Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: elektrostat højttalere.? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

jeg er blevet kontaktet ang. en byttehandel med mine Sonus Faber Grand piano..

handlen går ud på lige bytte med et sæt Solostatic 103..

Freq. Response: 80 - 25.000 Hz
Sensitivity: 85 dB 1mtr
Impedance: nom 6 Ohm, minimal 4 Ohm
Power Handling: 25 to 100 Watts
Elementen: 2 Elements: 2
Space > plates: 1.9 mm
Segments: 4-Way
Power Supply: 12 > 14 V~
Dimensions: 1920 X 365 X 60 mm
Weight approx: 30 Kilograms

http://www.solosound.eu/solostatic103NL.htm

jeg er dog lidt i tvivl om sådanne højttalere kan opfylde mine behov når det kommer til elektronisk og pop musik samt om de egner sig til brug i en hjemmebio, hvor der tit sidder en 3-4 mand..

nyprisen på sættet nærmer sig 50.000,- så på det område er det jo en god handel for mig, men tøver lidt da jeg er i tvivl om det er den rigtige slags højttaler til mit forbrug.!

nogen der har erfaring med elektrostater ( evt. omtalte model ) og kan komme med nogle for / imod svar.?

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

De minder i opbygning om Martin Logan, så du kan jo starte med at lytte til dem. Ikke for du kan sige nøjagtigt at de spiller som ML, men i den stil. Så har du et ide.
Medmindre du kan høre dem hos din bytte makker??

Hybrid elektrostater kræver normalt ikke så stor forstærker, men dette fabrikat har vist ikke indbygget forstærker til bas sektionen som ML har.

Mange har med stort held kombineret ML med rør forstærkere.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Det eneste der lige springer mig i øjnene er at de kun går ned til 80hz og det er virkelig ikke alverden hvis ikke du har en
ordentlig sub til at tage over...

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

de beskriver dem selv som Full Range speakers, men det er da ikke tilfældet hvis de bunder ved 80hz

har 2 stk Vincent sp997 monoblokke samt en harbosub 10 der ska spille med dem...

hvordan klarer elektrostater sig til techno og pop genren og hvordan kan lyden beskrives i forhold til "normale" højttalere.?

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

De er meget lig Martin Logan, dog syntes jeg at Martin Logan er lidt bedre. Elektrostat højtalere har en meget speciel lyd. Den er meget rund og varm. Og mellemtonen har en meget "engelsk" lyd. dvs. at mellemtonen runder af ret tidligt, og det giver en meget varm og blød lyd. Det lidt ligesom f.eks. B&W, de har den der varme, men også lidt lukkede lyd.

Jeg syntes at man med elektrostat højtalere skal køre med rørforstærker. Så får man en rigtig god lyd, hvor der kommer lidt mere ro på tingene. Intrumenter står lidt mere klart.

Jeg har en kammerat som kørte med Cambridge Audio, på sine Martin Logan Source, og de var MEGET hidsige isæt ved elektronisk musik, og rock. Dybbassen hos Trentemøller, blev ligesom "holdt tilbage" hvor at guitar og triangel, pludselig blev højere end stemmerne - Og det var ikke indspilningnen. Så købte han en rør-forstærker og så var lyden meget bedre, og nu er de fine all-roundere.

Det korte af det lange er, at elektrostat højtalere er meget krævende, og de kan være svære at tilpasse, men når de har den optimale forstærker (og kabler!) - Så er det nogle rigtigt dejlige højtalere med en lyd jeg kun kan ønske mig, med min økonomi

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme det ikke er på den måde jeg oplevr elektrostat. Jeg har du kun hørt martin logan, acsent, prodigy, odysse, summit og de store clx. De er ekstremt hurtige og luftige i toppen. Læker, lækker mellemtone. Så har de også et kæmpe soundstage som nogen kan lide mere end andre.

Dem du har kig på, siges der jo på hjemme siden at de kommer med sub.

For enhanced low tone reproduction, this series is supplemented with one or two subwoofers, manufactured by Solosound including its unique cross-over system.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Jeg må indrømme det ikke er på den måde jeg oplevr elektrostat. Jeg har du kun hørt martin logan, acsent, prodigy, odysse, summit og de store clx. De er ekstremt hurtige og luftige i toppen. Læker, lækker mellemtone. Så har de også et kæmpe soundstage som nogen kan lide mere end andre.

Og selvfølgelig Quard 63 :-)

Dem du har kig på, siges der jo på hjemmesiden at de kommer med sub.

For enhanced low tone reproduction, this series is supplemented with one or two subwoofers, manufactured by Solosound including its unique cross-over system.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
[QUOTE=sigma6]

Og selvfølgelig Quard 63 :-)

Dem du har kig på, siges der jo på hjemmesiden at de kommer med sub.

det med sub`s havde jeg ikke set...

men tror alligevel ikke det bliver aktuelt for er sgu lidt nervøs over hvor lille sweetspot den slags højttalere har, da vi tit er 3-4 stykker i sofaen når der høres musik eller ses film.

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke lige med dem der, men Martin Logan har et okay 3d-lydbillede, fordi de har buet front, men "opad" er det ikke så godt, og det er også derfor at man kan vinkle højtalerne.

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Jeg ved ikke lige med dem der, men Martin Logan har et okay 3d-lydbillede, fordi de har buet front, men "opad" er det ikke så godt, og det er også derfor at man kan vinkle højtalerne.

tvivler på at man kan stille dem så at 4 mennesker på række kan få det optimale lydbillede (efter hva jeg har læst ), det er nok også grunden til navnet "egoisthøjttaler" som elektrostater så smukt bliver kaldt..

tror de egner sig bedst til et lytterum med 1 meter til bagvæggen med 1 enkelt stol i midten og ikke til en daglig stue hvor folk sidder hist og pist..

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Må tilslutte mig sigma6 mht mellemtonen.... lækker og luftigt. Havde selv et par STAX ESTA 4U i et par år kombineret med en sub. DE var egoist; er sikker på at nutidens Martin Logan er en del mere sociale.... de døde desværre under en af ungdommens fester...
Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

strecker skrev:

tvivler på at man kan stille dem så at 4 mennesker på række kan få det optimale lydbillede (efter hva jeg har læst ), det er nok også grunden til navnet "egoisthøjttaler" som elektrostater så smukt bliver kaldt..

tror de egner sig bedst til et lytterum med 1 meter til bagvæggen med 1 enkelt stol i midten og ikke til en daglig stue hvor folk sidder hist og pist..

Præcist!

Desuden er det begrænset hvor højt du kan spille på dem. Og når en elektrostat ikke kan spille højere er du ikke i tvivl for membranen støder simpelt hen imod gitteret.

De kan noget helt specielt, men de er ikke alles kop te pga de fysiske begrænsninger.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

tror desværre ikke de egner sig ind hos os..

p***e ærgeligt da det ellers er et par flotte og sikkert vellydende højttalere, men som desværre bare ikke passer ind i vores lytte stil..

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

De er meget lig Martin Logan, dog syntes jeg at Martin Logan er lidt bedre. Elektrostat højtalere har en meget speciel lyd. Den er meget rund og varm. Og mellemtonen har en meget "engelsk" lyd. dvs. at mellemtonen runder af ret tidligt, og det giver en meget varm og blød lyd. Det lidt ligesom f.eks. B&W, de har den der varme, men også lidt lukkede lyd.

Jeg syntes at man med elektrostat højtalere skal køre med rørforstærker. Så får man en rigtig god lyd, hvor der kommer lidt mere ro på tingene. Intrumenter står lidt mere klart.

Jeg har en kammerat som kørte med Cambridge Audio, på sine Martin Logan Source, og de var MEGET hidsige isæt ved elektronisk musik, og rock. Dybbassen hos Trentemøller, blev ligesom "holdt tilbage" hvor at guitar og triangel, pludselig blev højere end stemmerne - Og det var ikke indspilningnen. Så købte han en rør-forstærker og så var lyden meget bedre, og nu er de fine all-roundere.

Det korte af det lange er, at elektrostat højtalere er meget krævende, og de kan være svære at tilpasse, men når de har den optimale forstærker (og kabler!) - Så er det nogle rigtigt dejlige højtalere med en lyd jeg kun kan ønske mig, med min økonomi

Kan slet ikke genkende lyden fra typisk elektrostathøjttaler i det du skriver.

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Sådan er MIT lydbillede af Martin Logan. Men har kun hørt Source og Purity, som dengang, var deres billigste modeller. Det spillede på et anlæg fra Marantz..

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Sådan er MIT lydbillede af Martin Logan. Men har kun hørt Source og Purity, som dengang, var deres billigste modeller. Det spillede på et anlæg fra Marantz..

Hmmmm, du skrev ellers lige, at de spillede på Cambridge og efterfølgende et rørsetup, og nu er det Marantz. Din hukommelse spiller dig da vist et pus, så mon ikke også du husker forkert hvad lyden angår

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt dem i KT-radio, på Marantz forstærker.

Og så har jeg også hørt dem hos min kammerart, som har haft Cambridge, og nu har rørforstærker (kan ikke huske rørforstærker mærket).

Hos KT radio lyttede jeg til noget Bryan Adams, og Dire Straits. 

Det kan også have noget at sige. Og ved min ven hørte vi kun DAD - da jeg hørte dem.

Hjalp det?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

5300happiness skrev:

Jeg har hørt dem i KT-radio, på Marantz forstærker.

Og så har jeg også hørt dem hos min kammerart, som har haft Cambridge, og nu har rørforstærker (kan ikke huske rørforstærker mærket).

Hos KT radio lyttede jeg til noget Bryan Adams, og Dire Straits. 

Det kan også have noget at sige. Og ved min ven hørte vi kun DAD - da jeg hørte dem.

Hjalp det?

Ja-tak, og jeg vil da så mene, at din meget omfattende og konkrete "anmeldelse" og kritik af ML og elektrostater generelt er baseret på et noget spinkelt grundlag - DAD , my goodness

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Februar 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Ja. men hov hov. Jeg sagde ikke at Martin Logan er dårligt. tværtimod. Jeg gad gerne selv have det en dag.

Og med hensyn til Solosound, som var udgangspunkt, så hørte jeg dem engang på en messe i tyskland. Men det var en model der hed piccolo.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Havde den nu udgåede model ML Vantage. Hvad angår holografi og stort lyttevindue er de uovertruffen. Pinpointning af detaljer, stemmegengivelse og fornemmelsen af en stor livescene er noget som de er rigtig gode til. At de så kan lyde lidt in your face og til tider unaturligt i deres måde at præsentere musikken er så en smagssag. Men synes de spillede fedt. Anken ved dem er så Deres adskillelse mellem bas og panel som ikke rigtig efter min mening hængte ordentligt sammen. Det er jo en hybrid elektrostat og muligvis svært at lave med et tungt submodul og så det lette folie. Det skulle dog iflg. testen her på H4A af den nye serie være væsentligt forbedret. 

Til hvilken musik genre de egner sig bedst til er jeg af den opfattelse at de er temmelig allround. De kræver dog en strømstærk forstærker for at yde Deres allerbedste. Hvad angår lydtryk og evnen til at spille højt er kun et spørgsmål hvornår dine ører siger stop.

ML har en fed soundstage og kunne godt finde på at købe elektrostat igen engang. Men der går lang tid for mine Gradient spiller så fedt!!!!!!!!!!!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes