Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvem har ret? (dele-frekvens) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 December 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

2 HT'ere har præcist samme diskantenhed. De har ligeledes samme bas / mellemtone - dog i forskellige størrelser. Begge HT'er er ens hvad angår opbygningen af kabinet. HT 1 har 6" bas / mellemtone, delefrekvens på 3Khz, kabinetvolumen på ca. 14l. HT 2 har 8" bas / mellemtone, delefrekvens på 2Khz, kabinetvolumen på ca. 25l. Dermed har højtalerne den relativt samme kabinetvolumen i forhold til arealet af bas / mellemtonen (14l / (3*3*pi) * (4*4*pi) ~= 25l).

Påstand 1: HT'erne burde i teorien lyde ret ens.

Påstand 2: HT 1 vil have en bedre gengivelse af diskant og mellemtone, men en svagere gengivelse af bas, hvorimod HT 2 vil have en mere "skrigende" diskant, en ringere repræsentation af mellemtone og en fyldigere bas.

Kom frisk med dit bud!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 December 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Meget teoretisk sat op. Men en 8" vil have sværere ved at nå op til 3 kHz. Under alle omstændigheder vil spredningen var anderledes i forhold til den mindre 6" bas.

Umiddelbart ville jeg snarere satse på 2 kHz delefrekvens eller lige derover. Det er dog også teori og afhænger i høj grad af enhederne.

I dit eksempel mangler du også at tage højde for at en 8" typisk vil have større følsomhed end en 6".

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 26 December 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Så meget kan og må man ikke forsimple tingene

Der er SÅ mange ting som giver en højttaler dens karakteristiske klang, som ikke har en døjt med at gøre, hvilken størrelse
enheder eller hvilken delefrekvens man bruger.

Men prøv.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 26 December 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Er helt enig med Kappen ... spørgsmåler er umuligt at svare på.

Alle enheder lyder og måler forskelligt, der langt fra alene størrelsen der tæller.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er rent teoretisk. Der er ingen steder, hvor man kan prøvelytte, fordi HT'erne er fiktive.

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2010 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Spørgsmålet er rent teoretisk. Der er ingen steder, hvor man kan prøvelytte, fordi HT'erne er fiktive.

Det vil altså sige at de begge 2 lyder meget luftige, gennemsigtige og helt masseløse. De lyder af ingentingen......  

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 27 December 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Fiktive højttalere er MEGET nemme at beregne og endnu nemmere at bygge.

I praksis er der dog en del problemer.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 December 2010 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

2 HT'ere har præcist samme diskantenhed. De har ligeledes samme bas / mellemtone - dog i forskellige størrelser. Begge HT'er er ens hvad angår opbygningen af kabinet. HT 1 har 6" bas / mellemtone, delefrekvens på 3Khz, kabinetvolumen på ca. 14l. HT 2 har 8" bas / mellemtone, delefrekvens på 2Khz, kabinetvolumen på ca. 25l. Dermed har højtalerne den relativt samme kabinetvolumen i forhold til arealet af bas / mellemtonen (14l / (3*3*pi) * (4*4*pi) ~= 25l).

Påstand 2: HT 1 vil have en bedre gengivelse af diskant og mellemtone, men en svagere gengivelse af bas, hvorimod HT 2 vil have en mere "skrigende" diskant, en ringere repræsentation af mellemtone og en fyldigere bas.

Kom frisk med dit bud!

Hvad er dog det for en gang nonsens!?

Sådan kan man slet ikke betragte tingene. Der spiller mange andre forhold ind her - også på det teoretiske plan.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2010 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Hvad er dog det for en gang nonsens!?

Sådan kan man slet ikke betragte tingene. Der spiller mange andre forhold ind her - også på det teoretiske plan.

Jamen fortæl, fortæl..

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 29 December 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Egentlig orkede jeg ikke at uddybe dette, men når man har sagt A, må man vel også sige B.

Det, at du deler en diskantenhed lavere, vil alt andet lige ændre forvrængningsspektret fra denne enhed, hvilket vil opfattes som ændret klangkarakter. Diskantenhedens dynamikområde vil også blive mere begrænset (så du kan ikke spille lige så højt, før den begynder at blive pågående)

Så er der basenheden; en større membran har nogle andre egenresonanser end en mindre membran. Alene dette forhold (altså en større membrandiameter) vil give denne enhed en anden egenlyd - selv hvis profilgeometrien er den samme og membranmaterialet ligeså.

En større membrandiameter på basenheden vil give den en tidligere afrulning og ikke mindst et andet spredningsmønster, som sammen med den lavere deling af diskantenheden vil give den samlede højttaler en betydeligt anderledes power response end højttaleren med den mindre basenhed - den vil som udgangspunkt være dårligere, og én ting, der er helt fastlagt i psyko-akustikken, er, at power-responsen har direkte indflydelse på taleforståeligheden. Dermed ikke sagt, at man ikke kan lave en god 2-vejs højttaler med en 8" bas/mellemtone (faktisk et projekt jeg længe gerne selv har villet føre ud i livet) - det kan man godt, men det kræver omtanke på et ganske bestemt punkt (og den får I ikke foræret her).

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 29 December 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

...og forresten; vi skal endelig ikke glemme bas/kabinet-afstemningen. Der er et helt sæt parametre at kigge på, så du får nødvendigvis slet ikke samme kabinetafstemning, bare fordi du skalerer dit kabinetvolumen i forhold til membranarealet. Den ændrede afstemning vil foruden at påvirke frekvensgangens nedre afrulning og grænsefrekvens give et andet pulssvar og en anden gruppeløbetid. Pulssvaret vil selv med helt samme type afrulning være længere tid om at dø ud, hvis den nedre grænsefrekvens/systemresonansfrekvens er lavere. Den måde, hvorpå pulsen dør ud, vil give ændrede maskeringer helt op i mellembåndet (igen noget psyko-akustisk).

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jamen så fik vi da dét sat på plads

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 December 2010 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er egentlig ikke imod semi-teoretiske diskussioner, men som andre har nævnt, er NitroBlasts forudsætninger nok for simple. Der bliver for mange variabler til, at debatten kan blive rimeligt meningsfuld.

Jeg vil dog nævne, at jeg (måske qua alder) ikke er enig i, at en 8" bas/mellemenhed ikke kan danne grundlag for en god tovejs højtaler. Det synes at være en udbredt opfattelse, at max. for bas/mellem enheden er 6½". Alt andet lige, vil en større bas/mellem enhed osse stille krav om en lavere delefrekvens op til HF-enheden - men, i praksis er 'alt andet' sjældent lige.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 December 2010 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Jeg siger jo netop, at man godt kan lave en god 2-vejs med en 8" (en konstruktion, jeg selv har en forkærlighed for) - se bare de ældre Snell modeller. Naturligvis skal der deles lavere med en større enhed, men hvis du vil have god power response fra sådan en højttaler, er det alene ikke nok - tværtimod. Du skal give din diskantenhed nogle helt bestemte akustiske forhold

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 30 December 2010 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Kom frisk med dit bud!

Svaret er vel kort og godt at ingen af jer har ret. Påstand 1 er decideret forkert, som forklaret. Påstand 2 er måske teoretisk tættere på virkeligheden, men er stadig alt for forsimplet. Så groft sagt, så er begge påstande forkerte, men påstand 1 er mere forkert end påstand 2.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 30 December 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

nitro, har du læst Arne Rodahls glimrende gennemgang af højttalerteori her på H4A? Ellers kom i gang!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 30 December 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Kom frisk med dit bud!

Jeg stemmer for påstand nummer et. Alle enheder er ens bortset fra størrelsen på basenheden. Men, det tages der jo højde for i kabinet og delefilter. Hvis det er samme konstruktør, så vil jeg påstå at de to højttalere lyder meget ens. Den store enhed vil naturligvis kunne spille lidt højere og dybere.

Diskanten skal naturligvis kunne klare den lave delefrekens, ellers vil den begrænse det totalt opnåelige lydtryk, og dermed kan den "store" højttaler i teorien blive den lille mht. lydtryk (max SPL)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 30 December 2010 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
NitroBlast skrev:

Kom frisk med dit bud!

Jeg stemmer for påstand nummer et. Alle enheder er ens bortset fra størrelsen på basenheden. Men, det tages der jo højde for i kabinet og delefilter. Hvis det er samme konstruktør, så vil jeg påstå at de to højttalere lyder meget ens. Den store enhed vil naturligvis kunne spille lidt højere og dybere.

Diskanten skal naturligvis kunne klare den lave delefrekens, ellers vil den begrænse det totalt opnåelige lydtryk, og dermed kan den "store" højttaler i teorien blive den lille mht. lydtryk (max SPL)

WHAT !!!

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 30 December 2010 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
NitroBlast skrev:

2 HT'ere har præcist samme diskantenhed. De har ligeledes samme bas / mellemtone - dog i forskellige størrelser. Begge
HT'er er ens hvad angår opbygningen af kabinet. HT 1 har 6" bas / mellemtone, delefrekvens på 3Khz, kabinetvolumen på
ca. 14l. HT 2 har 8" bas / mellemtone, delefrekvens på 2Khz, kabinetvolumen på ca. 25l. Dermed har højtalerne den relativt
samme kabinetvolumen i forhold til arealet af bas / mellemtonen (14l / (3*3*pi) * (4*4*pi) ~= 25l).

Påstand 2: HT 1 vil have en bedre gengivelse af diskant og mellemtone, men en svagere gengivelse af bas, hvorimod HT
2 vil have en mere "skrigende" diskant, en ringere repræsentation af mellemtone og en fyldigere bas.

Kom frisk med dit bud!

Jeg stemmer for påstand nummer et. Alle enheder er ens bortset fra størrelsen på basenheden. Men, det tages der jo
højde for i kabinet og delefilter. Hvis det er samme konstruktør, så vil jeg påstå at de to højttalere lyder meget ens. Den
store enhed vil naturligvis kunne spille lidt højere og dybere.

Diskanten skal naturligvis kunne klare den lave delefrekens, ellers vil den begrænse det totalt opnåelige lydtryk, og
dermed kan den "store" højttaler i teorien blive den lille mht. lydtryk (max SPL)

Jeg håber at dette er gas?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 30 December 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Kjeldsen skrev:
NitroBlast skrev:

2 HT'ere har præcist samme diskantenhed. De har ligeledes samme bas / mellemtone - dog i forskellige størrelser. Begge
HT'er er ens hvad angår opbygningen af kabinet. HT 1 har 6" bas / mellemtone, delefrekvens på 3Khz, kabinetvolumen på
ca. 14l. HT 2 har 8" bas / mellemtone, delefrekvens på 2Khz, kabinetvolumen på ca. 25l. Dermed har højtalerne den relativt
samme kabinetvolumen i forhold til arealet af bas / mellemtonen (14l / (3*3*pi) * (4*4*pi) ~= 25l).

Påstand 2: HT 1 vil have en bedre gengivelse af diskant og mellemtone, men en svagere gengivelse af bas, hvorimod HT
2 vil have en mere "skrigende" diskant, en ringere repræsentation af mellemtone og en fyldigere bas.

Kom frisk med dit bud!

Jeg stemmer for påstand nummer et. Alle enheder er ens bortset fra størrelsen på basenheden. Men, det tages der jo
højde for i kabinet og delefilter. Hvis det er samme konstruktør, så vil jeg påstå at de to højttalere lyder meget ens. Den
store enhed vil naturligvis kunne spille lidt højere og dybere.

Diskanten skal naturligvis kunne klare den lave delefrekens, ellers vil den begrænse det totalt opnåelige lydtryk, og
dermed kan den "store" højttaler i teorien blive den lille mht. lydtryk (max SPL)

Jeg håber at dette er gas?

Absolut ikke. Jeg siger ikke at de to hæjttalere vil lyde ens, men de vil være meget tæt på. Jeg har hørt mange højttalere fra samme mærker, hvor de har haft en lille og en stor model. Karakteristika har næsten altid være ens. Største forskel har nok været mellem B&W 601 og 602, hvor 601'eren er klar bedst i mine øjne. 602'erne er afstemt med en alt for dominerende og upræcis bas. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes