| Forfatter |
|
Mollovic Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Jeg er ret newbie på området når det kommer til højtalere, og derfor bliver jeg sgu nød til at spørge til råds hos alle jer
vismænd
Jeg står i en situation hvor jeg har en udemærket og kraftigt forstærker (Pioneer VSX1016-S), men jeg er blevet træt af
mine tilhørende Pioneerhøjtalere, som simpelthen bare mangler dybde...
Samtidig er jeg flyttet sammen med min kæreste, så der er nedlagt et veto imod "store" højtalere
Derfor er jeg på udkig efter et sæt kompakte højtalere som kan sættes ind i de gammeldags ølkasse jeg har setup'et til at
stå på. Men jeg er ret meget i tvivl om hvad jeg skal kigge efter mærkemæssigt (budget 1000-2000 pr. højtaler) - har I
nogen gode forslag?
Anlægget bruges ret all-round; TV, film og musik (primært hiphop)
BTW: hvis højtalerne kunne gøre at sub'en kunne ryge på loftet, ville kæresten sikkert også blive glad __________________ Det er efterhånden ret old-school:
Panasonic 37PV60EH
Pioneer VSX-1016-S
Pioneer DV-696AV-S
Pioneer S-SP410
Pioneer S-W90S
Playstation 3, 160GB, Slim
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
"skotøjsæsker" der kan spille dyb bas er ønsketænkning. Det kan ikke lade sig gøre at flytte ret meget luft med små membraner. Gør kæresten (siden hun jo bestemmer det hele) delagtig i køb af nye højttalere og hal hende ind i en butik med et godt udvalg. Så kan i forhandle jer frem til hvilken kvalitet HUN kan leve med inden for budgettet. Endeligt er der jo den mulighed at skifte HENDE ud og købe noget der opfylder ønsket om dyb bas!
|
| Til top |
|
| |
Mollovic Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
så så så
Nu er ønsket om at ændre set-up'et primært mit, så jeg har ikke nogen planer om at skifte hende ud for at kunne få større
højtalere
Sub'en var ikke et "must go" - det var mere et spørgsmål som der var et par "skotøjsæsker" som kunne levere noget lækker
lyd i forhold til mine skingre pynte højtalere som jeg har pt...
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 239
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, ja holdningerne til kvinder og anlæg kan gå til det ekstremistiske her i forummet Men når det er sagt er der sandhed i det hullevad siger. Det bliver meget svært at finde en lille højttaler der kan levere dyb bas. Så skal du have en subwoofer ved siden af og så vil det måske ligne noget. Umiddelbart synes jeg forslaget om at gå ind i en butik og se sig omkring er ganske godt, så får du et overblik og måske øre for hvilken lyd du kan lide. Hvis højttalerne så er for dyre kan du evt. lede efter dem brugt. Der kan man gøre mange gode køb.
Mit umiddelbare forslag er at du ser på et par Eltax Monitor III. Det er et par reolhøjttalere der kan købes for mellem 250 til 500 kr brugt. Og som nye koster de vist små 1000kr. Men de er gode, virkelig gode til prisen og kan godt levere en solid bas. Hvis Eltax navnet skræmmer dig er du nok nødt til at se efter et par brugt højttalere. Og her er Dali altid oplagt, ligesådan B&W, Dynaudio, Monitor Audio og Jamo. Hvis det skal være nyt så kig på Tangent og Eltax på cableman.dk - det kan være du falder over noget. Held og lykke med det  __________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
lad hende bestemme hvilke højtalere - det er jo hende der har n****rne!
hvis hun også har kuglerne så køb et sæt sonus faber,de spiller ikke bedre end så meget andet,men ser fabelagtigt godt ud,og har en rimelig gensalgsværdi når i flytter fra hinanden...
|
| Til top |
|
| |
Lobo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, jeg er af den opfattelse at god lyd ikke behøver at komme fra kæmpe membraner.
Jeg vil dog anbefale dig at spare lidt flere penge sammen og købe nogle rigtig gode højttalere i første runde. Det er det billigste i længden og du bliver meget gladere for resultatet. Nok om det for det er jo ikke mig der skal betale dem 
Min stue er ca. 20 kvm og blev tidligere spillet op med 2 stk diy 2 vejs + 2 stk 12" aktive subwoofere. Langst fra kønt, men temmelig effektivt. (læs: spiller højt uden ret meget effekt)
Jeg lånte så et sæt meget små højttalere Acoustic Energy 1 mkIII SE og jeg blev noget forbavset over hvad de kunne præstere. Meget mere åben lyd, lynhurtige transienter og relativ dyb bas! De fylder 10 liter og er forsynet med en 4½" bas.... sygt, men det virker. De koster så godt nok også 40-50.000,-
Jagten gik derfor ind på et godt sæt standerhøjttalere der kunne erstatte mit kæmpe setup.
Lykken er gjort (for mig og ikke mindst fruen), da jeg faldt over et kit 
Kittet er produceret af Dynabel (Eltek) og er deres bud på den ultimative standerhøjttaler uden skelen til pris på komponenter osv. Se resultatet på nedenstående link:
http://www.mamut.net/dynabel/EXACT_BROSJ_TESTER.PDF
Dynabel Super Exact. De spiller simpelthen fantastisk og der er rigelig med bas til min lille stue. Det vigtigste for mig er at de er transparante, nøjagtige, lynhurtige og superpræcise. De spiller i øvrigt med fuldt niveau til 42 hz +/- 1,5 db.
42 hz svarer ret nøjagtigt til den dybeste tone på en kontrabas. Dybeste toner fra et kirkeorgel vil derfor ikke blive gengivet med fuldt niveau, men jeg hører ikke orgelmusik. Stortrommen hugger til på en helt anden måde end 2 sløve 12" sub'er.
De spiller r**en ud af bukserne på alle andre standerhøjttalere jeg har hørt uanset pris.
Link til byggetråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=88785&K W=Lobo
Træerne vokser ikke ind i himlen, for små højttalere er som udgangspunkt ikke ret effektive og det betyder at de kræver højere effekt for at levere samme lydtryk.
Hvis du er frisk på selvbyg er der gode velkonstruerede kits hos Troels Gravesen i alle størrelser og priser.
Link til T. Gravesen: http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm Et bud kunne være Ellam: http://www.troelsgravesen.dk/Ellam.htm
Mit bud er at du, og din sikkert kønnere halvdel, bliver glad for skiftet med mindre du skal spille mere end 25 kvm op.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mollovic Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ HIFI-Hippo, Lobo og dysterland: Ja for gode konstruktive input
er da lidt overrasket over de haters der er herinde...man må åbenbart ikke være kompromissøgende i eget hjem længere
Men nu skal jeg ud og kigge på højtalere ud fra de fine post I tre har lavet  tak
|
| Til top |
|
| |
NightRhyme Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Narhh det er ikke haters. Det vækker bare voldsomme følelser at kvinder skal have nogen som helst indflydelse på vores
hobby  også hos mig
Selv producenter af højttalere begynder at imødekomme kvinders urimelige bo-bedre ønsker og lyden lider under det...
Det rager mig hvordan en højttaler ser ud. Interesserer mig kun for dens lyd __________________ walking around in the desert with a bag over my head being bumped into by people who rob me as they bore me
|
| Til top |
|
| |
Mollovic Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo også fair at man har sine holdninger til at design går ud over lyd, men mon så ikke at man skulle rette vreden en
anden vej end en der spørger efter bedre lyd, netop fordi at jeg én gang før er blevet lokket til at købe højtalere ud fra
udseende og ikke lyd (og det er derfor jeg spørger om hjælp/inspiration)...
Jeg har nok bare svært ved at se hvad der gavner at skrive sådanne indlæg, når man sikkert man en bedre fornemmelse i
kroppen kunne skrive noget mere konstruktivt end at jeg bør skifte min kæreste ud?
Ideen med sådanne forummer er vel at medlemmerne kan hjælpe hinanden med erfaringsudvekslinger, ikk? Men hvis
hullevads erfaringer er at det er nemmere og sjovere at være huleboer med et par m*therf*cker højtalere, så er det vel helt
fair  Det er vel bare et spørgsmål om at jeg synes at man bør respektere hinandens præferencer, og store højtalere har
bare ikke en prioritet i her
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tænker man opfatter indlæg forskelligt på baggrund af situationen man befinder sig i "haters" er et underligt ord som mange omgås på samme måde som børn siger f**k til alt de ikke forstår.. egentlig burde unge mennesker udvise respekt for ældres indsigt,i stedet for at håne meninger/holdninger affødt af mange års erfaring det er efterhånden mange år siden kvinder fik stemmeret i danmark,og siden arbejdsmarkedet også åbnede portene - har der indsneget sig en form for matriarkalsk styring af mænd! personligt kunne jeg ikke drømme om at begrænse kvindens ret til at sætte præg på hjemmet,men hvor skabet skal stå,er en fælles afgørelse til gengæld forventer jeg soleklart hun indretter sig efter hvor højtalerne skal stå,samt hvilke typer jeg vælger ud fra min uendeligt større viden på det felt - og go lyd er jo en fælles fornøjelse! det har aldrig været noget problem for mig,men jeg er jo selvfølgelig en rigtig mand  minder mig lidt om den gamle joke : hvordan ved en RIGTIG mand om kvinden har fået orgasme? nå nej det er vist ikke det rette forum at spørge i
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mollovic
Der er også denne her. Det er en franskmand og er en lille transmissions højttaler som har ganske dyb bas set ud fra størrelsen. Den hedder Jean Marie Reynaud Twin Signature, er to-vejs og koster 7500kr/sæt. www.jm-reynaud.com www.medlyd.dk Og de spiller vældigt godt og din redebygger vil helt sikkert kunne lide dem også.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er af den gamle skole! Men jeg laver al maden, gør rent og sørger for at bilerne kan køre osv. Min kone er måske et unikum, men det at få vist hende at man kan komme meget tæt på en "live" oplevelse hjemme i stuen overbeviste hende om at et par DTQWT på 200L var ok selv om de fylder lidt mere end hun var vant til. Hun beder mig oven i købet om at skrue lidt mere op! Hun respekterer at jeg har en hobby og vil selv have lyd i god kvalitet. Det var grunden til at jeg rådede dig til at tage hende med på råd ved en demo!
Mit bud på en mindre, men absolut tilfredsstillende højttaler er Troels Gravesens AT-SW. Ikke afgrundsdyb bas, men en gengivelse der minder om de bedste elektrostater. Det kunne jeg godt leve med. De er selvfølgelig over budget, men ikke afskrækkende, hverken mht størrelse eller byggepris,
mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Nilef Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er efter min opfattelse mange indretningsvenlige små gode højtalere. F.eks. dali ikon 2 eller dali mentor 1 eller 2. Eller B&W.
Jeg har selv nedenstående kompakte Amadeus fra Dansk audio teknik til 8.600 for et sæt færdigbygget. Man kan så evt. spare lidt ved at samle sættet selv.
http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=957
Min frue er også meget begejstret for lyden og udseendet, og selv min gamle mor der hadede mine gamle gulvhøjtalere omtaler dem her sammen med et par gode standere som "skulpturelle" .
Dynaudio dm2/6 kunne også være en mulighed.
|
| Til top |
|
| |