Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: tilføje billige HT til M1, eller gulv HT? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

hejsa,

EDIT:
Konen har sagt go for at jeg evt. kan sælge vores B&W M1 højttalere, samt vores lille Yamaha YST-SW45 subwoofer og købe nogle gulvhøjttalere i stedet. Derfor leder jeg nu også efter en gulvhøjtaler løsning til lige omkring 4000 alt i alt (det er hvad jeg regner med at jeg kan skrabe samme ved at sælge mit nuværende grej, plus hvad jeg selv kan lægge i puljen), der vil virke sammen med min BeoMaster 6500 forstærker.

-----------------------------------------------------------

Jeg leder i øjeblikket efter en billig løsning til at supplere mine B&W M1 højtalere.

De må gerne have lidt mere bass end mine M1'er da de skal bruges til at give lidt mere fylde i min store stue.

Jeg har skrevet om det i nogle af mine andre tråde, men tænkte at det gav mere mening at oprette en seperat tråd om emnet.

jeg har en BeoMaster 6500 som jeg bruger til min musik og filmlyd.

Jeg leder efter to ekstra højttalere til at give lidt mere fylde i anlægget.

her er min plan:

Coach-Z skrev:
Jeg kigger på en løsning med at have 4 højtalere sat til anlægget på en gang.

B&O rodede tilsyneladende i 70'erne med at lave en videre udvikling af stereo kaldet Quadrofoni. I bund og grund 4 kanals stereo lyd. Bag på BeoMaster 6500 er der faktisk 4 udgange:"speaker 2 MCL" kan enten benyttes til at lave et Master Control Link så du kan få højtalere der kan styres fra et såkaldt linkrum, eller man kan lave Quadrofoni og få lyd ud i alle 4 højtalere på engang.

prøvede med et sæt Scandyna Micropod, men det var ikke en succes desværre, de havde ellers WAF.

Coach-Z skrev:
Så har jeg haft mulighed for at sidde og se en film eller to med de to ekstra højttalere...

Det er lidt underligt at høre stemmerne komme bagfra, men efter at have placeret højtalerne optimalt, fornemmer man ikke hvor lyden kommer fra.

Det er ikke surround og det havde jeg heller ikke forventet, men det er helt klart brugbart.

En ting jeg dog opdagede, var at når man "mute'r" lyden, så er det kun de to primære højttaler udgange der slukker, "speaker 2" udgangene spiller stadig. En lille detalje, men til at leve med.

Dog er Scandyna Micro højtalerne ikke det optimale valg kan jeg allerede nu fornemme. Jeg har stadig ikke så meget forstand på højtalere, men der er ikke nok "fylde" (det var det bedste ord jeg kunne komme i tanke om) i de to små stil ikoner desværre.

Jeg afleverer dem tilbage på mandag og så må jeg låne en anden model med hjem for at afprøve hvad de ellers kan.

Det mest optimale ville jo nok være at investere i 2 ekstra B&W M1'ere, men så stiger prisen jo også til det dobbelte...

Jagten på en passende højtaler til mit dobbelte stereo setup, fortsætter altså..

lige nu kigger jeg på Eltax Monitor III, der kan købes for 500kr stykket inkl. fragt og de har jo fået flotte reviews...

De kan endvidere fåes i hvid hvilket min kone nok vil værdsætte...

Spørgsmålet er så bare om de passer til mine B&W M1.. Jeg leder som sagt efter noget mere "fylde", eller som jeg har indsnævret det til, noget mere bass i forhold til hvad jeg fik ud af de små Scandyna enheder.

De skal altså bruges til at spille stuen op sammen med et par B&W M1, giver det mening?

Ville det være endnu mere smart at ofre 1000kr til og så installere 4 Eltax'er og simpelthen droppe de ellers ekstremt flotte B&W M1'er?

Hvad siger I derude?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Rent basmæssigt er der ikke et kæmpehop fra B&W M1 til Eltax Monitor III, så hellere en subwoofer til at give det sidste i bassen.

Du skal op i størrelse for at få bas. Her er et eksempel til billige penge.

http://www.thomann.de/dk/behringer_b2030p_truth_passivmonito r.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Rent basmæssigt er der ikke et kæmpehop fra B&W M1 til Eltax Monitor III, så hellere en subwoofer til at give det sidste i bassen.

Du skal op i størrelse for at få bas. Her er et eksempel til billige penge.

http://www.thomann.de/dk/behringer_b2030p_truth_passivmonito r.htm

Okay, de ser jo ret så billige ud, er det nogen du kender?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Kun den version med indbygget forstærker, og de lyder glimrende. De fleste musikforretninger har de aktive versioner, så her kan du nok få et smuglyt
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Coach-Z skrev:

EDIT:
Konen har sagt go for at jeg evt. kan sælge vores B&W M1 højttalere, samt vores lille Yamaha YST-SW45 subwoofer og købe nogle gulvhøjttalere i stedet. Derfor leder jeg nu også efter en gulvhøjtaler løsning til lige omkring 4000 alt i alt (det er hvad jeg regner med at jeg kan skrabe samme ved at sælge mit nuværende grej, plus hvad jeg selv kan lægge i puljen), der vil virke sammen med min BeoMaster 6500 forstærker.

-----------------------------------------------------------

og så lige en tegning af min stue...

Jeg leder efter noget billigt men godt der kan spille dette rum op...

kunne det evt være en kombination af både mine M1'er + et par brugte gode gulv højtalere eller det overkill?

det er en hel del m2 der skal fyldes op

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes