Bruger siden: 25 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 386
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
hej.. jeg har nu ikke kunne finde én logisk forklaring på hvorfor at mine heco celan 500 spiller rigeligt med bas (når man er i et rum tæt på det de spiller i) og når man sidder i lytte position så er der ikke halv så meget bas..? alle andre højtalere jeg har haft med basport bag på har jeg ikke oplevet det så makant som på disse heco celan 500 de har også 2 porte bag på .. ! jeg kan desværre ikke stille dem meget anderledes en 40cm fra bagvæg.. men med andre højtalere jeg har haft med port bag på har det kun været et "boost" hvis de stod for tæt på væggen. nogle der kender til at der er rigeligt med bass når man hører højtalerne spille og når man sætter sig i lytteposition foran dem "forsvinder" bassen.. ?
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
... jeg tænkte selv det samme men det er de.! spøjst når man står ved siden af dem er der godt med bas og når man sidder foran dem forsvinder den dybe bas.. mærkeligt men måske de kræver en helt rigtig opstilling.. men som sagt har jeg aldrig oplevet en så stor forskel .. og jeg har desværre ikke plads til en meter fra bagvæg og en meter til sidevæg.. eller hva de kloge siger.
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
... ja jeg tror det bliver vejen frem ,, at rykke sofaen frem.. men sjovt de er så "besværlige" for de andre højtalere har det ikke været noget problem med den placering ca 40 cm fra bagvæg og de havede også port bag på.. er der en let forklaring på at disse højtalere er "besværligere" ?
Bruger siden: 06 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
Ja, du oplever destruktiv intereferens mellem direkte udstråling og stående bølger i din lytteposition.
Den bedste fremgangsmåde ved opstilling er:
1. Placér dine højttalere der hvor du mener de skal stå - groft overslag er ok
2. Flyt din lytteposition frem og tilbage på diagonalen mellem de to højttalere indtil du har fundet stedet hvor bassen er bedst
3. Finjuster højttalernes placering
4. gentag 2 og 3 så længe somdu finder det nødvendigt
Skulle det visesig umuligt at få accetabel bas på diagonalen kan du overveje følgende muligheder:
1. Spil på den anden led i rummet, eller
2. Placer højttalerne så diagonalen ligger forskudt fra rummets centrale akse - f.eks. 3/9 og 7/9 i stedet for 1/4 og 3/4.
Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
Jensimand skrev:
Ja, du oplever destruktiv intereferens mellem direkte udstråling og stående bølger i din lytteposition.
Den bedste fremgangsmåde ved opstilling er:
1. Placér dine højttalere der hvor du mener de skal stå - groft overslag er ok
2. Flyt din lytteposition frem og tilbage på diagonalen mellem de to højttalere indtil du har fundet stedet hvor bassen er bedst
3. Finjuster højttalernes placering
4. gentag 2 og 3 så længe somdu finder det nødvendigt
Skulle det visesig umuligt at få accetabel bas på diagonalen kan du overveje følgende muligheder:
1. Spil på den anden led i rummet, eller
2. Placer højttalerne så diagonalen ligger forskudt fra rummets centrale akse - f.eks. 3/9 og 7/9 i stedet for 1/4 og 3/4.
Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 8
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
Det lyder til at du måske spiller på den forkerte led i rummet. Hvordan er bassen når du rejser dig op? Har du prøvet at lukke døren til stuen? Du skriver at der er masser af bas i andre rum ved siden af. Det kan ændre især bassen ganske voldsomt når døren til lytterummet lukkes. Det skyldes stående bølger der "cykler" rundt i huset/lejligheden. Det kan afhængig af akustikken i huset både give mere eller mindre bas at åbne eller lukke døren. Akustik kan være åh, så p***e iriterende! Eller er du bare bas narkoman ?
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum