| Forfatter |
|
Dahl_helle Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine Dali "spiller" sammen med Marantz MA-5, (gamle class-A monoblokke) -,
de er koblet til min CD afspiller (en cd changer - pioneer PD F1007) via phono stik (riaforstærkeren tror jeg det hedder). - Så ved godt at mine højtaler Dali mentor 6 slet ikke kommer til sin ret.
Mit problem er hvad skal jeg købe? Jeg er ikke så teknisk, men min hørelse fejler ik noget
Så mangler et par gode forslag....
Jeg har på fornemmelsen, at jeg burde kassere mine gamle monoblokke (er vist fra 80’erne,- har de nogen værdi idag iøvrigt?). Tror måske de er forældede og trækker en masse unødvendig strøm. Jeg vil gerne have en ny integreret forstærker evt.
Ja jeg har også håbløse tynde kabler, det vil vel også hjælpe en del at skifte dem ud…..
Så forslag til forstærker og kabler til en overkommelig pris....
|
| Til top |
|
| |
Protoss Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Protoss.
kabler vil ikke være dit største problem og NAD spiller fint med Dali. Men du kan sagtens parre dem med andet udstyr. jeg
har prøvet både Musical Fidelity og Vincent, sammen med Dali Evidence 870, hvilket virkede glimrende
Men lad os gå til benet:
Hvor stort er dit rum? Musiksmag? samt hvor stor er din pengepung?
Forresten hvis din cd-changer virker fint og har digital-udgang. Så overvej at finde en brugt Dac magic:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=188271
Her får du ganske fin lyd til sølle 1300 kr.
spiller selv med DAC magic, og den er måske ikke verdens bedste DAC - men gør det altså virkelig godt - og kan snildt få
en lidt ældre cd-afspiller til at synge igen. så spare du et par tusinde på cd. Dem bruger du så på en god Amp istedet.
En forslag til en god integreret amp kunne være sådan en sag her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=186835
Har selv deres forforstærker a3cr. og den lyder virkelig godt.
Blot et forslag - mulighederne er jo mange
|
| Til top |
|
| |
Jackinvestor Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil godt advare lidt mod dac magic sammen med mentor 6. Jeg bruger selv begge dele, og da både mentor 6 og dac magic er lyse i toppen så
kan de sammen blive ret skinger. Det er min erfaring og jeg er da også ved at undersøge om jeg kan finde en mere varmtlydende dac.
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jackinvestor skrev:
Jeg vil godt advare lidt mod dac magic sammen med mentor 6. Jeg bruger selv begge dele, og da både
mentor 6 og dac magic er lyse i toppen så
kan de sammen blive ret skinger. Det er min erfaring og jeg er da også ved at undersøge om jeg kan finde en mere
varmtlydende dac.
|
|
|
God pointe - Jeg havde lige overset Mentors bånddiskant. Den er måske lidt for tydelig i toppen til DAC Magic'en
Har forresten hørt en meget dyr og lækker bånddiskant med Music Hall Dac 25.2. og det virkede rigtig godt - ikke skinger på
den ubehagelige måde, ihvertfald
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dahl_helle skrev:
| de er koblet til min CD afspiller (en cd changer - pioneer PD F1007) via phono stik (riaforstærkeren tror jeg det hedder). |
|
|
Hvis du har tilsluttet cd-afspilleren til Riaa-forstærkeren vil du få en forvrænget lyd. Det er en pick-up forstærker beregnet til grammofon. På så gammel en sag, er der formentlig ikke en cd-indgang. I stedet skal du bruge en indgang formentlig mærket "aux", eller hvis er ikke er det, evt. en tape-indgang.
Dahl_helle skrev:
| Jeg har på fornemmelsen, at jeg burde kassere mine gamle monoblokke (er vist fra 80’erne,- har de nogen værdi idag iøvrigt?). Tror måske de er forældede og trækker en masse unødvendig strøm. Jeg vil gerne have en ny integreret forstærker evt. </SPAN> |
|
|
Nogen mener tilsyneladende de har en vis værdi: http://www.hificlassic.dk/?t=gallery&f=gallery&id=6
Hvis du kan sælge dine til samme pris er der jo noget at købe nyt for.
Der er jo klart tale om et par klenodier fra den rigtigt gode ende i deres tid. Min erfaring er, at man skal op i meget høje prislag for at finde nutidige produkter der er markant bedre end de gamle kæmper. Noget helt andet er så at du muligvis kan finde en forstærker du bedre kan lide lyden fra. Men det er mere et spørgsmål om smag. Det kan også tænkes at kombinationen af dine HT og forstærker ikke er et godt match. Derfor kan begge dele sagtens være gode hver for sig, og i andre kombinationer.
Mit råd er derfor at forsøge at låne såvel alternative forstærkere og højttalere med hjem (hvis muligt) og prøve forskellige kombinationer. Måske vil slet ikke af med forstærkerne hvis du finder rigtige højttaler match.
God jagt
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er overkomelig pris?
|
| Til top |
|
| |
Dahl_helle Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle de gode tilbagemeldinger....
Mit rum er på 22 m2
Musiksmag - bred, men primært rock. Dels de tunge som - volbeat og Rammstein, men også vangelis, enya og enigma...
Elsker at høre musik med dybde, perspektiv og dynamik
Vil ofre - max 8000,-
Der bliver foreslået bl.a NAD C356BEE, men hvad med NAD C375BEE er den så 1000 gange bedre? - Må nok indrømme, at jeg ikke er så vild med NAD's design.
Hvad med Denon PMA - 1500AE? - det var min lokale HIFI klubs bedste bud, de skal jo bare sælge, så har ikke helt tillid til at det måske er den bedste løsning.
Både NAD C375BEE og Denon PMA - 1500AE får jo flotte anmeldelser. Hvilken passer bedst til mentor 6 og hvad er den væsentligste forskel på disse to forstærkere?
Men det kunne også være noget helt andet - Dan magic kender jeg ikke
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jackinvestor skrev:
Jeg vil godt advare lidt mod dac magic sammen med mentor 6. Jeg bruger selv begge dele, og da både mentor 6 og dac magic er lyse i toppen så kan de sammen blive ret skinger. Det er min erfaring og jeg er da også ved at undersøge om jeg kan finde en mere varmtlydende dac.
|
|
|
Prøv Audio Note rør DAC  Dali's lidt lyse (lige foran) diskant og en sådan flaske sag, vil sikkert være cacao for trommehinderne.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle byder ind uden at have hørt hvilken forforstærker du benytter ? Det er den du skruer op og ned på !
Og så er mit bud, at kvaliteten af lyden i din Pioneer cd-changer er ret så ringe. Har du behov for at have skiverne samlet i den ?
Personligt ville jeg nok kigge på en anden musikkilde inden du begynder at skifte alt det andet (uden at have hørt hvilket pre du benytter altså).
Jeg vil ikke anbefale en anden afspiller til dig, da jeg er farvet af ansættelsesforhold, men du kan komme rigtig langt for 2-3.000 kroner, hvis du brugt udstyr.
|
| Til top |
|
| |
Protoss Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dahl_helle skrev:
|
Tak for alle de gode tilbagemeldinger....
Mit rum er på 22 m2
Musiksmag - bred, men primært rock. Dels de tunge som - volbeat og Rammstein, men også vangelis, enya og enigma...
Elsker at høre musik med dybde, perspektiv og dynamik
Vil ofre - max 8000,-
Der bliver foreslået bl.a NAD C356BEE, men hvad med NAD C375BEE er den så 1000 gange bedre? - Må nok indrømme, at jeg ikke er så vild med NAD's design.
Hvad med Denon PMA - 1500AE? - det var min lokale HIFI klubs bedste bud, de skal jo bare sælge, så har ikke helt tillid til at det måske er den bedste løsning.
Både NAD C375BEE og Denon PMA - 1500AE får jo flotte anmeldelser. Hvilken passer bedst til mentor 6 og hvad er den væsentligste forskel på disse to forstærkere?
Men det kunne også være noget helt andet - Dan magic kender jeg ikke
|
|
|
Jeg synes at Denon og Dali er et skidt match, det bliver efter min mening alt for lyst og skingert, specielt til rock. Nad C375BEE vil være rigtig godt sammen med dine Dali, den giver en mere varm og rund lyd, som passer godt til rytmisk musik. Tag ind og lyt til de forskellige kombinationer og vurder selv. __________________ mvh Torben
|
| Til top |
|
| |
Dahl_helle Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forforstærker - hmmmm, nu vil I sikkert allesammen grine....
Mine marantz MA5 er koblet til min CD afspiller (en cd changer - pioneer PD F1007) via phono stik (riaforstærkeren tror jeg det hedder) og det er dermed på CD afspilleren at jeg skruer op og ned.
Jeg kunne jo så bare købe en forforstærker, men jeg vil gerne af med mine gamle Class A, tænker at noget nyere kunne være bedre og de bruger strøm som bare F..... Vil derfor gerne skifte til en integreret forstærker ...
Jeg vil være rigtig ked af, at skulle skille mig af med min CD changer, der er meget praktisk og pladsbesparende (er jo kvinde). Har mine ca 200 CD deri... Men er det virkelig det svageste led i mit anlæg, så må jeg jo overveje og den holder vel heller ikke evigt, er 10 år gammel efterhånden. Men jeg tænker lidt er CD'en ik alligevel på vej ud og fremtidens musikmedie en harddisk....
|
| Til top |
|
| |
Anders W Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Et godt bud fra hifiklubbens sortiment, i 8000 kr's prislejet, er også Cambridge 840A v.2. Den ligger ligesom Nad lidt til den mørke side. Rent musikalsk, synes jeg, cambridge er mere behagelig og tilbagelænet at lytte til hvor Nad er mere brutal.
Jeg har selv haft både Nad og cambridge spændt for Dali ikon 7, som nok har mange af de samme træk som mentorne, og begge var et rigtig godt match til daliernes lidt skingre høje frekvenser. Tag en tur i klubben og prøv at lytte til begge sammen med et sæt mentor 6, det er jo dine ører der kan høre hvad der klinger bedst
|
| Til top |
|
| |
Dahl_helle Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkeren er i hvert fald meget fin. Det er Nads forrige flagskib, og yder 2x100 watt i 8 ohm. Den er duel mono opbygget og vejer lidt over 20 kg. Folk roser den typisk meget herinde.
Om den er et godt match til dine Mentor 6 er det kun dig der kan svare på. Det er dog altid til at sælge igen, uden tab, hvis det skulle vise sig ikke at passe godt sammen.
Ved brugtkøb skal du sørger for at forstærkeren spiller som den skal, samt at alle knapper og indgange fungere (det kan tage lidt tid, men til 6k har man krav på at vide at det man køber virker). Hør evt. også om du må kigge ned i den, for at se om der er noget der ser sveden ud, hvilket er tegn på høj temperatur. Prøv også at få et indtryk af hvad det er for en person du handler med. Nogen er jo bedre til at behandle sine ting ordenligt, end andre. Derfor kan det være en "no go" hvis det er en såkaldt brian type, der har give sit anlæg tæsk det meste af tiden.
|
| Til top |
|
| |
Jackinvestor Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville ikke være så bekymret for at vælge en Nad C375BEE. Det er lillebroderen til Nad M3 og forskellen på de to er ikke så stor. Jeg lyttede selv til Nad C375BEE og Nad M3 op imod hinanden på et par mentor 6 og jeg kunne ikke høre den store forskel.
Men husk for guds skyld selv at lytte inden du køber også gerne lytte til så mange alternativer som muligt, fordi vi alle har forskellige preferencer til hvordan lyd skal være.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da du er glad for din cd changer, kunne det måske være en ide, hvis den har optisk udgang for extern DAC, at købe en sådan. Det kunne give lyden et pænt løft op ad. Så har du da dine cd'er hvor de plejer at være. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |