Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye fronthøjtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mfhansen82
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg er ny i dette forum, så please be gentle. ;-)

Ej, jeg har igennem lang tid haft et anlæg bestående af en gammel Sony forstærker, en Sony DVD og en Fixed Tray Sony CD afspiller (Nej, jeg er faktisk ikke Sony fanatiker, men nu var det sådan tingene spillede sig ud.). Nu er fjernsynet skiftet med et Sony 32" og så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne gå hele vejen ud, så jeg købte ny receiver (STR-DH700) og blu-ray afspiller (BD-S360), altsammen i Sony, for at kunne benytte systemfjernbetjeninger.

Jeg har lige siden jeg blev konfirmeret, jeg er 28 nu, haft en Jamo Sub (Den med glaspladen på toppen) og dens tilhørende satellitter. Siden købte jeg tre andre Jamo'er i en ny serie (sølvgrå højtalere). Nu er subben så skiftet ud med en Dali Basis 100 og nu kommer mit egentlige spørgsmål så. Da jeg ikke føler at de to Jamo fronter giver helt det punch jeg godt kunne tænke mig, især i forbindelse med musik, så er jeg nu på jagt efter et par nyt højtalere.

Da subben er i mærket Dali, vil jeg også gerne forsøge at holde de fremtidige højtalere jeg køber indenfor dette mærke, men det er bestemt ikke et ufravigeligt krav.

Kravene er som sagt at de kan give et lidt dybere baspunch end de nuværende satellitter, men de skal ikke kunne spille hård bas, da jeg her har sub'en til at tage over. Samtidig skal de naturligvis afspille de mellemhøje og høje toner pænt og naturligt. Og så er den endelige plan selvfølgelig at de nuværende fronter skal omsætte til side eller baghøjtalere, så jeg kommer op på 7.1 igen. Det er et anlæg der skal bruges både til at spille musik og film på, men filmene er dog det vigtigste.

Jeg har haft øjnene på følgende højtalere:

Gulvtandere: Dali Concept 6 og Dali Concept 8.

Kompakt: Dali Concept 2, Dali Lektor 2 og B&W DM686.

Jeg hælder mest til at foretrække en af de to gulvmodeller, men det skal selvfølgelig passe til det rum de skal placeres i. Vores stue er ca. 6x4m (24m^2)

Hvad vil i foreslå mig? Og selvfølgelig. Dette indlæg er kun for inspiration. Jeg har naturligvis planer om at rende en tur ned i Hifiklubben eller en anden butik og lytte til alle modellerne, inden jeg beslutter mig. Jeg er også håbefuld for at jeg kan købe højtalerne på "prøve" således at hvis de ikke passer til mit system, at jeg kan skifte.

PS: Jeg har oplevet når jeg indstiller sub'en med en frekvens cd (går fra 10 til 150hz) at der er tydelige udfald i frekvenserne. En del kan være uoverensstemmelse med fronter og sub, men kan en del også være destruktiv interferens, som følge af stuens udformning. (2xgipsvægge og stort vinduesparti).

Håber på en masse gode forslag og snak.

Til top Vis mfhansen82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mfhansen82

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Februar 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Dali højtalerne er glimrende valg, men jeg giver dig lige et par alternativer:

Totem: http://www.jumon-audio.com/brugt-demo/12-highland-oran-4503- valnod.html

Hvis du vil bruge lidt flere penge, så prøv at kigge på Totem Hawk samme sted, med scanspeak bas enhed: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9339

Som baghøjtaler ville jeg til disse bruge Dali baghøjtalerne som du kigger på. Baghøjtalerne er ikke kritiske, så Concept 2 kan gøre det.

Ellers er et sæt BKS er også en mulighed: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=13087

Tannoy laver også glimrende højtalere: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=12177

Ditto Focal: http://hifi-freaks.dk/webshop//index.php?cPath=99_102 Her ville jeg så nok tage Focal 705V som baghøjtaler, den kan også anvendes til de øvrige ovenfor: http://hifi-freaks.dk/webshop//index.php?cPath=99_103

Vedr. subproblemerne så ville jeg tilføje en subequalizer til shoppelisten: http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.sf/en_GB/ ?ObjectPath=/Shops/vlsi/Products/8033C/SubProducts/8033C-000 1

Den bør fixe det

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

mfhansen82
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nok at en Anti-mode, selvom den lyder meget interessant, ligger lidt uden for mit prisområde endnu. Men tak for forslagene til højtalere.

Det jeg nu ledte efter var egentligt en slags sammenligning, hvis man kan kalde det det, de forskellige højtalere jeg har sat op mod hinanden. Gerne fra nogle som har/har haft et eller flere af de nævnte mærker.

Jeg skylder naturligvis også at nævne at de hovedsagligt skal bruges til film, mest science-fiction, action og animationsfilm (Toy Story 3 eks.). Hvad musikken angår så er det meget forskelligt, da jeg lytter til alt lige fra Heavy Metal til klassisk pianomusik og symfonier til Techno/Dance. Men en gennemgående faktor er at jeg på nuværende tidspunkt ikke er ude efter den voldsomt store musikalske lytteoplevelse. Jeg vil gerne have det lyder godt når jeg hører musik, men det er filmene der er vigtigst, da det er det jeg bruger anlægget mest til.

Min umiddelbare økonomiske grænse er 4000 (som de to Concept 6), men den absolutte smertegrænse er 6000 (to Concept 8).

Og der må da være mere end en person der har lyst til at komme med gode forslag???

Til top Vis mfhansen82's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mfhansen82

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Dali er et godt mærke. Jeg ville sige at du ikke behøver en concept 8 da du har en sub. Og´hvis du ligesom jeg godt kan lide en gulvhøjtaler, ville jeg vælge Concept 6, eller lektor 6.

Et alternativ kunne JBL ES-80..

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes