| Forfatter |
|
Uldar Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har følgende setup:
- Denon avr-2310
- Denon dbp-1610
- Dali 6006 (front)
- Jamo E 6CEN (center)
- NAD 801MM (surround)
Jeg har længe haft et sådan lidt mærkeligt forhold til min center. Jeg synes det er ret irriterende at den virker til at spille MEGET lavere end fronterne. Så når jeg ser en film skal jeg skrue helt vildt op for at kunne høre hvad de siger. Jeg kører med indstillingerne fra auto setup med mic. Men har også prøvet at skrue op for centeren manuelt. Uanset hvad bliver resultatet aldrig rigtig godt.
Jeg har tænkt på om det simpelthen bare er fordi den er i en anden serie og de ikke passer særlig godt sammen. Jeg har nu fundet en brugt Dali C1000 som jo er den skabte center til 6006'erne. Tror i det ville hjælpe?
På forhånd tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil umiddelbart sige en Dali Center. Da det vil passe ind lydmæssigt
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at en Dali c1000 center vil være det rigtige hvis du har 6006 som front. Til prisen tror jeg ikke du finder noget der passer bedre.
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men i er altså enige om at lyden sagtens kan være forkert alene pga. de to højttalere ikke er afstemt til at spille sammen?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil i hvertfald ikke blive dårligere af at få en center der passer bedre ind i dit anlæg.
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hæfter mig ved at du skriver at den "spiller MEGET lavere" ?
Hvis alt er sat rigtigt op, skal lydtrykket (db) være det samme fra alle højttalere, uanset fabrikat, i lyttepositionen .... om den så passer lydmæssigt ind, er en anden historie.
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ville jeg nemlig også mene. Og har kørt en grundig indstilling med mic. Men jeg tænker at det kan have noget at gøre med at hvis man lytter til den der beep tone der lyder når man manuelt skruer op og ned. Den lyder væsentlig mørkere på centeren og det kan vel også betyde at stemmerne ikke gengives på en måde der passer ind eller? :S
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
altså, væsentlig lavere lydstyrke & væsentlig mørkere lyd = defekt højttaler 
Prøv lige med en anden højttaler evt. en af de andre i systemet, inden vi ender i det rene gætværk......
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det prøver jeg i morgen. :D Jeg melder tilbage hertil. Men jeg køber den nye center uanset hvad tror jeg. Har fået et ret godt tilbud og uanset hvad vil den vel altid matche mine 6006'ere bedre. :D
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Jeg ved godt der lige gik mere end en dag. Men pludselig gik tingene hurtigt. Jeg har købt mig en dali c1000. Dog synes jeg ikke det ændrede meget. De to centere lyder faktisk ret ens. Skal gøre mig virkelig umage for at kunne høre en forskel og ved ikke om jeg kunne skille dem af i en blind"smagning" :D
Men jeg synes stadigvæk ikke jeg er rigtig tilfreds. Der er bare et eller andet der ikke spiller. Ved ikke om mine fronter er for store til centeren eller hvad. Altså de er jo fra samme serie men kan jo være at centeren er bedre til f.eks. 5005. Jeg ved det virkelig ikke. Jeg tror dog vi kan udelukke defekt højttaler, da jeg nu har problemet med to højttalere.
Jeg har iøvrigt prøvet sådan en tone test i "the calibrator" fra 20hz til 20khz. De startede og sluttede nogenlunde ens. Tror dog slutningen var begrænsningen i min hørelse men er ikke sikker.
Nogle gode forslag til hvad jeg gør nu? Noget i skal vide for at hjælpe mig?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har intet med forholdet mellem størrelserne af dine højttalere. Jeg har selv brugt en C1000 til mine Dali 850, og der var ingen problemer.
Hvordan har du forbundet din dvd til din forstærker?
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan spiller den lavere?
I mange film er talen relativt lav, hvorimod effekter er meget høje. Mange mennesker er ikke vant til denne dynamik, og mener talen bør være højere.
Prøv at tjekke via "test tone" at alle kanaler spiller lige højt, og juster hvis de ikke gør.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blu-ray er sat til reciever med HDMI og jeg bruger source direct tror jeg det hedder. Så blu-rayen behandler ikke nogle signaler men sender dem bare til recieveren.
Jeg ved godt at dynamikken er meget anderledes end dem der er vandt til at høre på et normalt tv med to usle højttalere. Men min umiddelbare sammenligningskilde er hifi-klubben og det er burde jo ikke være så langt fra. :D
Jeg kan godt lige prøve testtone på et tidspunkt men burde sådan en mic ikke justere for den slags?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville jeg mene at den burde. Det gør min, jeg har haft 4 forskellige centerht'ere sat til, og der har ikke været problemer i den retning. Næste spørgsmål er så, om det er forstærkeren der er defekt?
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det håber jeg sgu ikke. Hvordan tester jeg det?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... Hvis den er indstillet som den skal, og den spiller lavere med forskellige højttalere på. Synes jeg det kan lugte lidt af, at den ikke opfører sig helt rask.
|
| Til top |
|
| |
Uldar Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så måske prøve at smide en front på center og beholde den anden front på right front og så spille køre testtone?
|
| Til top |
|
| |