Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 13:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bi-wire af B&W CM5 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wolde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg er meget tæt på at købe mig en NAD C356BEE og et par B&W CM5.

Det snakkede jeg så med en kollega om i dag og han fortalte mig at jeg jo så kunne bi-wire dem for at få det til at lyde bedre...

Han sagde at man kunne tænde for både A og B kanalen og så bruge Venstre A kanal til diskanten og så Venstre B kanal til Bas/mellemtone. osv.

Men kan det passe ?

Forstærkeren har jo kun de 80W at gøre med. Bliver det så bedre på den måde og kan man overhovedet ?

På forhånd tak.

Til top Vis Wolde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wolde

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Du sætter kablerne til bassen f.eks i A udgangen højre og venstre og kablerne til diskanterne i B udgangen højre og venstre. Det lyder på samme måde som hvis du kun bruger A til gøre det. der er blot mere plads til tykke kabler.  Passer du på med volumen, kan du derved høre hvad basserne siger alene og igen med diskanterne. Men pas på med styrken, når du leger lidt på den måde.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Ja det kan du godt. Du kan også købe et specielt bi-wire kabel hvor der kun er to stik pr kanal i forstærkerenden og fire i højttalerenden. Så bruger du kun f.eks. Udgang A, men rent teknisk og lydmæssigt bliver det samme resultat. A og B udgangene drives af samme forstærkerdel, bare adskilt af et relæ eller en omskifter, så du har ret i at det er samme effekt der bruges.

Forskellen på bi-wire og single-wire (alm. tilslutning) er kun om man bruger et kabel til bas og et andet til diskant/mellemtone eller man kun bruger et til hele frekvensområdet. Både forstærkeren og højttaleren belastes ens i begge tilfælde. Du vil altså ikke kunne spille højere.

Resultatet rent lydmæssigt er der meget delte meninger om, bedre, dårligere eller ingen hørbar forskel. Der bliver du nok nødt til selv at prøve. Hvis du køber både forstærker og højttalere i Hifiklubben kan du måske låne kabler at prøve med.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Bi-wiring giver ikke bedre lyd.. (Lyden kommer jo fra samme forstærker)

Men Bi-amping der imod, hvor du f.eks. burger 2 effekt forstærkere. se det virker.

Jeg har en kammersjuk, som bruger 2 af de nye Argon REC-3246, hvor der på den ene er skruet helt op  for diskanten, og helt ned for bassen, og modsat på den anden.

Der udover bruger han en Argon HA2 tube, det driver hans B&W 685. - Det lyder rigtig godt!

Det smarte, ved at på denne måde at bruge 2 ens forstærkere, og bare indstille dem er, at når han skruer op på fjernbetjeningen, så skruer begge forstærkere lige meget op. (Smart)

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Wolde skrev:
Hej folkens.

Jeg er meget tæt på at købe mig en NAD C356BEE og et par B&W CM5.

Det snakkede jeg så med en kollega om i dag og han fortalte mig at jeg jo så kunne bi-wire dem for at få det til at lyde bedre...

Han sagde at man kunne tænde for både A og B kanalen og så bruge Venstre A kanal til diskanten og så Venstre B kanal til Bas/mellemtone. osv.

Men kan det passe ?

Forstærkeren har jo kun de 80W at gøre med. Bliver det så bedre på den måde og kan man overhovedet ?

På forhånd tak.

Det kaldes bi-amping og ikke bi-wiring, når du bruger forskellige udgange på forstærkeren til samme højtaler. Det vil give mere power til højtalerne, men onde tunger siger, at det kan give problemer med lave impedanser - derfor er det forkert at påstå, at det som udgangspunkt giver bedre lyd.

Whatever; DO IT!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

jenst25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Er nok for sent ude, men hvis ikke, så lad være med at parre den forst. med cm5.

Bi-wire er en smagsag...

Til top Vis jenst25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenst25

jenst25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

Du kan få et alt. til 1000kr der driver dem ligeså godt (brugt selvf.)

Hvis du vil have noget der er nyt, så tag klassen over, eller denon i samme klasse, (ca 6000kr for int.)

Selvom de er små har de brug for en strømstærk!! forstærker før du får hele udbyttet at de 8k du gir for dem..

Til top Vis jenst25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenst25

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Skal du have en forstærker med effekt og vellyd, så overvej D  XTZ Class A 100 D3 2 x 110  W i 8 ohm og det er vel at mærke RMS-Watt, altså i 20-20000 hz, og ingen skod-opgivelse, der er til at græde over. http://www.danstv.dk/shop/xtz-forstaerkere-145c1.html .Hvis du ikke vil biwire dine ht., så bør du i det mindste få fat på nogle gode jumpers til erstatning af de små messingplader af tvivlsom kvalitet, som de fleste ht. leveres med.
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Jens-B skrev:
Skal du have en forstærker med effekt og vellyd, så overvej D  XTZ Class A 100 D3 2 x 110  W i 8 ohm og det er vel at mærke RMS-Watt, altså i 20-20000 hz, og ingen skod-opgivelse, der er til at græde over. http://www.danstv.dk/shop/xtz-forstaerkere-145c1.html .Hvis du ikke vil biwire dine ht., så bør du i det mindste få fat på nogle gode jumpers til erstatning af de små messingplader af tvivlsom kvalitet, som de fleste ht. leveres med.
Den mest ideelle måde at måle udgangseffekten på, er efter den amerikanske FTC norm. Her måles i hele toneområdet på een gang. Det siger en del om forstærkerens formåen. Er den f.eks på 100w i 8ohm og 175w i 4 ohm, så kan du være sikker på den har denne effekt på en typisk højttaler, også oppe ved de 20000hz.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juli 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

LOL denne tråd er æld gammel. Mon ikke han er ligeglad nu.
Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes