| Forfatter |
|
LéVind Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 05 Februar 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg står og har set et sæt Dali 850 til 2.700,- og ville vide om de er pengene værd, og i såfald hvad der skal til at trække dem.
Jeg står og overvejer rimelig kraftigt at købe en Denon AVR-1311 med 5*75 watt og ville høre om det ikke var nok.
På forhånd tak, LéVind
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 05 Februar 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de er i god stand er 2700 en meget god pris for dem.
Denon'en derimod vil aldrig kunne trække dem ordenligt, det vil komme til at lyde meget dårligt. Og hvis du vil skrue op på et lidt højere lydniveau risikerer du afbrænding af enheder.
Dali 850 har en lav impedans, og kræver en del af forstærkeren for at lyde godt. Jeg har selv sat en effektforstærker på min Denon Avr 2105, som er på 90 watt for at få Dali 850 til at spille godt.
Enten bør du købe dig en surround forstærker med preout til fronter, og så sætte en effektforstærker på til 850'erne. Eller også skal du op i en tungere surround forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 05 Februar 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nyprisen for 850 var 7.000 kr. sættet, og de er efterhånden vist nok 15 år gamle, så kan du måske selv vurdere hvad du vil give for dem. 2.700 kr. er måske lige i overkanten - for et sæt i fin stand ville jeg nok ikke give meget mere end 2.300 kr.
Power-mæssigt er de vist sultne, og sådan en Denon er nok i underkanten, hvis den lever op til Denon's ry om ikke at være alt for strømstærke. Men du kunne jo så overveje at køre med den Denon til at starte med, og så senere koble en separat effektforstærker til (hvis Denon'en har line out til frontkanalerne), en som har den gode power.
Søg eventuelt her på siden, 850'erne har været diskuteret en del gange.
|
| Til top |
|
| |
LéVind Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ligger inde med en NAD 2400 stereo forstærker som har 2*100. Men nej, Denon'en har vidst ikke preout.
Har set en Denon AVR-2400 brugt til 1000,- den har 5*85 watt, ville i mene at den kunne klare opgaven?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det vil jeg ikke mene. Dog uden at have hørt den, men Denon er ikke kendt for at være strømstærke, og som jeg skrev i mit første indlæg har jeg selv prøvet Dali 850 med en Denon på 90 watt uden stor succes.
Hvis der er preout på Avr 2400'eren kan du evt. prøve at se om Nad 2400'eren kan trække 850'erne godt nok, og så sætte de 2 forstærkere sammen vha. preout.
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 05 Februar 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er den lidt billigere http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=179587
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 05 Februar 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
| Nej, det vil jeg ikke mene. Dog uden at have hørt den, men Denon er ikke kendt for at være strømstærke, og som jeg skrev i mit første indlæg har jeg selv prøvet Dali 850 med en Denon på 90 watt uden stor succes. |
|
|
Netop - det er ikke et spørgsmål om watt, men et spørgsmål om at kunne levere strøm når det går hedt til, og det er ikke det samme som watt.
Rent målemæssigt plejer det at være noget man kan aflæse på watt i opgivelserne under 4 ohm (2 og 1), og her plejer Denon at knække. Strømstærk er at watt'ene fordobles for hver halvering af impedans (ohm), men kun de færreste forstærkere kan levere noget der minder om en perfekt måling. Og hvis watt'ene falder fra 4 til 2 ohm, eller er langt fra en fordobling, er det sædvanligvis en god indikation af at forstærkeren ikke kan levere på tunge højttalere som f.eks. 850.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Ascari skrev:
| Nej, det vil jeg ikke mene. Dog uden at have hørt den, men Denon er ikke kendt for at være strømstærke, og som jeg skrev i mit første indlæg har jeg selv prøvet Dali 850 med en Denon på 90 watt uden stor succes. |
|
|
Netop - det er ikke et spørgsmål om watt, men et spørgsmål om at kunne levere strøm når det går hedt til, og det er ikke det samme som watt.
Rent målemæssigt plejer det at være noget man kan aflæse på watt i opgivelserne under 4 ohm (2 og 1), og her plejer Denon at knække. Strømstærk er at watt'ene fordobles for hver halvering af impedans (ohm), men kun de færreste forstærkere kan levere noget der minder om en perfekt måling. Og hvis watt'ene falder fra 4 til 2 ohm, eller er langt fra en fordobling, er det sædvanligvis en god indikation af at forstærkeren ikke kan levere på tunge højttalere som f.eks. 850. |
|
|
Jep, jeg har selv haft en Rotel på 70 watt på, og den kunne fint styre dem. Det samme med en ældre sag af en JVC forstærker på 80 watt, jeg brugte til at starte med. Denon's 90 watt har dog langt fra givet respekt. Jeg læste endda for nogle år siden en måling af en 5x75 watts Denon, målt i 8 ohm. Den magtede kun sølle 5x15 watt i 4 ohm. Og så er der ikke meget at lege med, for et sæt Dali 850.
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis højttaleren står i absolut mint condition er den ikke mere end maks 2000 kr værd. Det er en højttaler der lever på et hult rygte. Det er i bedste fald en nogenlunde rockhøjttaler. Til kristisk lytning dur den i min mening slet ikke og så har den en frygtlig dårlig diskant som standard. Evidence 870 er væsentlig bedre.
De er også ved at komme ned i pris selvom de også er alt for dyre i forhold til hvad de levere.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt at se efter en Thule surround effekt del. Det er helt sikkert, at det er den,der bestemmer. En tør og præcis spille stil og med mange detaljer i bassen. Mon ikke du kan finde sådan een til en god pris?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og lad vær med at sætte noget på dem, der står Denon på, så for du hurtigt hylen for ørene.
|
| Til top |
|
| |
LéVind Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående Thule surround er prisen langt over min smertegrænse... Den billigste jeg fandt da jeg søgte på DBA var 5000,-
Og hvad Evidence 870'eren angår, så er også dens pris altså lige lidt for høj til at jeg vil kaste mig ud i at investere i sådan et
par. 6000,- var mindsteprisen på dem på DBA, og med en pris på under 2000 på 850'eren ville det da også være mærkeligt
hvis man ikke kunne høre forskel.
Men hvis altså 1900 var okay for dem, tror jeg at jeg tager chancen og tager ud og kigger på det par. Så kan jeg vel altid selv
vurdere om jeg syntes at diskanten ikke er helt god nok
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu får jeg nok nogen på nakken, men et sæt Dali 18 MKII, spiller betydeligt bedre i mine ører.
De er langt bedre bygget (kabinettet), og som jeg husker dem jeg havde engang, nemmere for forstærkerne at tøjle.
Mine gamle står nu hos min søster, og spiller som dengang jeg købte dem....
Pas dog på med de ældre højtalere. Delefiltre kan være næsten nedsmeltede, hvis de har fået klø, også hvis det har været med en svagere forstærker.
jm50c
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene at 3000 for et par i mint condition er max. Så du må tage med i dine betragtninger, at folk er forskellige, og køber forskellig lyd. For 2700 bliver du ikke snydt, set ud fra hvad et sæt 850 typisk ligger på. Så du må selv ud og vurdere om lyden i dine øre er 2700 kr. værd
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
Jeg vil mene at 3000 for et par i mint condition er max. Så du må tage med i dine betragtninger, at folk er forskellige, og køber forskellig lyd. For 2700 bliver du ikke snydt, set ud fra hvad et sæt 850 typisk ligger på. Så du må selv ud og vurdere om lyden i dine øre er 2700 kr. værd  |
|
|
2700 er alt alt for dyrt for så gammel og middelmådig en højttaler.
|
| Til top |
|
| |
LéVind Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
Ascari skrev:
Jeg vil mene at 3000 for et par i mint condition er max. Så du må tage med i dine
betragtninger, at folk er forskellige, og køber forskellig lyd. For 2700 bliver du ikke snydt, set ud fra hvad et sæt 850 typisk
ligger på. Så du må selv ud og vurdere om lyden i dine øre er 2700 kr. værd  |
|
|
2700 er alt alt for dyrt for så gammel og middelmådig en højttaler. |
|
|
Hvad ville du så mene var en rimelig pris?
Og har i nogle forslag til en surround forstærker der kan trække dem som koster under 2.5 k enten brugt eller ubrugt?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Le'Vind
Næst efter Thule kan jeg så anbefale dig Onkyo. Lækker klang og godt med muskler. Du kan sagtens få en ny for det du har til rådighed. Brugt kan du få en større.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
LéVind skrev:
tonykart007 skrev:
Ascari skrev:
Jeg vil mene at 3000 for et par i mint condition er max. Så du må tage med i dine
betragtninger, at folk er forskellige, og køber forskellig lyd. For 2700 bliver du ikke snydt, set ud fra hvad et sæt 850 typisk
ligger på. Så du må selv ud og vurdere om lyden i dine øre er 2700 kr. værd  |
|
|
2700 er alt alt for dyrt for så gammel og middelmådig en højttaler. |
|
|
Hvad ville du så mene var en rimelig pris?
Og har i nogle forslag til en surround forstærker der kan trække dem som koster under 2.5 k enten brugt eller ubrugt? |
|
|
Et sæt i perfekt stand skal koste under 2000,-, vil jeg mene. Det ER altså ved at være en gammel konstruktion. __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
LéVind Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2011 kl. 04:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkyo, syntes jeg bare har hørt har ry for at skrive deres watt i max belastning og ikke over længere tid.
Men hvis vi er i Onkyo-kategorien kan Sony, Pioneer og Denon vel egentlig være ligeså godt?
Men tror jeg vil tage ud og kigge på et par Dali 850 hvis jeg kan få snakket dem ned til omkring 2000
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
LéVind skrev:
Onkyo, syntes jeg bare har hørt har ry for at skrive deres watt i max belastning og ikke over længere tid. Men hvis vi er i Onkyo-kategorien kan Sony, Pioneer og Denon vel egentlig være ligeså godt?
Men tror jeg vil tage ud og kigge på et par Dali 850 hvis jeg kan få snakket dem ned til omkring 2000 |
|
|
Du kan være ganske sikker på at Onkyo har gode strømstærke effektdele i deres forstærkere. Du kan ikke se det på papiret, men du kan i særdeleshed, høre det på den ro de har når det går hedt til. Hvis der står f.eks 100w i een kanal ved 1khz, kan du regne med mindst 75w ftc watt i 8ohm fra 20-20khz og 100w i 4ohm. Det er godt nok mærkeligt, at man ikke opgiver effekten som hidtil. Jeg er sikker på du vil være glad for, at eje en Onkyo surround receiver. At du kan købe en Onkyo til 1995, skyldes mest, at al den digitale signal behandling foregår i et par enkelte chips. Det fylder ikke så meget efterhånden. Du kan i hvertfald se efter en brugt 3-5år gammel een. Så kan den bliver rimelig stor. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |