Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: JBL L 112. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Når mine to sønner på 18 og 20 år flytter hjemmefra, er det planen at min kone skal have det ene værelse og jeg det andet.
Så var det min plan at lave mit eget lydstudie, hvor jeg kan lytte til alt mit dejlige musik (Har mange vinylplader og CDer).
Det betyder at min diskoteks-pult med mixer, to pladespillere, to CD-afspillere osv. skal med der ind. Jeg har også en meget
fin 40 kg klasse A effektforstærker, som skal med, forøvrigt bygget af en jeg kender som er radiomekanikker og Hifi-
entusiast, der blev kun bygget 8 styk af dem. Den har en meget fin lyd og er også meget strømstærk, da strømforsyningen
er en af grundene til den store vægt.
Nå men til sagen. Jeg har i mange år drømt om at få et sæt af de nævnte gamle JBL L 112, til mit kommende lydstudie, som
bliver i et værelse på 9 kvartratmeter. Så jeg regner med at de skal hænges op med diskanten i øre-højde. Jeg har hørt
dem før, så jeg ved at de har en flot lyd og kan også spille rimelig dybt i bassen, samtidig vil de passe rigtig fint til den effekt
som effekttrinnet kan give, som er 2x100Watt i 8 ohm og 2x200Watt i 4 ohm.

Men hvad mener i om dem til formålet?

Billede af højtaler

Mit Hi-Fi
Til top Vis Kim B S's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim B S

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2011 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har nogen erfaringer med JBL L 112, som kan komme med en kommentar, angående mit kommende
hjemme lydstudie.

Mit Hi-Fi

Levesen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 December 2010
Lokalitet: København
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Ja, hvad skal man sige? De lyder som højttalere lød dengang, tørre og slanke, perspektiv fraværende. Det er en LYD UD
højttaler, som helt sikkert vil passe fint til det du vil med den. Men måske bliver du træt af at høre på metaldiskanten?

Jeg ville nok ikke hænge dem op som du vil, men stille dem på lave standere.
Til top Vis Levesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Levesen

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2011 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hej Levesen.
Først vil jeg sige tak for en god kommentar.
Jeg tænkte at de nok alligevel er bedre, end hvad jeg kan få af nyt til samme pris som JBL L 112 kan koste i dag. det med
metaldiskanten, er der måske en løsning på, hvis jeg kan gøre som jeg har gjort med et sæt Celestion DL 10, som jeg har haft i
længere tid. De har nemlig oprindelig haft titanium-dome-diskanter, som jeg synes var lidt håre og metallisk i lyden. De blev
byttet ud med en gummi-dome-diskant, som jeg den gang kunne købe af en kammerat for 100 kr. stykket. De har en meget
mere blød og øre-venlig lyd, og passede også fint i følsomhed i forhold til resten af højtaleren, de har faktisk forbedret lyden en
hel del.
Grunden til at jeg påtænker at hænge JBLerne op er at jeg vil komme til at stå op, eller side på en høj barstol bag ved pulten,
når jeg skal lytte til min musik.   

Mit Hi-Fi

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Kim B S skrev:

Jeg synes bare du skal give den gas og få fat i sådan et par. Min drengedrøm var jbl 240ti og sådan et par fik jeg fat i sidste år og har ikke et sekund fortrudt dem. Jeg har ikke lige hørt L112, men har for nylig haft fornøjelsen af et par 4410 og der var alt det jeg alle dage har kunnet li' ved jbl.

Det er så muligt at du kan finde en moderne højttaler der kan noget mere, men så får du ikke lov at mærke suset af at udleve drømmen og det er efter min mening det hele værd.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Bruger siden: 10 Juni 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Februar 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jbl er lækkert og jeg udskifter os mine infinity kappa modeller ud til jbl. selvom de High-End infinity.

men jeg ville aldrig sætte diskant i øre-højde. så snare nok mellemtonen i øre-højde hvis der skulle være noget.

og hvis du gerne vil have studie lyd så hvorfor ik finde nogle andre studie jbl.. (altså os fra dengang og ikke de nye ;) )

Til top Vis infinity100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infinity100

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

Kim B S skrev:
Jeg synes bare du skal give den gas og få fat i sådan et par. Min drengedrøm var jbl 240ti og sådan et par fik jeg
fat i sidste år og har ikke et sekund fortrudt dem. Jeg har ikke lige hørt L112, men har for nylig haft fornøjelsen af et par
4410 og der var alt det jeg alle dage har kunnet li' ved jbl. Det er så muligt at du kan finde en moderne højttaler der kan
noget mere, men så får du ikke lov at mærke suset af at udleve drømmen og det er efter min mening det hele værd.

Hej Strandvaskeren.
Tak for din gode kommentar.
240 Ti de er også fede efter min mening, men fylder desvære for meget inde i det lille værelse. 4410 kender jeg også godt.
det er en studie-højtaler helt tilbage fra halvfjerdserne, som jeg kender en musiker der har. de lyder faktisk også godt i
mine øre. L 112 er en stueudgave af den studie-højtaler som hedder 4411, som forøvrigt er efterfølgeren til 4410. L 112 er
så vidt jeg ved bygget med samme enheder som 4411 men i et lidt pænere kabinet.
Efter din kommentar får jeg endnu mere lyst til at købe JBL L 112.

Mit Hi-Fi

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

infinity100 skrev:

Hej.

Jbl er lækkert og jeg udskifter os mine infinity kappa modeller ud til jbl. selvom de High-End infinity.

men jeg ville aldrig sætte diskant i øre-højde. så snare nok mellemtonen i øre-højde hvis der skulle være noget.

og hvis du gerne vil have studie lyd så hvorfor ik finde nogle andre studie jbl.. (altså os fra dengang og ikke de nye ;) )

Hej infinity100
Tak for et godt indlæg.
Jeg har næsten svaret i ovenstående indlæg. Men jeg vil da prøve at eksperimentere med placeringen af højtaleren, så de
kommer til at lyde bedst muligt, og vil ikke udelukke at de muligvis lyder bedre, med mellemtonen i øre-højde.

Mit Hi-Fi

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Kim B S skrev:

Det er svært at komme udenom når først man har fået ideen..

Jeg fik i en eller anden debat ovre på recordere.dk mumlet noget om at jeg fantaserede om 240ti'er og så var der en der smed mig en personlig besked om at han havde et velholdt sæt til 1500 dog med møre kanter på basserne. Det satte gang i grublerierne, nu var det jo ikke længere bare sådan en ungdomsdrøm, men en reel mulighed. Jeg måtte igang med målebåndet og hitte ud af helt præcis HVOR store sådan et par bamser var, og herefter skulle der grubles mere, for de var faktisk så store at de ville kræve at jeg møblerede om i min stue. De var store og upraktiske og jeg var meget tæt på at overbevise mig selv om at de var FOR store og FOR upraktiske og jeg burde sige nej - "fornuftspøgelset viste sit grimme fjæs" - men til sidst nåede jeg frem til at jeg simpelthen ikke kunne leve resten af mit liv med "og så var der dengang i 2010 hvor jeg ikke gad have et par superfede jbl'er røvbilligt"..

Spørgsmålet er ikke om det giver mening at købe et par L112, spørgsmålet er om du nogensinde kan blive tilfreds med ikke at have prøvet muligheden af? Hvis du ikke prøver et par L112 vil du gå resten af dine dage og tænke "hvad nu hvis". Det kan så godt tænkes at de ender med at være et fejlkøb, at de var bedre i drømmen end i virkeligheden, så skyder du dem af til det samme som du købte dem for og så har du fred i sjælen. Jeg tvivler dog stærkt på at de vil være et fejlkøb - jeg har utroligt sjældent fortrudt ting jeg har købt med hjertet, der har været langt flere fejlkøb når jeg har trodset mit hjerte og købt efter "fornuften"..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens huske L112'eren ( med de hvide basenheder), men det ER altså ved at være en gammel højtaler og vellyden "fra dengang" er desværre ikke helt hvad vi husker den som, når vi lytter på dem i dag ;)

Men genkender godt følelsen af at man bare MÅ leve en drøm ud :)

Nå, til det mere "konstruktive"; du bør i stedet kigge efter en JBL 120 TI - det var den direkte afløser til L112, og kom - vist nok - omkring 1984/85 ( hvor L 112'eren allerede havde ca 10 (?) år på bagen. Direkte sammenlignet er 120 TI betydelig mere åben i lyden end L 112. Samt at den går "højere op " i diskanten.

MVH

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på l112 til daglig, og det er nok en gammel højtaler, men den kan meget mere end nutidens, slanke kasser med små 6,5 tommer basser.

Og at den ikke har perspektiv, kan jeg slet ikke følge, den har det der skal til.

Det er en afslørende fætter, og den profiterer klart jo bedre grej den bydes.

Med hensyn til diskanten kan man jo stille nivoet, og faktisk nå ret langt, med det, i øvrigt er det en phenoldiskant, med pådampet alu.

128h bassen er bare en kanon enhed, som virkelig kan give en superkontroleret bas, desvære sider der noget skum i ventilationen som kan gå løs, og sætte sig fast i svingspolen.

så her kan der komme en ekstra udgift, og skumkanten kan også være dårlig.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

En ting er helt sikker. Hvis du skal købe noget som helst i dag, som har enheder af samme konstruktionstekniske
kvalitet, så koster de kassen!
Det kan godt være at JBL ikke var så gode til det med delefiltre dengang, og de kan også lyde lidt spidst eller
prikkende. Jeg kender også det med at de trevejs modeller ikke har nogen særlig gengivelse af dybdeperspektiv.
Men stadig er enhederne af meget høj kvalitet.

JBL gik mest efter at der ikke måtte være dynamisk kompression, og at de målte flot. Og var robuste.

De deciderede studio-modeller har normalt en pro-basenhed med kant af vaflet tekstil. De er ganske rigtigt meget
slanke i lyden. Hi-fi versionerne havde skumkanter, som skal skiftes. Men de var også afstemt mere fyldigt.
Monitor-serien 4405, 4408, 4410 og 4412 var kompakte modeller med niveau-regulering af diskant og evt
mellemtone. De var oprindeligt i pæne valnøddekabinetter, og er gode også i dag. 035-diskanten er lidt prikkende,
men kan dæmpes. Det fjerner ikke resonansen, men gør den mere behagelig. Hi-Fi Klubben fik lavet nogle
Europæiske versioner af disse fire modeller, dog med en anden 12" bas i den store. De hed også noget med 6, 8,
10 og 12, men var i større kabinetter, bygget i Danmark. Og uden niveau-reguleringer. De gav faktisk mere for
pengene end de mere kompakte USA-modeller.

Og 120ti er jo ganske rigtigt lillebror til 240ti. Den fylder langt mindre, da en 12" bas kan klare sig med et
betydeligt mindre kabinet end den 14", som sidder i 240. Mellemtone og diskant er identiske.

Du kan jo spørge Troels Gravesen om at få bygget et nyt, mere avanceret filter. Han har en hjemmeside, hvor han
har beskrevet modificering af noget JBL.

Held og lykke med drømmen.

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

Kim B S skrev:
Det er svært at komme
udenom når først man har fået ideen.. Jeg fik i en eller anden debat ovre på recordere.dk mumlet noget om at jeg
fantaserede om 240ti'er og så var der en der smed mig en personlig besked om at han havde et velholdt sæt til 1500 dog
med møre kanter på basserne. Det satte gang i grublerierne, nu var det jo ikke længere bare sådan en ungdomsdrøm, men
en reel mulighed. Jeg måtte igang med målebåndet og hitte ud af helt præcis HVOR store sådan et par bamser var, og
herefter skulle der grubles mere, for de var faktisk så store at de ville kræve at jeg møblerede om i min stue. De var store
og upraktiske og jeg var meget tæt på at overbevise mig selv om at de var FOR store og FOR upraktiske og jeg burde sige
nej - "fornuftspøgelset viste sit grimme fjæs" - men til sidst nåede jeg frem til at jeg simpelthen ikke kunne leve resten af
mit liv med "og så var der dengang i 2010 hvor jeg ikke gad have et par superfede jbl'er røvbilligt"..Spørgsmålet er ikke om
det giver mening at købe et par L112, spørgsmålet er om du nogensinde kan blive tilfreds med ikke at have prøvet
muligheden af? Hvis du ikke prøver et par L112 vil du gå resten af dine dage og tænke "hvad nu hvis". Det kan så godt
tænkes at de ender med at være et fejlkøb, at de var bedre i drømmen end i virkeligheden, så skyder du dem af til det
samme som du købte dem for og så har du fred i sjælen. Jeg tvivler dog stærkt på at de vil være et fejlkøb - jeg har utroligt
sjældent fortrudt ting jeg har købt med hjertet, der har været langt flere fejlkøb når jeg har trodset mit hjerte og købt efter
"fornuften"..

Hej Strandvaskeren.
Det har du helt sikkert ret i. Jeg tror også at det ender med at de bliver købt.

Mit Hi-Fi

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Mange tak for alle de gode kommentarer. Det er rigtig lækkert med den store viden, der er på dette dejlige forum.

Mit Hi-Fi

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Der er et sæt L 112 til salg på KSB til 4000,- hvilket nok er i overkanten,men det kan vel forhandles.Han har også et sæt L 65 jubal til 8000,- men det er for dyrt efter min mening.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Der er et sæt L 112 til salg på KSB til 4000,- hvilket nok er i overkanten,men det kan vel forhandles.Han
har også et sæt L 65 jubal til 8000,- men det er for dyrt efter min mening.

carsten

Hej CARS10.
Mange tak for oplysningen, jeg har godt nok lagt mærke til dem. foreløbig venter jeg og ser tiden an. Der kommer nok også
flere tilbud. Og jeg er også nød til at tænke på, at jeg også har andre udgifter i øjeblikket, selv om det er meget fristene.

Mit Hi-Fi

Marantzman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2007
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Jeg synes da lige at jeg skylder tråden en kommentar, da jeg nu har været den lykkelige ejer af et par L112 i et par måneder. Jeg er meget tilfreds med mit køb og og synes at diskanten her i min stue er silkeblød og slet ikke generende. Og mine ører var ellers overraskende sarte over for Jbl 4412 som var omkring forinden. Dem fik jeg decideret ondt i ørerne af efter bare 5 minutters lytning ved moderat styrke, om jeg så bare var uheldig med lige dèn højtaler som havde nogle issues eller modellen som sådan vil kun tiden vise når jeg engang hører en igen.Jeg kunne i hvertfald ikke tweake mig ud af det

Men alt faldt på plads da jeg fik L112`eren i hus

mvh

Bjarne

Til top Vis Marantzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marantzman

Kim B S
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2011 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Marantzman skrev:

Jeg synes da lige at jeg skylder tråden en kommentar, da jeg nu har været den lykkelige ejer af
et par L112 i et par måneder. Jeg er meget tilfreds med mit køb og og synes at diskanten her i min stue er silkeblød og slet
ikke generende. Og mine ører var ellers overraskende sarte over for Jbl 4412 som var omkring forinden. Dem fik jeg
decideret ondt i ørerne af efter bare 5 minutters lytning ved moderat styrke, om jeg så bare var uheldig med lige dèn
højtaler som havde nogle issues eller modellen som sådan vil kun tiden vise når jeg engang hører en igen.Jeg kunne i
hvertfald ikke tweake mig ud af det

Men alt faldt på plads da jeg fik L112`eren i hus

mvh

Bjarne

Hej Bjarne.
Det er jeg glad for at høre. Det er nemlig længe siden at jeg har hørt et sæt af L 112, nok helt tilbage i firserne. Jeg kan bare
huske at jeg synes de lød rigtig godt. Og så synes jeg også at det er en rigtig flot højtaler. Jeg kan godt lide den gode gamle
måde at lave og designe en højtaler på.

Mit Hi-Fi

apollo1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et sæt L112 til sælges til 3100-

mvh Lars 20235956

Til top Vis apollo1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af apollo1

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

apollo1 skrev:

Jeg har et sæt L112 til sælges til .........

KSB også kaldet Køb/Salg/Bytte er stedet, ellers send en Privat besked :)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes