Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler omskifter og lydkvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Da jeg er ret ny inden for HIFI udstyr håbede jeg på at nogle kloge hoveder her på forum'et kan hjælpe mig med følgende problemstilling.

Min forstærker har kun mulighed for tilslutning af et sæt højttalere. Jeg vil imidlertid gerne have tilsluttet to sæt (et i kontoret og et i stuen). Højtalerne skal (om muligt) kunne spille samtidig på lav volumen men det skal være muligt at spille HØJT på det ene sæt ad gangen. Jeg har set at man kan anskaffe sig forskellig højttaler-omskifter bokse, i forskellige prisklasser. På trods af at jeg er ny indenfor HIFI udstyr er jeg dog udstyret med et par velfungerende ører og kan sagtens høre forskel på god og "dårlig" lyd. Så det jeg gerne vil vide er hvor meget en sådan omskifter boks påvirker lydkvaliteten? Dette specielt set ud fra det system/udstyr jeg benytter (se nederst i denne besked). Desuden vil jeg gerne høre om der er nogle der har nogle erfaringer med denne type bokse (hvor stor er sammenhængen mellem prisen og kvaliteten?).

Jeg har bl.a. kigget på følgende: http://www.av-connection.dk/?ML=372

På forhånd mange tak.
VH Søren

Mit system består af:
-1stk 100Watt (8ohm) forstærker i prisklassen 7-8000kr

-1sæt dynaudio Fokus (4ohm)     (bruges når jeg ”lytter” til musik)

-1sæt Jamo gulvhøjtalere (8ohm)       (bruges når jeg støvsuger, laver mad mm)

Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Betragt omskifterboksen som et stykke dårligt højtalerkabel. Den du linker til koster 400,- De højtalerstik der sidder på dine Dynaudio højtalere koster sikkert mere.
Specielt for højtalere med lav impedans (4ohm) betyder det en del, de vil komme til at lyde dårligere, specielt i bassen.

Når du tilslutter begge sæt samtidig bliver impedansen ret lav, fordi den ene er 4ohm og det vil måske give din forstærker lidt problemer.

Hvis du er lidt heldig har din forstærker "pre-out" og så burde du kunne tilslutte en ekstra effektforstærker, der så kan trække det andet sæt højttalere. Hvis du laver den løsning, burde det kunne give et bedre resultat.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Pakke Chris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2007
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har haft lign.... problemer, jeg endte med at at jeg fik en til at lodde mig et par gode Y split til signal kilden. men det er ikke optimalt. Vil helt klart følge BertelB´s metode hvis muligt.

Chris

Audio-Classic Preamp
Audio-Classic MM Riaa
Audio-Classic 6c33
Microseiki BL 51
Ortofon 2M black
PS4 PRO
Til top Vis Pakke Chris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pakke Chris Besøg Pakke Chris's Websted

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.
Jeg kan forstå at jeg ikke skal bruge penge på en omskifter boks (der er ikke noget ved at have en "smart" boks hvis det ødelægger glæden ved at hører musik!).
Angående en effektforstærker så lyder det som et godt forslag men jeg har desværre ikke råd til det lige PT. Så jeg tror bare jeg må nøjes med bananstik og så skifte kablerne rundt (til det ønskede højtalersæt) inden jeg tænder forstærkeren. Medmindre der er nogle herinde der har forstand på selvbyg og som kan give mig en opskrift på af en genstand der gør det nemmere at skifte mellem højtalere (de behøver ikke kunne spille samtidig), så jeg ikke skal rode bag på forstærkeren hver gang (men igen uden at det går mærkbart ud over kvaliteten i mit system).

angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge her
Hvis det er sådan én du mener.
Mvh.
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2011 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

De bokse der er i linket svarer vist til den boks jeg selv linker til i den første besked. Jeg kom væk fra brugen af sådanne bokse efter de to første besvarelser.
Men findes der virkelig ikke en omskrifter boks af en ordenlig kvalitet? (hvad med QED fra HIFI klubben?). Eller er det ikke muligt at modificerer eller selv konstruerer en sådan boks som ikke forringer lydkvaliteten (set i forhold til resten af mit system)?
Hvis ikke ovenstående er muligt uden forringelser, må jeg vel bare nøjes med (som før nævnt) at bytte rundt på kablerne bag på min forstærker inden jeg tænder den (er det egenlig meget mere bøvlet hvis man bruger "spade stik" frem for bananstik?).

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 06 Maj 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Tja, HiFi klubben skriver om QED boksen: "ingen forringelse af lyden", så dem burde du kunne bruge uden problemer...
Jeg tvivler på at du kan finde en ordentlig test af boksen, så der er nok ikke andet at gøre end at forsøge, hvis du spørger pænt
i HiFi klubben vil de sikkert godt låne dig en boks.
Ellers må du på jagt efter en solid omskifter og nogle stik, det burde være enkelt at strikke en boks sammen.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Kom til at tænke på at det måske var i andres interesse at høre hvad jeg endte med at finde ud af mht. omskifterbokse fra forhandlere. (Jeg "advarer" imod at nedenstående indeholder en subjektiv vurdering af lydkvaliteten).
Jeg har haft prøvet en QED ss21 fra Hifi)-Klubben og min mistanke/frygt var begrundet. På mine dynaudio kompakthøjtalere gik det lidt ud over lydkvaliteten. Mit helhedsindtryk af musikken gennem boksen, var at musikken mistede noget af den "opløsning" og detalje jeg normalt har uden boksen. Derimod var der ingen ændring af lyden når jeg spillede på mine Jamo gulvhøjtalere (hverken med eller uden boks). Min konklusion er derfor at denne boks ikke dur til mit behov, MEN jeg kunne forstille mig at den ville fungerer rigtig godt i mange andre systemer. Den er i hvert fald et LANGT bedre end de helt billige bokse jeg har prøvet (hvis jeg skal vurdere det på lydkvaliteten)!!!
NB: Jeg prøvede ikke at køre med begge sæt højttalere samtidig.

VH Søren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Der er en PRO Audio Patch omskifter boks. Har et billede, men det er for stort. Kender i den og kan den være sådan een SørenD søger?  Er den god nok og ikke ødelægger lytteglæden?

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Jeg hopper lige med på tråden... leder nemlig selv efter en omskifter til mine Focus 140, som jeg skriver om i en anden tråd.

Havde også kigget en del på QED SS21, men hvis du oplever performance nedgang på dine Dynaudio'er, så vil jeg jo sikkert også.

Er du kommet videre SørenD?

Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Jeg hopper lige med på tråden... leder nemlig selv efter en omskifter til mine Focus 140, som jeg skriver om i en anden tråd.

Havde også kigget en del på QED SS21, men hvis du oplever performance nedgang på dine Dynaudio'er, så vil jeg jo sikkert også.

Er du kommet videre SørenD?

Svaret er vist både ja og nej. Jeg er nået frem til at jeg nok ikke finder et produkt jeg vil være tilfreds med og derfor vil jeg selv forsøge at bygge en omskifter. Det er sikkert ikke en billigere løsning, men så har jeg i det mindste mulighed for selv at vælge mine komponenter (desuden syntes jeg personligt det er sjovere at bygge det selv og rart at vide hvad mit udstyr indeholder). Om det lykkedes mig at lave en omskifter som ikke forringer lydkvaliteten er endnu uvist da den ikke er lavet endnu.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende...  Får vi resultatet at se?

Jeg synes også det er en smule underligt, der ikke findes et større udvalg i en bedre kvalitet. Men ok, markedet må jo ikke være der.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kom også til at kigge på denne fra Jamo...jeg kan ikke helt vurdere dens kvalitet.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Jeg kom også til at kigge på denne fra Jamo...jeg kan ikke helt vurdere dens kvalitet.
Den ser da meget seriøs ud, den Jamo. Jeg tvivler dog på, om ikke dine Dynaudio Focus, ikke afslører den. Det er nok umuligt at finde een, som ikke komprimerer lidt. Der er vist ingen vej uden om, at låne den, og så se ad, eller snarere, lytte til den.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2011 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte om jeg kunne bruge min sub til at trække det ene sæt kabler...

Lad mig lige forklare min situation.... allanowich du kender den.
Jeg har en håbløs stue, så mine højtalers placering er total håbløs, men desværre eneste mulighed. Nu har jeg så indkøbt et sæt standere og så bliver højtalerne luftet ude på gulvet engang imellem. Det er ikke optimalt nej... men det går faktisk fint.
Min idé er så at have to sæt kabler. Et sæt korte når de står på racket og et sæt lange når de skal på gulvet. Allanowich, du foreslå jeg blot sætte dem i samme terminal bagpå forstærkeren, men er der ikke noget med at impedansen kan ødelægge forstærkeren??
Alternativt kunne jeg jo blot have de her 4 meter lange kabler på altid. Men så skal de jo rulles sammen når højtalerne står i racket og uha, så laver jeg jo magnetisme.... det er ikke nemt!!!! 
Derfor kunne en fordeler jo være en mulighed... når nu min stue er så håbløs.

Men som sagt måske kunne min Velodyne SPL10 trække "rackkablet" og så kunne "standerkablerne" sætte i terminalerne. Men skal sub og forstærker så ikke forbindes via preout?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hej Sambora

Der er intet problem i at begge kabler er sat i forstærkerens terminaler. Oprulningen at det lange sæt kan du også roligt gøre, bare i store cirkler. Så vil der ikke være nogen induktion i det af  betydning. Du skal blot passe på ikke at de kortslutter ved f.eks, at sætte en hætte (rimer) på den ene tilledning. Da kablet du ikke bruger ikke er sat højttaleren, mærker forstærkeren det ikke.  

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Det er lidt ny viden for mig... Jeg troede uanset hvor store cirkler man lavede, så ville de gå ud over lyden, men på den anden side... det lyder jo ikke godt når de står i racket alligevel.  Så det kunne være man skulle nøjes med et sæt langt og så ellers trække i det når de skal ud på standerne...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Det er lidt ny viden for mig... Jeg troede uanset hvor store cirkler man lavede, så ville de gå ud over lyden, men på den anden side... det lyder jo ikke godt når de står i racket alligevel.  Så det kunne være man skulle nøjes med et sæt langt og så ellers trække i det når de skal ud på standerne...
Lyder som en fin ide. Så fandt du/vi jo en god løsning på dit problem.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Sambora skrev:
Lyder som en fin ide. Så fandt du/vi jo en god løsning på dit problem.

Du har en god andel i det...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes