| Forfatter |
|
Conscientio Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi4all, håber I kan hjælpe :)
Jeg har en Pioneer VSX-920-k og er faldet for Mentor 5 efter at have hørt dem i HiFI klubben. Der blev de dog styret af en NAD 7k stereo forstærker. Jeg lyttede også til Dali Ikon Mrk 5, men de lød ikke lige så godt som de dyrer Mentor 5. Men vil jeg kunne høre forskellen hjemme på min egen forstærker der desværre ikke har pre-out på front. De bliver sat til biamp.
Mvh Henrik
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja du vil kunne høre forskel. Mentor-serien er væsentligt mere kompetent end Ikon.
Men når du nu er faldet for Mentor 5, så ville jeg ikke snyde mig selv for at høre den 2.000 kr dyrere 6'er. I mine øjne er det
en helt anden højttaler, og langt bedre end 5'eren, som jeg anser for lidt af et sort får i serien. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja 5éren virker som en lidt særpræget højtaler både størrelse og lyd syntes jeg også, jeg har hørt 6´eren også og den syntes
jeg er ret vellydende samtidig med at den har en god størrelse og kan give en prober bund.
For de 2k mere den koster ville jeg til enhver tid vælge 6´eren.
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Conscientio Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene floe og neon :)
Jeg var bekymret for om min nuværende surround forstærker slet ikke fik potentialet frem i mentor serien. Grunden til at jeg ikke springer på mentor 6 eller ikon 6 er WAF som har sat maks højden til 90 cm højde og dyben på 40..ellers ville jeg klart vælge en 6'er.
Tror I der vil være stor forskel på min stereo hvis jeg med en mentor 5 vælger at skifte min receiver ud og købe en stereo forstærker?
mvh Henrik
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Conscientio skrev:
| Tror I der vil være stor forskel på min stereo hvis jeg med en mentor 5 vælger at skifte min receiver ud og købe en stereo forstærker? |
|
|
Ja, for en stereoforstærker vil næsten altid have bedre lyd end en surround-receiver. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
Conscientio Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så konklusionen må være at med min nuværende receiver får jeg bedre lyd med mentor 5 end med ikon 5 mrk2 dog ikke så god lyd som hvis jeg også skiftede min forstærker del ud. Dvs lyden lander et sted halvvejs mellem de ikon og mentor som jeg hørte dem i Hi-fi klibben? Surt der ikke er pre-out på de fronts :(
|
| Til top |
|
| |
Rotte Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville anbefale, at du tager din receiver med i HFKen og tilslutter højttalerne direkte til den.
Uden at have hørt meget til Pioneer, så kunne jeg forestille mig, at den lyder anderledes end NADen.
For mig lyder det også lidt som "overkill" at købe så fine højttalere til en receiver i 3000 kr. klassen. Men lyt. Hvis det lyder væsentligt bedre, så er det jo pengene værd. Hvis ikke, så er du det klogere og har sparet omkostningerne.
|
| Til top |
|
| |
Conscientio Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rotte: Jep det var en go' ide :)
Ellers nogle gode forslag til et forstæker match til mentor 5?
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Conscientio skrev:
| Ellers nogle gode forslag til et forstæker match til mentor 5? |
|
|
Hvor meget vil du bruge på en stereoforstærker? __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Conscientio Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke præcist, men med udgangspunkt i at det bør match mentor 5 og hverken være spildt potentiale på højtaller siden eller forstærker siden men et ligeværdigt match. Og så en løsning som også har en surround del, da jeg allerede har fræset i væggen og sat baghøjtallerne op :)
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal have en god stereoforstærker, så er det uden surround. Skal du have en surround-forstærker, der også er god til stereo, så kan det blive dyrt. Jeg synes, at du skal starte med din Pioneer - er du ikke tilfreds, så kan du jo tilkøbe en stereoforstærker senere  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig i du skal have en noget bedre (og dyre) receiver eller en stereo forstærker for at udnytte potentialet i Mentor 5.
Går selv og overvejer en lille gulvht som mentor 5, og har lige været i hifi klubben og høre dem, var dog ikke så imponerede af lyden, men design, størelse og kvaltets indtryk var godt. Har også hørt et sæt Spendor A5, umidelbart spiller de noget bedre end mentor 5, specielt bas mellemtone fungere bedre for mig. De er ca. samme størrelse, koster dog 15.000 for et sæt. Men måske de kan handles lidt ned, hvor hifi klubbens priser som regel er ret faste. De er i hvertfald hver at give et lyt i den klasse.
|
| Til top |
|
| |
Conscientio Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast. Ok. Tænker noget adskilt stereo forstærker og surround del.
Morten A: Havde kigget kort på Spendor A5 pga anmeldelserne og kunne være skægt at høre dem især fordi de må overraske i forhold til størrelsen - de er noget mindre end mentor 5 - leder dog efter nogle i hvide (WAF) så derfor jeg sprang dem over.
|
| Til top |
|
| |
Conscientio Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror nu lige må ind og kigge i ABaudio og lytte lidt til Spendor A5 og A6 alligevel, kan jo også ske de har et råd omkring min forstærker situation :)
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dit højtalervalg ikke er 100% fastlagt, så burde du også se, om ikke du kunne prøvelytte et par RX8, som har den WAF og velklang, du har brug for. Vil du have noget lidt bedre, er der også GS20 eller GS60. GS'erne er "ældre" modeller, som angiveligt snart bliver afløst af opdaterede GX-modeller, men de er stadig RX'erne overlegne rent klangmæssigt. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Conscientio skrev:
Tror nu lige må ind og kigge i ABaudio og lytte lidt til Spendor A5 og A6 alligevel, kan jo også ske de har et råd omkring min forstærker situation :)
|
|
|
Ja de er lidt mindre end Mentor 5, lyden virker dog umiddelbert lidt større, men rummet og placering betyder meget for lyden, især for så lille en ht.
Fandt lige det her billede af forløberen for Spendor A5 (S5e) det giver meget godt indtryk af hvor små de er :-)

|
| Til top |
|
| |
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man overvejer så små gulvhøjttaler, burde man nok også kigge på stativ højttaler.
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
mr nash skrev:
|
Når man overvejer så små gulvhøjttaler, burde man nok også kigge på stativ højttaler.
|
|
|
Helt afgjort mr nash
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har så lige fundet ud af, at Monitor Audio kommer med deres GX serie engang til april. Det ser ud som om, at de har fået Platinum seriens bånddiskanter monteret i stedet for de oprindelige gold-domes. Måske noget der er værd at vente på  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 11 Januar 2011 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rotte skrev:
|
Jeg ville anbefale, at du tager din receiver med i HFKen og tilslutter højttalerne direkte til den.
Uden at have hørt meget til Pioneer, så kunne jeg forestille mig, at den lyder anderledes end NADen.
For mig lyder det også lidt som "overkill" at købe så fine højttalere til en receiver i 3000 kr. klassen. Men lyt. Hvis det lyder væsentligt bedre, så er det jo pengene værd. Hvis ikke, så er du det klogere og har sparet omkostningerne.
|
|
|
Ja, overkill som udgangspunkt, men husk at grundstenen til en senere opgradering jo skal lægges et eller andet sted, så hvorfor ikke begunde med højttalerne  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |