi nogle af
gangene bruger Genelec og andre studie monitor. Studiemonitor er meget ærligt og spiller som produceren har ønsket det skal
lyde, hvis man så hører gamle numre fra f.eks 80´erne syntes man det lyder HELT forkert, fordi du slet ikke er vant til at
høre nummeret sådan, man husker hvordan de lød på det gamle konfirmations anlæg :)
Men eller så er jeg importeret over lyden. Personlig tror jeg sagtens jeg kunne leve med et par studiemonitors.
Hilsen Myx
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 22 December 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har intet kendskab til studiemonitors, men hvis du har tænkt dig at bestille dem på nettet så kan du evt kigge ved thomann.de, der er lidt penge at spare på Genelec i forhold til aage. Til gengæld mener jeg så også lidt at man ikke kan være bekendt at gå ned til aage og bruge en del af deres tid på at lytte til produktet hos dem og få vejledning, for derefter bare at gå hjem og bestille det fra feks tyskland.
|
| Til top |
|
| |
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 23 December 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg kun hørt "rigtige" Genelec studiehøjttalere, hvor der sidder en m2 højttalere i hver side og står en subwoofer på cirka en m3, og det lyder godt. Ja, det var i en indspilningsstudie. Men når vi er nede i de små, ville jeg også lytte til Adam (med amps) og ARX (do).  __________________ "There's no substitute for experience".
|
| Til top |
|
| |
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 23 December 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er links. God fornøjelse.
http://www.theaudioinsider.com/manufacturers.php?mPath=13
http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/products
__________________ "There's no substitute for experience".
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 23 December 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
avDK skrev:
|
Med hensyn til valget har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.
Efterhånden som jeg læser mere om monitors og flere og flere forums om emnet er jeg stødt på noget jeg synes er underligt.
Nemlig det at en god monitor ikke nødvendigvis er god til at lytte til musik for "sjov og hygge"? Hvordan hænger det sammen?
Jeg håber I har tid og gider at komme med jeres gode råd.
Med venlig hilsen
avDK
|
|
|
monitors er meget liniære i deres lydgengivelse, dvs at hele frekvensområdet bliver spillet lige højt. det gør at de bliver meget præcise at lytte til og gengiver lyden meget detaljeret. så al musik man spiller lyder, som det er optaget på både godt og ondt. stue- eller hjemmehøjttalere er derimod farvede i lyden, dvs at frekvenskurven er hævet og sænket visse steder i frekvensområdet, så højttalerne bliver mere lyttevenlige og alsidige. så er det så op til én selv, at vælge den type højttaler, som passer bedst til ens lydideal.
der er også forskel på lyttepositionen. monitors er ofte designet til nærlytning, såkaldt nearfield, hvor stuehøjttalerne ofte er designet til at spille et stort rum op, hvor man lytter fra forskellige vinkler af.
min erfaring med studiehøjttalere er, at de ofte bliver øretrættende at høre på over tid. hvor et par gode stuehøjttalere er mere lyttevenlige og "afslappede" at høre på.
håber det gav lidt forståelse. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Vincent. Branchemedlem

Lightnsound.dk
Bruger siden: 19 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 23 December 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lever glædeligt med et sæt Adam audio hjemme i stuen.. Det bringer glæde at høre musik på dem.. Kunstneren får lov til at udtrykke sig i deres hensigt..Der er undtagelser med dårlige miks eller ringe musikanter.. Men det styre man uden om helt af sig selv.. men langt det meste musik er dog ganske fornøjeligt at høre hjemme i min stue.. Man høre mange flere detaljer.. Jeg finder det bestemt ikke trættende at lytte til.. Men jeg vil bestemt også hellere kigge på Adam frem for Genelec.. Adam bygger super gode højttaler i deres respektive pris klasser de bygger sågar også en hifi serien så det er nemmere at forne med fruen der hjemme og ens eget etik syn på hvordan et hjem skal se ud..
Men hvad er du villig til at investere.. Jeg vil jo til vær en tid forslå at gå op i en støre højttaler frem for en løsning med en sub og 2 små højttalere.. Bunden hænger meget flottere sammen i en støre højttaler.. Du får helt sikkert mere bund ud af en sub end du gør med mit forslag.. Men det hænger bare ikke sammen på samme måde..
__________________ Jeg høre musik ikke teknik
|
| Til top |
|
| |
avDK Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 27 December 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen alle 
Jeg håber I har haft et glædeligt Jul og får et godt Nytår!
Jeg har idag købt et par brugte Genelec 8240A-højtalere. 
Jeg takker mange gange for alle jeres gode råd og anbefalinger.
Det er sjovt hvordan jeg startede med at lede efter højtalere på maks. 2.000 kr. i alt, til at jeg endte med at betale 11.000 kr. for et par 8240A-højtalere med dertil tilhørende måleudstyr tingest. 
Jeg har ikke modtaget dem endnu, men jeg er sikker på at jeg bliver glad for dem.
Nu mangler jeg bare at spare op til, at købe en passende subwoofer til højtalerne. Det ser ud til at Genelec-subwooferen, der skulle passe perfekt til de her højtalere koster omkring de 15.000 kr. 
Bedste hilsner til Jer alle. Jeg håber at det nye år bliver et rigtigt godt år os alle.
|
| Til top |
|
| |