| Forfatter |
|
ferr31 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 13 Februar 2011 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lagt mærke til at den ene basenhed på mine Audiovector 4i højttalere er begyndt
at rasle. Det lyder som om der ligger et eller andet og rasler når jeg spiller. Kanterne fejler
ikke noget. Det er mest tydeligt ved lav styrke men kan høres hvis man lytter efter ved højere
lydtryk. Er der nogen som har en god forklaring og hvad der evt. kan gøres ved problemet.
På forhånd tak.
Nils
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 13 Februar 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du forsigtigt trykker enheden ind med hånden, kommer der så mislyde?
Det kan måske skyldes en af følgende årsager:
-Der er et løst fremmedlegeme under støvhætten, løses ved at skære en revne i hætten med en hobbykniv og få det ud, det er som regel meget små legemer, så der er ikke grund til ligefrem at lave et større hul. Skaden repareres efterfølgende med lidt lim.
-Membranen rammer en litzetråd ved bevægelse, løses ved at du med en finger trækker tråden længere væk fra membranen.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 13 Februar 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som en skade i ophænget. Så skal enheden repareres. Disse skader opstår typisk p.g.a. voldsomme lydtryk i bassen, og/eller alder. Svingspolen på enheden bevæger sig ikke længere korrekt i magnetgabet, simpelthen.
|
| Til top |
|
| |
ferr31 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg havde en extra basenhed liggende som jeg fik med da jeg købte højttalerne og har lige prøvet at skifte enhederne. Den samme lyd kommer også fra den "nye" enhed, jeg har prøvet at skifte rundt på højre og venstre på forstærkeren men lyden bliver i den samme højttaler. Kan det være en defekt i delfilteret ?
På forhånd tak
Nils
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har du da konstateret at det ikke er basenheden der er noget galt med.
Det kan ikke skyldes en defekt i delefilteret, men derimod at der er noget i højttaleren der rasler. Det kan være en delefilterkomponent eller en uheldigt placeret ledning der rasler. Generelt bør alt i en højttaler være limet eller skruet fast.
Det er nemmest at finde fejlen ved hjælp af en tonegenerator som køres op og ned i frekvens indtil den rammer den resonans der sætter noget i i højttaleren i svingninger. Du kan eventuelt hente en lydfil med et frekvenssweep på nettet.
|
| Til top |
|
| |
ferr31 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg tror at fejlen er fundet. Jeg har en bekendt der er radiomekaniker som mente at
ledningen der går fra lodningen til spolen på selve enheden kunne være knækket og
ved nærmere eftersyn viste det sig at den er knækket helt nede ved det nederste
ophæng hvilket gør det svært at komme til at lave en reparation men forhåbentlig
ikke umuligt.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Besværligt sted, men ikke umuligt.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må der jo være samme fejl på begge enheder.
Det er bestemt ikke umuligt at reparere. Jeg vil dog anbefale at udskifte hele litzetråden, så den ikke bliver for kort. Hvis du kan finde en anden defekt enhed (med andre fejl) kan du tage litzetråden fra den.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Besværligt sted, men ikke umuligt.
</span>
|
|
|
Har du prøvet ? Jeg har på en mega tung Stage 15 " bas. Målte efter og der var gennemgang. Da den så blev monteret var det
ikke hul igennem. Enheden var taget ud for at finde en ilder og enheden faldt så ned .
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 02 Marts 2011 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ferr31 skrev:
Hej
Jeg har lagt mærke til at den ene basenhed på mine Audiovector 4i højttalere er begyndt
at rasle. Det lyder som om der ligger et eller andet og rasler når jeg spiller. Kanterne fejler
ikke noget. Det er mest tydeligt ved lav styrke men kan høres hvis man lytter efter ved højere
lydtryk. Er der nogen som har en god forklaring og hvad der evt. kan gøres ved problemet.
På forhånd tak.
Nils |
|
|
Hvis de havde trådophæng var jeg ikke i tvivl om hvad fejlen var.
|
| Til top |
|
| |