Hej alle.
Jeg er ny i dette forum, så please be gentle. ;-)
Ej, jeg har igennem lang tid haft et anlæg bestående af en gammel Sony forstærker, en Sony DVD og en Fixed Tray Sony CD afspiller (Nej, jeg er faktisk ikke Sony fanatiker, men nu var det sådan tingene spillede sig ud.). Nu er fjernsynet skiftet med et Sony 32" og så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne gå hele vejen ud, så jeg købte ny receiver (STR-DH700) og blu-ray afspiller (BD-S360), altsammen i Sony, for at kunne benytte systemfjernbetjeninger.
Jeg har lige siden jeg blev konfirmeret, jeg er 28 nu, haft en Jamo Sub (Den med glaspladen på toppen) og dens tilhørende satellitter. Siden købte jeg tre andre Jamo'er i en ny serie (sølvgrå højtalere). Nu er subben så skiftet ud med en Dali Basis 100 og nu kommer mit egentlige spørgsmål så. Da jeg ikke føler at de to Jamo fronter giver helt det punch jeg godt kunne tænke mig, især i forbindelse med musik, så er jeg nu på jagt efter et par nyt højtalere.
Da subben er i mærket Dali, vil jeg også gerne forsøge at holde de fremtidige højtalere jeg køber indenfor dette mærke, men det er bestemt ikke et ufravigeligt krav.
Kravene er som sagt at de kan give et lidt dybere baspunch end de nuværende satellitter, men de skal ikke kunne spille hård bas, da jeg her har sub'en til at tage over. Samtidig skal de naturligvis afspille de mellemhøje og høje toner pænt og naturligt. Og så er den endelige plan selvfølgelig at de nuværende fronter skal omsætte til side eller baghøjtalere, så jeg kommer op på 7.1 igen. Det er et anlæg der skal bruges både til at spille musik og film på, men filmene er dog det vigtigste.
Jeg har haft øjnene på følgende højtalere:
Gulvtandere: Dali Concept 6 og Dali Concept 8.
Kompakt: Dali Concept 2, Dali Lektor 2 og B&W DM686.
Jeg hælder mest til at foretrække en af de to gulvmodeller, men det skal selvfølgelig passe til det rum de skal placeres i. Vores stue er ca. 6x4m (24m^2)
Hvad vil i foreslå mig? Og selvfølgelig. Dette indlæg er kun for inspiration. Jeg har naturligvis planer om at rende en tur ned i Hifiklubben eller en anden butik og lytte til alle modellerne, inden jeg beslutter mig. Jeg er også håbefuld for at jeg kan købe højtalerne på "prøve" således at hvis de ikke passer til mit system, at jeg kan skifte.
PS: Jeg har oplevet når jeg indstiller sub'en med en frekvens cd (går fra 10 til 150hz) at der er tydelige udfald i frekvenserne. En del kan være uoverensstemmelse med fronter og sub, men kan en del også være destruktiv interferens, som følge af stuens udformning. (2xgipsvægge og stort vinduesparti).
Håber på en masse gode forslag og snak.