Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 22:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fostex Horn Tweeters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Halløj Forum,

Jeg har et stykke tid gået og spekuleret på om jeg skulle prøve horn diskanter fra Fostex. Det firma ser ud til at figurere den
dag idag og har på programmet nogle vældigt dyre enheder.

Jeg har kigget Fostex T90A ud. Den ser ud til at være meget lille (sammenlignet med mål på mine jbl2402'er) men har en
bemærkelsesværdig frekvensgang 7 -> 20+ kHz.

Har nogle her på foraet været i nærheden af disse, måske ligefrem lyttet "pillet rodet og raget" osv..?? Enhver oplysning vil
modtages med kyshånd

Fostex T90A

Hilsen Flemming

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming.

Jeg har ikke prøvet T90A, men jeg har ejet den mindre model, som i den ældre serie hed FT50H. Jeg har også igennem en længere periode spillet med et sæt lånte T925, som er modellen over T90.

FT50H spillede jeg kun på meget kort tid, jeg syntes simpelthen at den var ubehagelig. Spids og skinger i lyden. T925 var en HELT anden sag. Den er til den analytiske side, men den er meget åben, og jeg synes at der er ganske meget spilleglæde i sådan een. Jeg har på andre internetfora set at nogle mener at T925A (Som den hedder idag) ikke er merprisen værd i forhold til T90A. Hvis de har ret i det, så må T90A være en ganske glimrende enhed. Det hævdes at man skal op i T900A før det begynder at blive rigtig sjovt, men den er heller ikke helt billig.

Hvis det ikke må blive for dyrt, så ville jeg hellere satse på et par brugte T925 fra Tysk ebay, de plejer at kunne fås for omkring 2000-2200. Coral H70 er også en ganske glimrende enhed, som herhjemme kan fås for omkring 1000-1200 sættet. Du skal dog være opmærksom på at den ikke går super højt op. Efter min mening skal man holde sig fra coral H105, den minder lidt for meget om Fostex FT50H, omend den dog ikke er helt så ringe. En anden enhed som det kunne være værd at prøve er Onkyo TW3001 (Fra bla. Scepter 500). Den går til omkring 35k. Du skal dog være opmærksom på at den ikke er særligt effektiv, kun omkring 99db, hvilket muligvis kan være et problem i dit setup. 

Hvis det godt må koste lidt mere, så vil jeg varmt anbefale Coral H100. Hos mig afløste den Onkyo TW3001 (Som afløste de Coral H70 jeg tidligere brugte). Den er lige et nummer dyrere end T925, men den er altså også bedre. Coral H104 minder ekstremt meget om H100, både i opbygning og data, så den tør jeg også godt anbefale, på trods af at jeg aldrig har hørt den. På ebay koster både H100 og H104 rigtige penge, men på en god dag, kan de stadig findes til rimelige priser herhjemme (Omkring 3000). Hvis det skal være klart bedre end H100/H104, så tror jeg at du skal op i Fostex T500, T500MkII eller den vilde T300. Vær opmærksom på at T500 kun har en følsomhed omkring 100db, på MkII udgaven er den noget højere.

Konklusion: Hvis det ikke skal være for dyrt, så snup et par brugte T925 på Tysk ebay, eller find nogle Coral H70 herhjemme.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Tak for den fine beskrivelse. Jeg gik straks på ebay (D) for lige at "skimme" priserne. De er ret høje for T925 og ikke mindst
for T500 etc...

Det jeg hæfter mig ved på T90A er den fine frekvensgang. Som jeg kan forstå er det en ringradiator, ved du ellers noget
teknisk om dem (membran diameter etc...)?

Har også tænkt på Coral men de virker også dyre og, på papiret, falder lidt af efter 10 - 12 kHz. det gør min 2402 også og
det er ligesåmeget for at "høre" om sådan noget linearitet betyder noget, deroppe, et godt stykke over 10kHz.

Har set at Visaton TL16 også har et glimrende gang og at Fostex tidl. har leveret "bundstykket" til Visaton, hvor de så har
eftermonteret deres version af hornet.

Hilsen Flemming

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hej igen Flemming.

Det eneste jeg ved om T90A, er det samme som kan ses i det link du selv viser. Jeg kan dog fortælle at T925 har en svingspolediameter på 20mm, så dens membrandiameter er utvivlsomt den samme. I Fostex professionelle serie kørte de med to svingspolediametre i hele programmet, de "små" modeller havde 20mm, og de store havde 40mm svingspoler. Modellerne med 20mm gik højere op i frekvens, og var til gengæld mindre effektive end de store modeller. Jeg er ganske overbevist om at T90A har en svingspolediameter på 20mm. Har du iøvrigt bemærket den fjollede lille magnet den har?. En T925 har en magnet som er mere end dobbelt så stor.

Jeg vil nu altså stadig hævde at et par T925 kan fås på Tysk ebay for lidt over 2000, prøv evt. at søge på ACR istedet for Fostex. ACR var den Schweitziske agent for Fostex, og ACR varianten (Som bortset fra navnet er identisk) kan ofte findes på ebay.de 

Jeg er lidt uforstående overfor at Coral skulle falde af allerede ved 10-12k. De kurver jeg har set, antyder ikke at det skulle være tilfældet. Den eneste Coral som ikke er helt på toppen i det øvre område er H70, som dog stadig er væsentlig mere lineær end 2402/075. Du har dog helt ret i at de oftest er dyrere end Fostex, men det mener jeg også der er en god grund til, idet de ganske enkelt ER bedre. H70, H100 og H 104 har iøvrigt alle en svingspolediameter på 18mm.  Til sammenligning kan det nævnes at den er 44mm på 2402/075, hvilket utvivlsomt er en del af årsagen til dens mindre end optimale frekvensgang. 

Jeg kender ikke Visaton TL16. Den ser dog bestemt interessant ud, men er den følsom nok?. at Fostex skulle have leveret dele til dem er vel ikke usansynligt. det er mit indtryk at Visaton ikke fremstiller noget selv, men "bare" videresælger andres produkter. Eksempelvis kunne Coral 8F60 også købes som Visaton dengang den var fremme.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Halløj Forum,

Jeg har et stykke tid gået og spekuleret på om jeg skulle prøve horn diskanter fra Fostex. Det firma ser ud til at figurere den
dag idag og har på programmet nogle vældigt dyre enheder.

Jeg har kigget Fostex T90A ud. Den ser ud til at være meget lille (sammenlignet med mål på mine jbl2402'er) men har en
bemærkelsesværdig frekvensgang 7 -> 20+ kHz.

Har nogle her på foraet været i nærheden af disse, måske ligefrem lyttet "pillet rodet og raget" osv..?? Enhver oplysning vil
modtages med kyshånd

Fostex T90A

Hilsen Flemming

Hej Flemming.

Jeg ville bestemt kigge efter et sæt Fostex T-825 som efter min mening er T-925 overlegen

Og den bliver endnu bedre med det lille trick at sætte den i en filtbeklædt forplade
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Har du iøvrigt bemærket den fjollede lille magnet den har?. En T925 har en magnet som er mere end dobbelt så stor.

Jeg vil nu altså stadig hævde at et par T925 kan fås på Tysk ebay for lidt over 2000........... 

Jeg er lidt uforstående overfor at Coral skulle falde af allerede ved 10-12k. De kurver jeg har set, antyder ikke at det skulle
være tilfældet.

Jeg kender ikke Visaton TL16. Den ser dog bestemt interessant ud, men er den følsom nok?.

Mvh. Lars.

Hej Lars,

Ja, det med membrandiameter (selvom det er ringradiatore) har jeg spekuleret på og vil nemlig gå efter nogle der som cirka
har den størrelse som du beskriver. Grunden til at jeg tænker på Fostex (eller Coral) er at de tilsyneladende er de eneste
der har (ren)-dyrket horn diskanter. Jeg har ingen anelse om hvorledes de performer, jeg er i princippet udmærket tilfreds
med min 2402, så det er faktisk kun ud fra en rent "lineær" betragtning at jeg sådan ser mig lidt om på markedet.

Mht til magnet på T90A, ja hele enheden ser noget klejn ud men trods alt har den en følsomhed på omkring 106dBSPL.
Grunden til jeg ser på den er dels prisen (3k for et sæt) og at den faktisk ser ret lineær ud. Selv på ebay koster T925A ca.
670 euro, det er sgu' noget at gi' for det flip' jeg er ved at kaste mig ud i ;-)

Mht til Coral's frekvensgang er det igen kun tolkning ud fra et "datablad" (H100). Har intet at udsætte på dem da jeg heller
ikke har hørt Coral's horn diskanter og er sikker på at de nok skal være "vægten" værd ;-)

Følsomheden kan jeg justere da jeg kører med separate forstærkere men under 100dBSPL ska' man da ikke ;-)

Hilsen Flemming

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hej bantan,

Ser meget interessant ud. Jeg har været omkring jbl2405 som ser ud til at "matche" i konstruktion og her mener jeg vedr.
spredningsmønstret. I mit tilfælde, står mine bagladet med mellemtone og diskant ovenpå, i begge hjørner i stuen. Det betød
at jeg fik reflektioner, ret hurtigt pga den voldsomme spredning ihvertfald 2405'eren har (140grader). Der skulle så en
masse filt på væggene men mine "forbistrede" katte syntes at det var morsomt at sidde på mellemtonen og rive filten af
væggen.

Jeg prøvede så en 2402 som er en model der spreder som de her Fostex (40grader vil jeg tro) og den "sound" passer mig
faktisk fint. Rent og direkte ;-)

Tror iøvrigt også at de 845'er er rasende dyre i fri handel? Er det dit system på billederne?

Hilsen Flemming

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Nej billederne er lånt fra google

Synes ikke de er så dyre igen

pt=Lautsprecher_Selbstbau&hash=item25610ddf20">link

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:

Nææ, det har du dælme ret i. Hmm....

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
bantan skrev:

Nææ, det har du dælme ret i. Hmm....

Og de er ikke gode
De er RIGTIG gode

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes