Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 03:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Skyline 1000 - Effekt nok?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DeBoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Jeg skriver her, fordi jeg her håber jeg kan finde folk der ved hvad de snakker om.
For nylig fik jeg købt et sæt der for mig har være drømmehøjttalere længe - Dali Skyline 1000.
De spiller som forventet fantastisk detaljeret og men imponerende detaljering, men jeg synes ikke jeg kan få ordentlig pondus i den ellers voldsomme 12" CW bas i dem..

Min forstærker er er en H&K AVR 8500 - Som jo var deres topmodel med 2*125W 8ohm (og 5*110W). Den virker utrolig solid og jeg tvivlede slet ikke på at den kunne drive de nye højttalere.. Men nu tvivler jeg.

Da jeg prøvede at få gang i bassen, gav jeg den er godt skru op for bas, og skruede så op for vol. I en passage med god bas kom der et smæld fra den højre bas. Jeg sprang op... Men prøvede at spille igen, og skruede langsomt op - Det løs fint, men igen kom der et smæld..
Der er ikke sket noget med bassen, for da jeg skruede ned for bassen igen, spillede den godt som altid med god volume.

Kan det passe at disse højttalere ikke KAN give et ordentligt skub - eller er problemet simpelthen min forstærker der ikke har strøm nok til t kontrollere dem..  If so - Er løsningen så måske en stereo effektforstærker..

Jeg ser frem til nogle gode svar - og på forhånd tak!

Mvh Dennis
Struer

Til top Vis DeBoss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DeBoss

finnbrodersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

tja nu er jeg ingen ekspert på nogen måde, men kan et par 12" CW basser få for meget effekt, jeg tvivler kraftigt

Dertil kommer, at Skyline 1000 er en dipol (ingen kasse), det giver vel også alt andet lige mindre output fra især bas (eller
tager jeg fejl) ? Dette er vel også grunden til at en 12" bas er valgt fra DALI's side, for at få mere bund i lyden, eller hva' ?
Til top Vis finnbrodersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnbrodersen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej DeBoss

Det kan være at du sidder i en udfasning i forhold til højttalerne placering. Som udgangs punkt skal de stille ca en meter fra væggen og dig selv ligeså i den anden ende af stuen. Du skal ikke sidde for tæt på heller. Din h/k skulle da have gode kræfter, men Dali Skyline 1000 er nok impedans mæssigt lidt hård, især båndet. Din stue må nu heller ikke være for lille, da du så ikke kan få en optimal opstilling af ht'erene.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Som nævnt er det en dipol og derfor korrigeret kraftigt i bassen. Du kan ikke forvente de store lydtryk. Måske kan du spille højere ved at skære bassen under 40 Hz helt væk, men det er jo ikke meningen at man skal det. Så enten må du købe Skyline 2000 med 15" bas, eller leve med et begrænset lydtryk.

Det er også muligt at din forstærker ikke er strømstærk nok. Mon, ikke du kan låne en effektforstærker med overskud så det kan prøves af?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Det der lyder som om basenheden er mekanisk ødelagt enten hvor svingspolen sidder fast på keglen, eller (mere
sandsynligt) et stykke oppe ad keglen, måske lige under støvhætten.
Dette kan ske, hvis der er tilført en alt for kraftig puls, som enten har fået svingspolen helt ned at slå i bund mod
magnetens bagplade (kan være forebygget med en udfræset rille i bagpladen. Let at konstatere ved forsigtigt at
trykke membranen helt i bund. Kan den nå ned og slå på, eller kan den ikke), eller bare har accelereret membranen
så voldsomt at pappet er brudt sammen og blevet blødt i en krans rundt om keglen.
Hvis pappet er brudt sammen i en ring, vil alle store basudladninger forårsage et højt knald, lige som du forklarer.
Lave lydstyrker og konstant bas kan lyde ok. Skru op eller gengiv meget dyb bas eller høje brag, og du hører det
høje knald igen.
Hvis dette er fejlen, skal enheden re-cones, altså hele membranen med svingspole og spider samt kantophæng
skal skiftes. Der er flere firmaer, som kan dette. Jeg mener at der annonceres i den blå avis om det.

Hvis du selv har givet den for meget gas, er der jo ikke noget at brokke sig over. Men var enheden sådan fra
sælgers side, og du ikke har fået det at vide, så er du ikke blevet rimeligt behandlet af sælger. Man kan naturligvis
tænke sig at sælger ikke selv vidste det, men som du forklarer det, skal der ikke urimeligt meget til før problemet
opstår. Så med mindre sælger kun har spillet sagte baggrundsmusik, har han faktisk snydt dig.
Det er jo ikke sikkert, der er noget at gøre ved det nu. Så må du jo den trælse vej til tegnebogen og betale for re-
coning.
Held og lykke med det. Højttaleren skal i hvert fald være i stand til at give rigtig fornuftig bas fra sig.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Det kan også bare være lyden af at basenheden slår i bund (altså at enten svingspolen rammer bagpladen eller at den rammer toppladen). Det går den ikke nødvendigvis i stykker af, men man skal naturligvis ikke udsætte den for det igen og igen.

Lyden når det sker er oftest et højt smæld eller en "klak" lyd.

Men... Jeg vil tro der skal hældes ret meget effekt i bas-enheden for at det sker. På den anden side plejer harmans surround receivere at være voldsomt underopgivet (altså yde MEGET mere end der står på papiret) og hvis bassen samtid er dipol så nedsætter er det måske ikke helt usndsynligt at det er hvad der sker.

JGreen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2007
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

>>gav jeg den er godt skru op for bas, og skruede så op for vol.<<

Så hammer svingspolen i bund på bassen. Det gir et knald og måske en ødelagt bas.

Hvis din forstærker kan lever strøm nok så har du fyret 250W af i dem. For de er i 4ohm.

http://www.dali-denmark.com/admin/previousm/DALI_SKYLINE_100 0.pdf

Du får den ikke til spille meget under 40hz. hvis du vil længer ned så må du have er sub.

Og hvis den også skal værer en dipol så kommer den til og fylde en del.

Men det er ikke en spille højt højtaler.

Til top Vis JGreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JGreen

finnbrodersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

bare en ide, kan det tænkes at forstærkeren mister grebet om bassen, der derfor "går-i-bund" og slår fysisk mod enden ?
Til top Vis finnbrodersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnbrodersen

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

prøv forsigtigt at trykke på midten af bassen hvis du på nogen måde kan høre eller mærke at den skraber eller giver en lyd fra sig , så er det nok svingspolen der er blevet skæv og bassen er ødelagt.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

DeBoss skrev:

Da jeg prøvede at få gang i bassen, gav jeg den er godt skru op for bas, og skruede så op for vol. I en passage med god
bas kom der et smæld fra den højre bas. Jeg sprang op... Men prøvede at spille igen, og skruede langsomt op - Det løs fint,
men igen kom der et smæld..Der er ikke sket noget med bassen, for da jeg skruede ned for bassen igen, spillede den godt
som altid med god volume.

Hej,

Har selv brugt Skyline2000 i en 14år's tid og var egentlig glad for dem. Men jeg "understimulerede" dem nok med en for vag
(40W 6L6GC rør fætter) forstærker, for decideret slagbas vil jeg ikke sige der var.

MEN da det er en dipol og at princippet i Skylinen1000 og 2000 er at benytte en super følsom bas der afskæres allerede ved
36Hz (2000'eren) og op efter første gang, siden ved 200Hz, betyder det at der skal noget membran vandring til.

Du kan lige prøve din "grove" behandling igen. Tag bagbeklædningen af og se membranvandringen under din "bas test". Ser
du, hvad der vel for 12" må være maks. mekanisk udslag, en vandring på omkring +/- 12 - 15mm tror jeg du har årsagen til
flapperiet. Den kan ikke give sig mere.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Helt enig med de ovennævnte - din bas har overskredet sit X-max.

Dipol bas kræver STORT membranareal og stort membranudsving. Når det så er på plads skal du bruge ENDNU mere membranareal. En tommelfingerregel siger, at du får ca. 25% ud af en basenhed i en åben baffel i forhold til hvis den sidder i en basrefleks. Med andre ord så er din 12" bas at sammenligne med noget der ligner en 5-6" bas hvad angår de dybe frekvenser.

Det er umuligt at omgå naturens (akustikkens) love - der skal mere til end en enkelt 12" for at lave bas i en åben baffel. Jeg bruger selv hvad der svarer til 8 stk. 12" pr. side og så er det endda foldede bafler, som i princippet svarer til en ca. 1 meter bred og 2 meter høj baffel.

Hvis du vil have bas ved lave frekvenser sammen med dine Skyline, så skal der sen sub-woofer på.

DeBoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Marts 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Tak til jer alle sammen for jeres fantastiks indlæg!!
De er alle MEGET værdsat!

Jeg har nu konkluderet følgende (dels pga mail og test pga efterfølgende test)

Min H&K amp giver rigeligt power - Ingen effektforstærker nødvendig.
Dali Skyline 1000 KAN ikke give masser af (dyb) bas pga dipol design
Jeg beholder mig Dali SWA12 i samlingen, og justerer den til at håndtere det dybeste
H&K bas justeres ned så det maximalt står i +0dB (justeres efter SWA12 bidraget)

Så nu ligger der bare timers hyggen med justeren og lytning for at få setuppet til at spille max.

Tusinde tak for jeres bidrag til at fylde min viden på dette!!
Mvh Dennis B

Til top Vis DeBoss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DeBoss

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes