| Forfatter |
|
Rasmus S Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Synes tit jeg har hørt at det skulle give et bedre lydbillede hvis man ikke har noget stående mellem højttalerne? Hvad er det der gør, at jeg burde flytte mit store 70kg TV og center væk for at prøve det?
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 29 Marts 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først skal du vel beklæde højttalerne med filt, installere masse bogreoler hele vejen rundt, lægge A-Batts op af væggen og beklæde med sort stof og installere profileret skum i loftet. Husk og rens ørene med ørevoksfjerner også. Nej, der er så mange mystiske råd, jo flere råd du følger jo mere entusiastisk er du. Ikke hold hund, katte asorberer mere lyd. Glem ikke at lægge dine kabler i fryseren før du skal lytte....
Niels.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|

Du får nogle uheldige refleksioner. Jeg har omtalt det grundigt i det norske hi-fi blad "Fidelity".
For at afprøve om der er noget om snakken, er det nemt at lægge en dyne hen over fjernsynet. Så er det bare at lytte. Så kan du høre en forbedring, er det endnu bedre at flytte fjernsynet. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
Bruger siden: 07 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 148
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nemlig rigtigt - du undgåer refleksioner. Nu Du er i gang, så mål den præcise afstand og vinkling med et måle bånd/Tommestok, så du opnår den præcist samme afstand fra bagvæggen og hvis muligt, fra side væggene. Mål afstanden i mellem højttalerene, hvorefter du tager midtpunktet imellem disse og måler aftstanden imellem denne og din lytteposition - den bør være den samme som afstanden imellem højttalerene. ( Du ER nødt til at måle afstanden/vinklingen idet pr øjemål kan variere med flere cm).
juster også spikesne således at højttalerne er i vatter og IKKE står og rokker - brug Bi-Wiring hvis dine højttalere kan, alternativt udskift kortslutningsbøjlerne med et stykke rigtigt højttalerkabel el. massivt stykke sølv / Kobber.
Køb noget isopropanol / Isopropyl alkohol + vatpinde + piberensere (20-30kr. på apoteket)og gå igang med at rense dine stik, både terminaler, phonostik og banan/spadestik. Dette bør ske med jævn mellemrum, hvor tit afhænger om du bor i et forurenet område eller ryger osv.
Køb en Densen DeMagic afmagnetesrings CD og afmagnetiser dit anlæg.(Kr.100-,).
Tjek netfasen er korrekt.
Disse foreslag koster sammenlagt max. 130 kr. og vil sammen med korrekt opstilling af højttalerne / hiFi komponenterne, give en KLAR forbedring af dit system.
Korrekt placering af systemet / Rene kontakter er en forudsætning for at vride det sidste ud af et hifi/musik system uanset pris/mærker.
Hvem køber en Ferrari for derefter at købe 4 stk 14" 155 Viborg dæk og køre på 92 oktan?
|
| Til top |
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb evt Robert Harley`s " Complete Guide to High End audio" . Anbefales !
Det er med stor forundring at Vi oplever mange " seriøse" entuasisaster med High end systemer sløse med det helt basale: Korrekt opstilling af Hifi systemet.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
crab...det eneste af ovenstående råd der virker er Densen's plade - den virker til gengæld  . Alt andet er noget fis i mine ører - hvad så med alle dem der har et kæmpe rack fyldt med High End udstyr stående imellem HT'ere  ? Hvad forskel skulle det lige gøre at det var et TV der stod der istedet for et anlæg ???
|
| Til top |
|
| |
Friis Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 62
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke vil fjerne dit fjersyn, kan du opnå forbedringer ved at rykke dine højttalere længere frem end fjernsynet. Ved højttalerplacering er det en god idé IKKE at have den samme afstand til sidevæggene, som du har til bagvæggen.
|
| Til top |
|
| |
Friis Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 31 Marts 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm....jeg pakker ellers kun konen ind i dynen - måske skulle man prøve med anlægget, fjernsynet og måske bilen  . Jeg tror ikke en skid på jeres små smarte tricks, se bare trådene "10 små hemmeligheder" osv. Der findes ikke en skid magi udover DeMagic ...færdig  . Resten ligger i komponenterne og kablerne...færdig  .
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
hmmm....jeg pakker ellers kun konen ind i dynen - måske skulle man prøve med anlægget, fjernsynet og måske bilen . Jeg tror ikke en skid på jeres små smarte tricks, se bare trådene "10 små hemmeligheder" osv. Der findes ikke en skid magi udover DeMagic ...færdig . Resten ligger i komponenterne og kablerne...færdig . |
|
|
Rolig nu, mester!
Selv om du ikke tror på det, kan du da godt tage den lidt med ro.
Jeg er enig, der findes meget voodoo derude, men der findes ligeså meget "guld". Men alene højttaler-placeringen er pinedød-nødvendigt - står de ad pommern til, er intet optimalt, og det kan ikke engang Densen-cd´en ændre på. En af de ting mange folk er mindst opmærksom på er netop højttaler-placeringen, fordi højttaleren mange steder ikke må kunne ses eller ihvertfald skal være pakket væk. Alene en optimal placering er "magi"....
At du tilsyneladende har været heldig at ramme samtlige faktorer på een gang, er jo bare fornemt! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Daring Dane Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Jeg vil medgive, at nogle af forslagene til bedre lyd kan virke lidt søgte. Men jeg vil mene, at hvis man har investeret mange penge i sit HiFi giver det god mening at eksperimentere lidt med forskellige tiltag.
I sidste uge rettede jeg lidt på mine højttalere for at optimere lyttetrekanten. Da jeg skulle se DVD med kæresten lige bagefter, spurgte hun, om vi fik lyden ud gennem TVet! Lydbilledet var simpelthen blevet meget mere sammenhængende. Selv var jeg overrasket over hvor stor effekt små justeringer kunne give. 
Det var i øvrigt efter Ole Brøns´ anvisninger fra Hifi4You i Esbjerg, at jeg fik optimeret min opstilling af højttalerne. (Han virker godt nok som en mand, med stor erfaring og viden inden for Hifi! )
Nu er det jo ikke nogen hemmelighed, at højttalerplaceringen giver bedre lyd, men med alle de faktorer der spiller ind på lydgengivelsen i rummet, er det da værd at tage imod så mange gode råd, som det er praktisk muligt at efterleve.
Happy Hifi og venlig hilsen!
Daring Dane |
|
| __________________ Harman Kardon AVR 5500, Harman Kardon DVD 25,
Dynaudio Audience 82, Dynaudio Audience 122C, Tannoy R1
|
| Til top |
|
| |
Daring Dane Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Hr redaktør!
Du kom lige akkurat før mig mht til den højttalerplacering. Utroligt hvad man kan presse ud af sit kram for ingen eller få penge! 
Jeg tager fortsat imod gode erfaringer fra andre entusiaster. You live and learn!
Fortsat Happy Hifi! 
Daring Dane |
|
| __________________ Harman Kardon AVR 5500, Harman Kardon DVD 25,
Dynaudio Audience 82, Dynaudio Audience 122C, Tannoy R1
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daring Dane skrev:
|
Hr redaktør!
Du kom lige akkurat før mig mht til den højttalerplacering. Utroligt hvad man kan presse ud af sit kram for ingen eller få penge! 
Jeg tager fortsat imod gode erfaringer fra andre entusiaster. You live and learn!
Fortsat Happy Hifi! 
Daring Dane |
|
|
|
|
|
Hehe, redaktør er jeg nu ikke, men jeg er fuldstændig enig med dig! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Friis Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
hmmm....jeg pakker ellers kun konen ind i dynen - måske skulle man prøve med anlægget, fjernsynet og måske bilen . Jeg tror ikke en skid på jeres små smarte tricks, se bare trådene "10 små hemmeligheder" osv. Der findes ikke en skid magi udover DeMagic ...færdig . Resten ligger i komponenterne og kablerne...færdig . |
|
|
Lige HT placering og måden lyd forplanter sig på har nu mere med viden end tro at gøre.
|
| Til top |
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
crab...det eneste af ovenstående råd der virker er Densen's plade - den virker til gengæld . Alt andet er noget fis i mine ører - hvad så med alle dem der har et kæmpe rack fyldt med High End udstyr stående imellem HT'ere ? Hvad forskel skulle det lige gøre at det var et TV der stod der istedet for et anlæg ???  |
|
|
Jorden er flad.....
Hvorfor ofre 1000 vis af kroner i et system der ikke kører optimalt?
|
| Til top |
|
| |
kiro Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 459
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Concept skrev bla.
Køb noget isopropanol / Isopropyl alkohol + vatpinde + piberensere (20-30kr. på apoteket)og gå igang med at rense dine stik, både terminaler, phonostik og banan/spadestik. Dette bør ske med jævn mellemrum, hvor tit afhænger om du bor i et forurenet område eller ryger osv.
Den holder 100 % har selv prøvet det flere gange det er som at få noget nyt grej, hvis ellers det grej man har er tilpas følsomt til at registrere forandringer.
Dem der ryger pudser vel også deres TV jævnligt for at få et klart billed.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ...
"Mål afstanden i mellem højttalerene, hvorefter du tager midtpunktet imellem disse og måler aftstanden imellem denne og din lytteposition - den bør være den samme som afstanden imellem højttalerene. ( Du ER nødt til at måle afstanden/vinklingen idet pr øjemål kan variere med flere cm)."
Dette er KUN et udgangspunkt for eksperimenterne. Store højttalere (flervejs) kræver en vis afstand for ellers vil lyden fra enhederne ikke smelte sammen til et samlet lydbillede. Derfor kan man komme ud for at man skal have større afstand til højttalerne, end bredden i opstillingen tilsiger.
Ud over det så er afstanden til væggen bag lyttepladsen næsten lige så vigtig som afstanden mellem højttaler og væggen bag dem. Hvis man sidder med grødkarret helt op af væggen, så forsvinder meget rumfornemmelse og sammenhæng i musikken, som dug for solen. Man kan rette op på dette med en dæmpning af væggen.
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Concept skrev:
|
Det er nemlig rigtigt - du undgåer refleksioner. Nu Du er i gang, så mål den præcise afstand og vinkling med et måle bånd/Tommestok, så du opnår den præcist samme afstand fra bagvæggen og hvis muligt, fra side væggene. Mål afstanden i mellem højttalerene, hvorefter du tager midtpunktet imellem disse og måler aftstanden imellem denne og din lytteposition - den bør være den samme som afstanden imellem højttalerene. ( Du ER nødt til at måle afstanden/vinklingen idet pr øjemål kan variere med flere cm).
juster også spikesne således at højttalerne er i vatter og IKKE står og rokker - brug Bi-Wiring hvis dine højttalere kan, alternativt udskift kortslutningsbøjlerne med et stykke rigtigt højttalerkabel el. massivt stykke sølv / Kobber.
Køb en Densen DeMagic afmagnetesrings CD og afmagnetiser dit anlæg.(Kr.100-,).
Tjek netfasen er korrekt.
Disse foreslag koster sammenlagt max. 130 kr. og vil sammen med korrekt opstilling af højttalerne / hiFi komponenterne, give en KLAR forbedring af dit system.
Korrekt placering af systemet / Rene kontakter er en forudsætning for at vride det sidste ud af et hifi/musik system uanset pris/mærker.
Hvem køber en Ferrari for derefter at købe 4 stk 14" 155 Viborg dæk og køre på 92 oktan?
|
|
|
Vil man det optimale med sit udstyr, er disse faktorer absolut nødvendige at arbejde med...............................
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så enden på visen er at manden må købe en projektor ! Eller dreje hovedet 45 grader for at se tv da det nu er flyttet over på sidevæggen, eller flytte højttalerne op i loftet ? Nogen, særlig partneren, vil ikke have højttalere ude midt på gulvet, men ellers er alle forslag fine. Jaja..., alt afhænger jo som sagt af hvor entusiastisk man er....
Niels.
|
| Til top |
|
| |
SUN audio Branchemedlem

SUN audio ApS
|
| Sendt: 01 April 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Hmm ...
Dette er KUN et udgangspunkt for eksperimenterne. Store højttalere (flervejs) kræver en vis afstand for ellers vil lyden fra enhederne ikke smelte sammen til et samlet lydbillede. Derfor kan man komme ud for at man skal have større afstand til højttalerne, end bredden i opstillingen tilsiger.
Ud over det så er afstanden til væggen bag lyttepladsen næsten lige så vigtig som afstanden mellem højttaler og væggen bag dem. Hvis man sidder med grødkarret helt op af væggen, så forsvinder meget rumfornemmelse og sammenhæng i musikken, som dug for solen. Man kan rette op på dette med en dæmpning af væggen.
SATMIT
- Vi er helt enige, ovennævnte er kun en grund regel. |
|
|
|
| Til top |
|
| |