Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvor godt er mit anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
timx0474
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 April 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

hej venner, jeg er ret miniput-agtig indenfor hifi og alt det her..    jeg har et anlæg som jeg syntes kunne trænge til en
opgradering(spille højere) det anlæg består af:

DALI concept 1 højtalere x 2
random eltax subwoofer
og det er drevet af en DENON pma-915r

hvor godt er dette anlæg iforhold til alle jeres herinde?   jeg har ingen anelse om hvor gode jeres anlæg er i forhold til mit.

hvad kan jeg gøre for at få det til at spille højere? når jeg forsøger at spille højt så kan der ske to ting.. (nogengange
begge)   min diskant bliver MEGET høj at høre på ...    eller/og mine basenheder i DALI højtalerne begynder at mislyde...
(jeg høre mest rytmisk musik, pop, techno, hardstyle, rap og nogengange en enkelt rocksang eller to) ...    håber at i
mennesker herinde vil hjælpe mig...
Til top Vis timx0474's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af timx0474

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 April 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Du skal først og fremmest have nogle større højtalere (gulvhøjtalere)...så skal du bare høre..

http://alatest.dk/anmeldelser/hojttalere/dali-concept-6/po3- 32527227,35/

eller bedre...

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

timx0474
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

egner DALI højtalere sig til den type musik jeg høre ?

jeg har selv været inde og glo lidt, fandt noget som disse: http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/gulvfront/cerw in-
vega_ve-8f_hojttaler_sort.htm    (det skal lige siges at jeg ikke ved en skid om det her...)   der står alt muligt om at de kan
spille højt og levere en masse bas. og det er egenskaber jeg godt kan lide (: ...

er de bare noget l**t eller hvad ((: ?

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 April 2011 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Dali kan sagtens spille din type musik... Det er en rigtig god all-round højtaler, som kan spille det hele på et fornuftigt
plan.

Cerwin vegaerne ville bestemt kunne spille højere end det du har nu og også lave en sindsygt masse bas i forhold til dine
concept 1, men nu vil jeg også sige, at det er noget af en opgave du forlanger af de concept 1 højtalere, at de både skal
spille højt og levere bas

Cerwin vega er der meget blandede meninger om, mange mener de larmer mere end de spiller, altså at de spiller højt og
laver en masse bas, men det lyder ikke specielt godt eller naturligt. At spille høj og lave bas, det er de til gengæld også gode
til

En god mellemvej, som de fleste her inde ink. mig selv nok ville vælge, er at finde nogle gulvhøjtalere f.eks. fra dali som
tube mania også siger... Hans bud med concept 6 er et fint bud, hvis det skal være nyt, ellers kan dali 450 eller 850 være
gode bud på brugte højtalere, som stadig ligger indenfor dit budget (som jeg formoder er lidt over 2k for højtalere, eftersom
det er hvad de cerwin vegaer kommer til at koste)

Men tag i hifiklubben og hør både cerwin vegaerne og concept 6 og evt. andre, og evt få en demo af nogle af de brugte
dalier, ved en privat som har dem til salg
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle

timx0474
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

lige en ting jeg har glemt, det er at jeg har beegrænset plads :b ...         &nb sp;

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Sendt: 28 April 2011 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

det betyder...? :P

Du bliver nød til at komme med lidt mere info

Hvor stort er dit rum, hvad vil du bruge på det med forstærker osv..
Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 April 2011 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hvis dit største problem med det nuværende setup er at de ikke spiller højt nok, så er der en god chance for at Cerwin Vega vil tiltale dig. Men god, høj lyd med masser af bas kræver store højtalere og meget plads...
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

timx0474
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2011 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

højest 35 i bredden og omkring 35 i dybden(max)   jeg har min DENON pma-915r forstærker som jeg ikke planlægger at skifte
ud lige foreløbig ...    (jeg er kun 16 så har ikke den største indtjening -.-)       

vil i anbefale mig at kigge efter noget brugt måske?    

hvor god er min forstærker egentlig?   jeg ved den er nogenlunde gammel og andet ved jeg egentlig ikke (((: ...    hvad ville
det koste at købe noget tilsvarende fa ny af ?

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Det er er meget godt begynde anlæg, og for nogle her inde et godt soveværelse/køkken anlæg.

Kan godt se at de ville havde fat i noget beder, så melde dig sig et vigtig spørsmål, nemlige hvor mange penge du ville
simde
efter et nyt anlæg, bruge du det beste til musik i 2 kanaler

Desværre blive du nød til at skifte din DENON pma-915r forstærker, for den er helt klar det svageste link i dit anlæg, og hvis
du
beholde den, er der en meget stor risiko for at du ville brænde dinne højttalere af, (på et tidspunk) for det ville med
sikkerheds
ske.

Et stereo anlæg der ville kunne spille den musik du nu er interesseret i kan fx. bestå af en:

HARMAN/KARDON SIGNATURE 1.0 forforstærker.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=187837

CROWN POWERTECH 2.1 Effektforstærker

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=186289

SNELL E3 højtaler.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=187781
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

timx0474
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

seriøst :0 ?     er den så dårlig ?    ja det er stereo

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2011 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

timx0474 skrev:

Til rytmisk musik, pop, techno, hardstyle, rap og nogen gange en enkelt rocksang, ja så er den ikke god nok.

Du ville jo gerne kunne spille det høj, og det ville du ikke kunne med din surround forstærker, som i bud og grund er en rimlig
surround forstærker og du risikere at brænde dine højtalere af, hvis du forsætte som nu med at spille højt.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

timx0474
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

men det er ikke en sorround forstærker :o ???

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 28 April 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
timx0474 skrev:

Til rytmisk musik, pop, techno, hardstyle, rap og nogen gange en enkelt rocksang, ja så er den ikke god nok.

Du ville jo gerne kunne spille det høj, og det ville du ikke kunne med din surround forstærker, som i bud og grund er en rimlig
surround forstærker og du risikere at brænde dine højtalere af, hvis du forsætte som nu med at spille højt.

Hvem har en surround forstærker?
Den Denon er ganske udemærket. Find et par gulvhøjttalere med en følsomhed på 90 db eller over, og du vil kunne opnå fine lydtryk.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 April 2011 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Nu er du 16 år, hvad har du af plads - ja 12-14kvm er jo normalt, som så mange andre skal man passe på med for store
højttalere, og små højttalere er generelt lave i følsomhed og dermed vil en mindre forstærker komme til kort på nogen
punkter..

En opgradering skal ske udfra rummet, pladsen du kan give højttalerene så de spiller optimalt, kan være dine reol er passende
i størrelse, men måske en opgradering af forstærkeren som start...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 April 2011 kl. 02:21 | IP-adresse registreret  

Hej timex0474

Lad være med at skrue så højt op at at det lyder ubehaligt, f.eks lyder dali concept 1 rigtig godt, med nad og denons billigste forstærker så længe man ikke skruer for højt op mener på denonen (det var modellen til ca 1200kr) at den allerede ved ca kl 11 på volume knappen når sin lydtryks mæssige begrænsing men ellers lyder den meget godt men spiller ikke så højt.

kunne ikke finde data på din forstærker (watt) men prøv med endnu et sæt dali concept 1 og placere dem alle 4  i et hjørne så vil bassen blive kraftigere (ikke dybere).

Højtalerne kan nemt tåle 100 watt så det ikke fordi de ikke kan spille højt, bare et spørgsmål om watt (har selv haft et sæt concept 1)

Hvad diskanten angår så er det normalt at den lyder sådan, med mindre man har noget rør forstærker og noget meget blødt lydende kabel som sikkert vil hjælpe meget (men koster og er ikke ideelt for dig)

Køb som nævnt et sæt concept 1 så du har 2 sæt montere dem i en hjørne (kraftigere bas) og prøv evt med noget andet højtaler kabel, dog er det en god ide aldrig at skrue højere op end at det stadig lyder godt. Et sæt Dali concept 1 brugt med enten noget højtalerkabel til alle dine højtaler eller vægbeslag kan nemt fås for 1000kr og er du heldig kan du få kabel og vægbeslag samt højtaler for 1000kr (solgte mine for under 1 år til 800kr).

Tager man udgangspunkt i en Denon PMA-710AE forstærker som har 2x 50 wattt i 8 ohm og 2 x85 i 4 ohm (ved ikke hvor mange watt din forstærker er på) spiller du ca 104 db med et 1 sæt concept 1 med 2 sæt og 2x 85 watt i 4 ohm  spiller du ca 109db, med 1 sæt dali concept 1 skal du bruge ca 2 x 160 watt (som de ikke kan tåle) for at spille 109 db.

Max lydtryk er for et sæt concept 1 106 db (i følge dali) og med nok effekt (2x120watt) spiller de mere end riglig højt og er 2 sæt dali concept 1 eller 1 sæt med min 2 x 100 ikke nok (lydtryk) skal du gå efter nogen pa højtaler eller cerwin vega (men de har ofte også problemer med diskanten ved høje lydtryk tilgængæld kan de spille mega højt og masser af bas med en lille men strømstærk forstærker)

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Sendt: 29 April 2011 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
timx0474 skrev:

Du ville jo gerne kunne spille det høj, og det ville du ikke kunne med din surround forstærker, som i bud og grund er en
rimlig

En PMA 915R er en stereoforstærker på 2 x 80 watt i 8 ohm og er faktisk slet ikke ringe (tror der er en eller flere her i
tråden der slet ikke har hørt den)

Man skal huske på at hvis man vil spille dobbelt så højt på samme højttalere, kræver det en 3-dobling af forstærkereffekten,

vil du have mere power så find et sæt højttalere der har en højere følsomhed og måske også dækker et større
frekvensområde

Prøv at lån en forstærker et sted og spil med den op mod din egen og du vil blive overrasket over hvor lidt der er sket på
forstærkerfronten
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2011 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
StarTrek skrev:
timx0474 skrev:

Du ville jo gerne kunne spille det høj, og det ville du ikke kunne med din surround forstærker, som i bud og grund er en
rimlig

En PMA 915R er en stereoforstærker på 2 x 80 watt i 8 ohm og er faktisk slet ikke ringe (tror der er en eller flere her i
tråden der slet ikke har hørt den)

Man skal huske på at hvis man vil spille dobbelt så højt på samme højttalere, kræver det en 3-dobling af forstærkereffekten,

vil du have mere power så find et sæt højttalere der har en højere følsomhed og måske også dækker et større
frekvensområde

Prøv at lån en forstærker et sted og spil med den op mod din egen og du vil blive overrasket over hvor lidt der er sket på
forstærkerfronten

Lidt forkert en fordobling kræver 3 db højere udgang effekt 160 watt i stedet for 80 watt. Har du et sæt der spiller 100 db og tilføjer du endnu et sæt som spille nøjagtig samme lydtryk (100db) bliver det samlede lydtryk 6 db højere, 106 db det er så en rigtig god ide med endnu et sæt højtaler da en forstærker der spille 80 watt og som skal spille 6 db højere skal spille 320 watt.Dog har man fundet ud af at normalt hørende mennesker næsten altid forbinder en forøgelse af lydtrykket med 10db med at de først med de 10n db føler at lydtrykket er fordoblet selv om det allerede sker ved 3 db 

En Hifi forstærker på 320 watt er dyrt også brugt derfor er endnu et sæt dali concept en meget nem måde at forøge dit max lydtryk på for et beskedent beløb. Med 80 watt og et sæt spiller du ca 105 db (er højt) med 2 sæt og ca 120 watt i 4 ohm spiller du med 2 sæt ca 110 db eller mere

Sælg dine concept 1 og køb nogen 4 ohm's højtaler med en følsomhed på min ca 90 db og du vil kunne spille 110 eller mere med 120 watt (pr kanal), et sæt du kunne overvejer som har lidt højere følsomhed end dine dali concept 1 og som burde spille bedre er dette sæt fra jamo http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=185449

Faktisk synes jeg du skal forsøge at finde nogen højtaler fra jamo hvis du vil have nogen der spiller lidt højere (vælg ikke jamos spil højt højtalere med stor basenheder, men deres hifi højatler) og lyder bedre end dine jamo concept 1 for de laver faktisk mange gode højtaler der ikke koster ret meget og som nemt burde kunne konkurrere med lyden, bassen og lydtrykket med et sæt dali concept 1 selv til en ny pris på 2000kr

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2011 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

http://www.cinemagic.dk/shop/klipsch-rb-51-sort-6481p.html

Er ikke så store men kan spille højt og tåle masser af effekt (lid mere sjove end dine concept 1)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 April 2011 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Nu kom gasolin mig i forkøbet, men jeg ville også sige du sku gå efter noget klipsch. Spiller højt med god dynamik.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Sendt: 29 April 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

bantan skrev:
StarTrek skrev:
timx0474 skrev:
seriøst :0 ?     er den så dårlig ?
   ja det er stereo
Til rytmisk
musik, pop, techno, hardstyle, rap og nogen gange en enkelt rocksang, ja så er den ikke god nok. Du ville jo gerne kunne
spille det høj, og det ville du ikke kunne med din surround forstærker, som i bud og grund er en rimlig surround forstærker
og du risikere at brænde dine højtalere af, hvis du forsætte som nu med at spille højt.
En PMA 915R er en
stereoforstærker på 2 x 80 watt i 8 ohm og er faktisk slet ikke ringe (tror der er en eller flere her i tråden der slet ikke har
hørt den) Man skal huske på at hvis man vil spille dobbelt så højt på samme
højttalere, kræver det en 3-dobling af forstærkereffekten, så vil du have mere power så find et sæt højttalere der har en
højere følsomhed og måske også dækker et større frekvensområde Prøv at lån en forstærker et sted og spil med den op
mod din egen og du vil blive overrasket over hvor lidt der er sket på forstærkerfronten smileys/smiley2.gif">

Lidt forkert en fordobling kræver 3 db højere udgang effekt 160 watt i stedet for 80 watt.

Ja målebar, men hørbar fordobling kræver 9 db, så det er faktisk langt mere end 160 eller det 3-dobbelte som jeg skrev,
men man kan høre pæn forskel på 80 watt og 240 watt

3 db = elektrisk målebar fordobling
6 db = akustisk målebar fordobling
9 db = hørbar fordobling

Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum