Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 12:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: sub der matcher dali 850 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikkelbio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2011
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Jeg vil opgradere mit stereoanlag med en sub.

Spørgsmålet er hvad jeg skal vælge.

Jeg har et sæt dali 850 højttalere (fra 1993) og et Linn Klassik anlæg. Bruger det primært til musik, sekundært til film.

Hifi klubben anbefaler dali lektor sub til 6000 kr. Jeg tænker jeg kan finde noget brugt der er billigere og lige så godt eller bedre til samme pris.

Har læst alverdens anmeldelser af alle mulige subs uden at blive meget klogere. Er der nogen her der kan give mig et par gode råd med på vejen om hvad jeg skal vælge?

Vh Mikkel, der gerne vil have en lidt bedre lyd :)

Til top Vis mikkelbio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelbio

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

prøv se om du kan finde en brugt

velodyne spl 1200 eller spl 1000

jeg vil mene det er et godt bud

Til top Vis homer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homer

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

SVS subs sige at være gode til musik. Det virker dog lidt underligt hvis ikke de 850 kan give nok bas. Jeg har selv hørt dem på 70 kvm. Og det spiller de fint op med bas, også så murværket ryster.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej SVS PB12-NSD passer godt sammen med dem, jeg har en til mine Dali Evidence 870, og der er ihvertfald knald på, men 850/ 870 er jo basstærke højttalere men det bliver dog aldrig det samme som med en sub, den giver lige det sidste, som gør det rigtig sjovt 

Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

En brugt Dali suite sub(s1,2 eller s1,5) er vejen frem, kan købes brugt fra ca 1000 kr og op efter alt efter stand og alder, passer godt sammen med dine 850.

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

mikkelbio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2011
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
SVS subs sige at være gode til musik. Det virker dog lidt underligt hvis ikke de 850 kan give nok bas. Jeg har selv hørt dem på 70 kvm. Og det spiller de fint op med bas, også så murværket ryster.

Jeg er absolut glad for mine 850, men kunne bare godt tænke mig noget lidt bedre. Er det overkill at investere i en sub, eller bør jeg supplere med en center? Måske skulle jeg først arbejde med placeringen af mine 850'ere...

Hvis det rette tilbud på en sub dukker op, slår jeg nok til.

Til top Vis mikkelbio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelbio

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hvad er det du synes de mangler bund til? Hvilken forstærker har du spændt foran? Generelt er det min erfaring af det ikke
forholder sig som med eksempelvis centerhøjttalere, hvor du helst skal have noget der lydmæssigt matcher dine front
højttalere, når det drejer sig om en sub.

Et par bud som ikke er nævnt kunne være XTZ eller Audiovector der også laver nogle ganske udemærkede subwoofere.
Specielt får XTZ ros til skyerne, både når man tale lyd men bestemt også hvis man kigger på value for money.

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

mikkelbio skrev:

Ascari skrev:

Jeg er absolut glad for mine 850, men kunne bare godt tænke mig noget lidt bedre. Er det overkill at investere i en sub, eller bør jeg supplere med en center? Måske skulle jeg først arbejde med placeringen af mine 850'ere...

Hvis du skal gøre det "rigtigt" skal din sub først tage over hvor dine højtalere ikke kan spille længere.

Så hvis dine højtaler spiller linært +-3db 20.000-45 HZ, så skal subben først tage over under 45 og give bas ned til måske 20HZ.

Man skal ikke bruge sub for at få MERE bas men for at få DYBERE bas. Så når du kigger efter sub skal den spille væsentligt lavere end dine dali 850  (som spiller fint bas, har selv haft dem)

Jeg ville kigge på velodyne brugt med dit budget.

Og når du så har fået den ind af døren den nye sub.. Så sæt VAMP på med Trentemøller:) - Hils naboerne fra mig:)

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Dine højtalere går faktisk til 31 HZ +-3 db.

Så du skal KUN købe en sub hvis den går længere ned:)

Og næste gang du taler med hifiklubben havde jeg nok taget fat i en anden ekspedient.

Dali lektor går kun til 31 HZ hvilket betyder at du maks får lidt mere bas som er "lidt" nemmere at styre i rummet.. Du får slet ikke det du reelt skal have ud af en sub - Og slet ikke hvis du betaler 6.000 kr for mere bas.. Der mangler jo ikke bas i dali 850..

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

mikkelbio skrev:

Ascari skrev:

Er det et surround anlæg du vil bygge op, eller er det et stereo anlæg vi snakker om?
I surround er en god center aldrig at gå fejl af. Hvis det er til stereo vi snakker, så bør du nok hellere sælge dine 850 og købe nogle andre ht'ere for 6k + det du får for dine 850. Det vil give dig meget mere lyd, end en sub.

I surround vil en sub dog sagtens kunne forbedre bassen, dog skal du, som der også bliver nævnt, sørger for at den går under 30 hz, for ellers får du ikke dybere bas, end den bas højttalerne selv kan levere.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2011 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

mikkelbio skrev:

Ascari skrev:
SVS subs sige at være gode til musik. Det virker dog lidt underligt hvis ikke de 850 kan give nok bas. Jeg
har selv hørt dem på 70 kvm. Og det spiller de fint op med bas, også så murværket ryster.

Jeg er absolut glad for mine 850, men kunne bare godt tænke mig noget lidt bedre. Er det overkill at investere i en sub, eller bør jeg supplere
med en center? Måske skulle jeg først arbejde med placeringen af mine 850'ere...

Er det et surround anlæg du vil bygge op, eller er det et stereo anlæg vi
snakker om? I surround er en god center aldrig at gå fejl af. Hvis det er til stereo vi snakker, så bør du nok hellere sælge dine 850 og købe nogle
andre ht'ere for 6k + det du får for dine 850. Det vil give dig meget mere lyd, end en sub.I surround vil en sub dog sagtens kunne forbedre
bassen, dog skal du, som der også bliver nævnt, sørger for at den går under 30 hz, for ellers får du ikke dybere bas, end den bas højttalerne selv
kan levere.

p***e godt råd.. Havde jeg ikke selv tænkt:)

Til stereo er en ny højtalere klart en løsning kontra en sub:)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes